Przeglądanie według Temat "gender"
Aktualnie wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja An investigation into the influence of level of extroversion, locus of control and gender on listening and reading proficiency in Second Language Acquisition(2016-07-08) Trinder, MagdalenaWprowadzenie Dziedzina, jaką jest przyswajanie drugiego języka, w swoim założeniu dotyczy w dużej mierze procesu zdobywania przez ucznia biegłości językowej. Kiedy Krashen (1985) wciąż skupiał się na mechanizmie, który by wyjaśnił ten proces, uwaga innych zaczęła skupiać się na indywidualnym podejściu do ucznia. Wtedy też Peter Shehan (1989) w swojej nowatorskiej pracy rozwinął wątek indywidualnych cech ucznia i ich wpływu na przyswajanie języka. Najczęściej wymieniane dziś to te konwencjonalne, takie jak: status społeczny, stosunek do przedmiotu czy motywacja. Niniejsza rozprawa doktorska poświęcona jest korelacji pomiędzy trzema z czynników, ale przede wszystkim skupia się na badaniu ich wpływu na stopień biegłości językowej na poziomie szkół wyższych. Zmienne wybrane do badania to: płeć – czynnik poddany analizie ze względu na wysoki wskaźnik kobiet studiujących język obcy na poziomie uniwersyteckim, ale również z powodu przekonania, iż kobiety uzyskują wyższe wyniki podczas jego nauki (por. Arabski 1999); poziom ekstrawersji – jako zmienna wskazana przez Ehrman (2008), która stwierdza, że uczniów odnoszących sukcesy w nauce języka cechuje osobowość introwertyczna; oraz poczucie umiejscowienia kontroli (LOC) – z racji tego, że jest zmienną relatywnie mało zbadaną w dziedzinie akwizycji języka, ale są podstawy, by przypuszczać (Lefcourt 1982), że wewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli determinuje osiąganie lepszych rezultatów. W odniesieniu do sprawności językowych uczestników eksperymentu postanowiono skupić się na umiejętnościach receptywnych – słuchaniu i czytaniu. Powodem takiego wyboru był po pierwsze fakt, iż sprawności te są nierozerwalną częścią oceny osiągnięć podczas nauki praktycznej języka, a po drugie – to, że na podstawie wyników przeprowadzonych testów można było dokonać analizy ilościowej. Rozprawa podzielona jest na cztery rozdziały, z których pierwszy poświęcony jest taksonomii najważniejszych pojęć w pracy oraz teorii z dziedziny akwizycji drugiego języka. Rozdział drugi zawiera opis wybranych cech indywidualnych uczniów, został w nim przedstawiony rozwój oraz obecny stan badań dotyczących wpływu poszczególnych czynników na naukę języka drugiego. Oprócz trzech wyżej wymienionych zmiennych, które są przedmiotem badań w rozprawie, opisane zostały również te różnice uznane za istotne w procesie nabywania drugiego języka. Powodem takiego wyboru było założenie możliwie pełnego przedstawienia oraz wyjaśnienia złożoności ich wpływu na proces nauczania drugiego języka. Takie podejście pozwoliło także na określenie homogeniczności w branej pod uwagę populacji. Część praktyczna rozprawy została podzielona na dwie mniejsze całości. W rozdziale trzecim przedstawiono hipotezy, obraną metodologię oraz wyniki przeprowadzonych badań. Z kolei rozdział czwarty dotyczy analizy wyników otrzymanych w badaniu ilościowym i jakościowym oraz prezentacji poszczególnych wniosków. Podstawy teoretyczne Ze względu na to, że na przyswajanie drugiego języka wpływa wiele czynników, to – pomimo różnych badań teoretycznych i eksperymentalnych – w izolacji trudno jest ocenić wpływ poszczególnych zmiennych na ten proces. Jak wcześniej wspomniano, wybór czynnika osobowości był podyktowany studium przeprowadzonym w Kanadzie przez Madeline Ehrman (2008), która skupiła się na badaniu osobowości i jej wpływu na osiągnięcie sukcesu w nauce języka obcego. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań uznała, iż ucznia odnoszącego sukces charakteryzuje introwertyczny typ osobowości, związany z kierowaniem się intuicją. Dewaele i Furnham (1999) zasugerowali w swojej pracy, iż poziom ekstrawersji w zależności od typu zadań odgrywa odmienną rolę. Uczniowie o osobowości ekstrawertycznej lepiej radzą sobie w sytuacjach, które wymagają zdolności do zapamiętywania krótkotrwałego, np. w zadaniach związanych z komunikacją, natomiast uczniowie o osobowości introwertycznej odnoszą sukcesy w zadaniach, w których dominująca jest rola pamięci długotrwałej. Dzięki tej ostatniej uczący się mają dostatecznie dużo czasu, aby wykorzystać cały swój potencjał. Jeśli chodzi o aspekt poczucia umiejscowienia kontroli w odniesieniu do akwizycji języka drugiego, badania przeprowadzone przez White’a (1999) oraz Hseiha i Schallerta (2008) wykazują pozytywną korelację pomiędzy wewnętrznym poczuciem umiejscowienia kontroli a wysokimi osiągnięciami. Wyniki te potwierdzają wcześniej zaprezentowane założenia co do relacji pomiędzy poczuciem umiejscowienia kontroli a sukcesem na poziomie akademickim (Bar-Tal and Bar-Zohar 1977). W kwestii czynnika płci wyróżnić można badania (Arabski 1999; Catalán 2003; Piasecka 2010), z których wynika, iż kobiety uzyskują lepsze efekty podczas nauki drugiego języka. Powyżej wymienione przykłady dotychczasowych badań nad wpływem przyjętych zmiennych na akwizycję drugiego języka stanowią model teoretyczny, który posłużył do sformułowania hipotez. Metodologia Przedmiotem badań w tej dysertacji jest analiza zależności pomiędzy trzema czynnikami niezależnymi – mianowicie: poziomem ekstrawersji, poczuciem umiejscowienia kontroli oraz płcią – a ich wpływ na umiejętności receptywne (jako zmienne zależne). Na tej podstawie wysunięto następujące hipotezy: 1. Zakłada się, że introwertycy osiągają wyższe wyniki w czytaniu; w tej dziedzinie średni wynik dla mężczyzn w badanej próbie jest wyższy niż dla kobiet. 2. Zakłada się, że ekstrawertycy osiągają wyższe wyniki w słuchaniu, a średni wynik dla kobiet w badanej próbie jest wyższy niż dla mężczyzn. 3. Przypuszcza się, iż podczas analizy najwyższych wyników ze słuchania i czytania oczekiwany profil ucznia to kobieta z tendencją do osobowości introwertycznej i z wewnętrznym poczuciem umiejscowienia kontroli. Dodatkowo sformułowano następujące problemy szczegółowe: 1. Jaki jest rozkład introwersji/ekstrawersji w badanej próbie? 2. Jaka jest zależność pomiędzy płcią a poziomem ekstrawersji w badanej próbie? 3. Jakim poczuciem umiejscowienia kontroli charakteryzują się badani uczniowie? 4. Jaka istnieje zależność pomiędzy płcią a poczuciem umiejscowienia kontroli w badanej próbie? 5. Jaka jest zależność pomiędzy poczuciem umiejscowienia kontroli a poziomem ekstrawersji w badanej próbie? 6. Jaka jest zależność pomiędzy wynikami ze słuchania i czytania w badanej próbie? Badaniem objęto losowo wybranych studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego, którzy zgłębiają wiedzę na studiach magisterskich w Instytucie Filologii Angielskiej UR. Powodem, dla którego próba dotyczyła właśnie takiej grupy, była przede wszystkim kwestia homogeniczności branej pod uwagę populacji, a także możliwość obserwowania jej przez dłuższy okres i przeprowadzenia wystarczającej liczby testów. Co do metod badawczych – w niniejszej rozprawie przedstawiono badania mieszane, a dokładnie kierowano się schematem sekwencyjnej strategii eksploatacyjnej, która polega na wyjaśnieniu i interpretacji wyników ilościowych, a następnie pozyskiwaniu uzupełniających danych jakościowych, służących głębszej analizie (Creswell 2014:224). Badanie ilościowe trwało przez jeden semestr. Przeprowadzono w tym czasie dziesięć testów ze słuchania i tyle samo z czytania. Co istotne, taka strategia pozwoliła na wyeliminowanie czynników wypaczających wyniki badań, takich jak pogoda czy gorsze samopoczucie, i dokładniejsze ustalenie poziomu umiejętności receptywnych w badanej grupie. Przy przeprowadzaniu testów użyto pilotów do odpowiedzi, co usprawniło proces zbierania danych. Ponadto studenci zostali poproszeni o wypełnienie dwóch kwestionariuszy do pomiaru zmiennych – Skali I-E J. Rottera w opracowaniu R. Drwala do ustalenia poczucia umiejscowienia kontroli oraz Kwestionariusza osobowości Eysencka do ustalenia poziomu ekstrawersji. Do pozyskania i analizy wyników na etapie badań jakościowych użyto protokołu wywiadu, przygotowanego przez autorkę rozprawy w związku z potrzebą uzupełnienia danych o informacje potrzebne do wyciągnięcia wniosków, które pozwoliłyby obalić postawione hipotezy. Wywiad został przeprowadzony z piętnaściorgiem metodologicznie wybranych uczestników: dwoma mężczyznami i dwiema kobietami o wysokim poziomie ekstrawersji, którzy różnili się wynikami; dwoma mężczyznami i dwiema kobietami o niskim poziomie ekstrawersji, którzy różnili się wynikami; jednym mężczyzną i jedną kobietą z wysokim wynikiem z czytania, a niskim ze słuchania; jednym mężczyzną i jedną kobietą z wysokim wynikiem ze słuchania, a niskim z czytania; ponadto trzema osobami, które stanowiły obraz przyjętych hipotez. Wyniki Zebrane dane zostały poddane analizie statystycznej; za pomocą testu nieparametrycznego Spearmana wyliczone zostały średnie oraz związki korelacyjne uwzględniające wszystkie zmienne. Wyniki analizy wskazują na brak zależności pomiędzy badanymi zmiennymi – zarówno dla populacji żeńskiej, jak i męskiej. Z analizy regresji ANOVA wynika, na podstawie bardzo niskich wartości współczynnika β, iż poziom ekstrawersji, poczucia umiejscowienia kontroli oraz płeć nie ma mają wpływu na osiągnięcie sprawności czytania czy słuchania. W związku z tym, opierając się na efektach badania ilościowego, należy w tej kwestii stwierdzić wynik zerowy. Na podstawie analizy jakościowej wykazano między innymi, iż wiek, w którym badani rozpoczęli naukę, był bardzo podobny i nie ma wpływu na poziom sprawności receptywnych. Taki sam wniosek można wysnuć, jeśli chodzi o kwestię obcowania z daną kulturą, zwykle determinującą sukces, czyli opanowanie biegłości językowej. Co więcej, dane uzyskane z wywiadu jakościowego stały się podwaliną wyróżnienia trzech aspektów, z których dwa pierwsze wydają się mieć bezpośredni wpływ na proces przyswajania drugiego języka. Okazało się, że wyższe wyniki uzyskali studenci wykonujący pracę zawodową oraz ci, którzy świadomie stosują odpowiednie strategie w rozwiązywaniu zadań. Przeprowadzenie analizy jakościowej pozwoliło również na weryfikację poziomu motywacji, który spadał w trakcie procesu uczenia się, ale nie wykazało korelacji pomiędzy utrzymującą się motywacją a osiągnięciami uczniów. Ponadto okazuje się, że analizując uzyskane dane, pojawia sie więcej pytań niż odpowiedzi, co daje podstawę do stwierdzenia, iż w przypadku uczniów zaawansowanych wysokie wyniki nie są determinowane takimi czynnikami jak poziom ekstrawersji, poczucie umiejscowienia kontroli czy płeć. Wydaje się zasadnym zarekomendowanie badań długoterminowych, które pozwoliłyby na uwzględnienie większej liczby zmiennych, umożliwiając jednocześnie pełniejsze wyjaśnienie mechanizmów wpływających na sukces lub porażkę w procesie przyswajania języka.Pozycja Czy wolontariat angażuje? Zaangażowanie organizacyjne na przykładzie wolontariuszy z projektu „Szlachetna Paczka” – doniesienie z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wołpiuk-Ochocińska, Anna; Wańczyk-Welc, AnnaZaangażowanie organizacyjne jest procesem, dzięki któremu zatrudnieni identyfikują się osobiście z efektami, zmianami i codziennymi decyzjami przedsiębiorstwa, a co za tym idzie – są bardziej zadowoleni i efektywni w pracy (Ketchum, Trist, 1992; Mosadeghrad, Febrile, Rosenberg, 2008; Salman, Pourmehdi, Hamidi, 2014). Praca wolontariusza jako nieodpłatna z założenia wymaga wyższego stopnia przywiązania organizacyjnego zarówno pod względem emocjonalnym, jak i normatywnym. W badaniach wzięło udział 69 wolontariuszy projektu „Szlachetna Paczka” pracujących w rejonie Rzeszów. Wszystkie badane osoby były pełnoletnie. W badanej próbie było 50 kobiet, co stanowiło 72,5% badanych. 56,5% bdanych to wolontariusze, pozostałą część stanowili wolontariusze-liderzy. W badaniu zastosowano polską wersję Skali Przywiązania do Organizacji autorstwa Meyera i Allen w adaptacji Bańki, Wołoskiej i Bazińskiej (2002). Analiza statystyczna wykazała, że płeć nie różnicuje poziomu zaangażowania organizacyjnego wolontariuszy. Poziom zaangażowania organizacyjnego koreluje z pełnioną rolą w organizacji (wolontariusz-lider) i stażem pracy.Pozycja Czy wolontariat angażuje? Zróżnicowanie poziomu zaangażowania organizacyjnego wolontariuszy na przykładzie wolontariuszy z projektu „Szlachetna Paczka” – doniesienie z badań pilotażowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wołpiuk-Ochocińska, Anna; Wańczyk-Welc, AnnaZaangażowanie organizacyjne jest procesem, dzięki któremu zatrudnieni identyfikują się osobiście z efektami, zmianami i codziennymi decyzjami przedsiębiorstwa, a co za tym idzie – są bardziej zadowoleni i efektywni w pracy (Ketchum, Trist, 1992; Mosadeghrad, Febrile, Rosenberg, 2008; Salman, Pourmehdi, Hamidi, 2014). Praca wolontariusza jako nieodpłatna z założenia wymaga wyższego stopnia przywiązania organizacyjnego zarówno pod względem emocjonalnym, jak i normatywnym. W badaniach wzięło udział 69 wolontariuszy projektu „Szlachetna Paczka” pracujących w rejonie Rzeszów. Wszystkie badane osoby były pełnoletnie. W badanej próbie było 50 kobiet, co stanowiło 72,5% badanych. 56,5% badanych to wolontariusze, pozostałą część stanowili wolontariusze-liderzy. W badaniu zastosowano polską wersję Skali Przywiązania do Organizacji autorstwa Meyera i Allen w adaptacji Bańki, Wołoskiej i Bazińskiej (2002). Analiza statystyczna wykazała, że płeć nie różnicuje poziomu zaangażowania organizacyjnego wolontariuszy. Poziom zaangażowania organizacyjnego koreluje z pełnioną rolą w organizacji (wolontariusz-lider) i stażem pracy.Pozycja Determinants of gender and age in graves tarnobrzeg lusatian culture in the light of statistical analysis/Wyznaczniki płci i wieku w grobach tarnobrzeskiej kultury łużyckiej w świetle analiz statystycznych(2017-05) Rajpold, WojciechDetailed description of the grant project (Preludiun) adopted for funding by the Narodowe Centrum Nauki: Dec-2016/23 / N / HS3 / 00666. The research objective of the presented project is making comprehensive statistical analyses in order to check whether it is possible to discover any objects which could be considered as determinants of gender and age in the cemeteries of Tarnobrzeg Lusatian culture. The primary objective of the project is to gather comprehensive information about objects found in burial places of Tarnobrzeg Lusatian culture and to contrast it with anthropological data. Of course, apart from the objects themselves we will also be interested in their form and size. Among other, the analyses are going to be made to verify whether the size of urns was affected by the age and sex of the dead. It is also necessary to verify whether the type of urn affected also the issues we are interested in. We will also analyse the bowls which were the covers of the urns, as well as any attachments placed inside and next to urns. Other approach is required for the remaining objects made of bronze, iron, bone and glass, as in such case we will be more interested in the form of objects. Another issue to be verified is if there was a correlation between the particular objects such as that bronze objects were more frequently placed next to certain types of urns. And, of course, how it correlated with age and sex of the dead. As for the methodology, the statistical analyses are going to be used as foremost. At the beginning, we are going to examine mutual connections of characteristics with age and gender as well as interactions between all the measured characteristics. In the study we are going to use the correlation theory (Spearman factor, chi^2 test for quality characteristics and contingency factor) and tests adapted to data and showing the differentiation of quantitative characteristics (e.g. vessel dimensions) by gender and age (analysis of variance or its non-parametric equivalents, Mann-Whitney tests, Median test, Kruskal-Wallis test). Then we are going to use models of regression properly matched to the type of data (e.g. logistic regression (logit function). And we are going create algorithms enabling identification of gender and age of deceased persons on the assumption that we have information about the selected features. We are going to use quantitative (e.g. size of vessels) and qualitative (e.g. types of cinerary urns) data in analyses. Among data there will also be so called data in rangable scale (how rich the burial was, how many bronze elements were there) and binary data ( e.g. gender, occurrence of adornments). Using these methods we are going also to check if there was any relation between certain objects and the richness of burial which would indicate to us their prestigious importance. We are also going to proceed with spatial analysis of necropolises using the Quantum GIS 2.18 software, and we are going to use the statistical data analysis based on selected concentration coefficients (e.g. Lorenz coefficient). Impact of the expected results on the development of science, civilization and society The value of the project is primarily the result of a new approach to the funeral sources, which has not been implemented in the proposed form in any of the local groups of the entire Lusatian cultural circle. In this context the case study of one cultural group may have a great importance for the whole cultural province of Central Europe and a part of Western Europe. Status of knowledge of funeral materials of Tarnobrzeg Lusatian culture is so advanced, that allows for a more in-depth studies using quantitative methods (in this case, developed statistics and comparative analyses). It is to be hoped that the results achieved will allow to: 1. Developing a new direction of analysing and drawing conclusions in reference to mass funeral sources of poorly drawn formal characteristics (what characterises all urn communities). 2. Testing statistical methods on large series of historical materials, together with establishing their suitability for drawing conclusions in the field of funeral features and reconstruction of a model of social relations. 3. Establishing relevant (significant) characteristics of historical material, statistically validated, important from the point of view of sex and/or age of the dead. 4. Formulating clear conclusions regarding organization of the society in the Tarnobrzeg Lusatian culture on the basis of funeral materials of micro scale (individual sites), meso scale (neighbouring necropolises) and macro scale (set of all cemeteries).Pozycja FEMINISTYCZNA JURYSPRUDENCJA JAKO WSPÓŁCZESNA SZKOŁA PRAWNICZA(2014-06-20) Maroń, GrzegorzFeministyczna jurysprudencja zrodziła się na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia w amerykańskim prawniczym środowisku akademickim. Artykuł przedstawia i poddaje krytycznej ocenie genezę i podstawowe założenia przedmiotowej teorii prawa. Feministyczna jurysprudencja stanowi połączenie twierdzeń normatywnych i empirycznych. Na poziomie deskryptywnym opisu-je, czym jest prawo, jak funkcjonuje oraz w jaki sposób krzywdzi, marginalizuje i poniża kobiety jako klasę. Na poziomie normatywnym feministyczna jurysprudencja wzywa natomiast do od-powiedniej reformy prawa w zgodzie z interesami kobiet. Opracowanie ujawnia błędy feministycznej teorii prawa na obu wskazanych poziomach. Niektóre tezy opisowe opierają się na empirycznie fałszywych, wątpliwych albo nieweryfikowalnych danych, np. „Prawo jest patriarchalną instytucją”, „Prawo jest narzędziem seksualnego uprzedmiotowienia kobiet” czy „Wszyscy mężczyźni są potencjalnymi gwałcicielami”. Prawna operacjonalizacja różnych feministycznych postulatów poddaje z kolei w wątpliwość paradygmaty konstytuujące zachodnie porządki prawne, np. koncepcja afirmatywnej zgody – znajdująca zastosowanie w sprawach przestępstw seksualnych – skutkuje przesunięciem ciężaru dowodu, a w konsekwencji zanegowaniem domniemania niewinności oskarżonego. Autor kończy rozważania artykulacją życzenia, aby feministyczna jurysprudencja pozostała w służbie autentycznych praw i potrzeb kobiet, tak jak było to udziałem jej antecedencji, tj. ruchu sufrażystek, ponad wiek temu. Feminist jurisprudence was born in the 60–70' s of the last century in American legal academ-ic circles. The paper presents and critically assesses the genesis and basic tenets of the given theory of law. Feminist jurisprudence is a combination of descriptive and normative statements. On de-scriptive level feminist legal theory demonstrates what the law is, how it works and the ways in which it hurts, marginalizes, demeans women as a class. On the normative level feminist jurispru-dence calls for the appriopriate reform of the law in accordance with the interests of women. The article reveals feminist legal theory's faults on both levels. Some descriptive claims are based on empirically false, dubious, disputed, stigmatizing or unverifiable data, eg. „Law is patriarchal institution”, „The law is a tool of sexual objectification of women” or „All men are potential rap-ists”. Legal operationalisation of various feminist demands in turn challenges the paradigms that constitute the identity of Western legal orders, eg. the conception of affirmative consent in sexual offences cases results in shifting the burden of proof and consequently infringement of the pre-sumption of innocence. In conclusion the author wishes the feminist jurisprudence remained in the service of genuine rights and needs of women, like its antecedence, namely suffragette movement, over a century ago.Pozycja Gender w polskim dyskursie medialnym na przykładzie publikacji „Gazety Wyborczej” w latach 2010–2014(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Brzoza, KatarzynaIn this article, the main subject of interest is the media image of gender, which is a relatively new phenomenon in the Polish public discourse but arouses strong emotions. The content analysis included materials containing the notion of gender, published in the editorial section of “Gazeta Wyborcza” between 2010–2014. The research showed that the issue of the social and cultural aspects of gender is more and more often present in the public debate, which is strongly polarized in nature. The gathered data allowed for the enumeration of subjects which include the context connected with gender and showed the essence of presenting this subject, in a specific Polish daily newspaper, casting light on the debate in this area.Pozycja “I couldn't live without my factory now” The recruitment of women into the workforce in Communist Czechoslovakia in the 1950s(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Nečasová, DenisaThis paper provides a gender analysis of the recruitment campaigns aimed at bringing women into the workforce in Czechoslovakia in the 1950s. This period was noteworthy for the intensity of the recruitment campaigns and for the image of the female worker, which contrasted markedly with traditional ideas of femininity. In later years as the campaign lost its intensity the discourse construction more often reflected other images of the new socialist woman, particularly in terms of their private lives. Methodologically, this is a cultural-historical study based on gender analysis and critical discourse analysis. The sources are largely made up of periodicals from the time and instructional pamphlets for women, as well as archive material from the Central Committee of the Czechoslovak Communist Party and mass organizations for women.Pozycja Kobiety świata polityki na okładkach wybranych polskich tygodników w latach 2014–2015(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Brzoza, KatarzynaThe image of women representing the world of politics, seen on the covers of selected Polish weekly magazines in the years 2014–2015, is the area of interest in this article. The conducted analysis helped to determine the dominance of occurrence and the way of portraying human beings, with special attention paid to the female gender, on the covers of 9 magazines („Do Rzeczy”, „Gazeta Polska”, „W Sieci”, „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska”, „Przegląd”, „Tygodnik Powszechny”, „Gość Niedzielny”). An essential part of these deliberations was focused on women involved in political life. The method of presenting female politicians was identified, and the names of those most frequently appearing on the covers of analyzed weekly magazines were indicated. Further endeavor was made to grasp the role of the female gender in modern politics, by using the method of imaging, visible on the covers of chosen weekly magazines.Pozycja Motywacja młodzieży w zakresie wyboru kierunku studiów w świetle zmiennej – płeć(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Chodkowski, ZbigniewMotywacja jest czynnikiem wpływającym na aktywność człowieka od jego najmłodszych lat poprzez całą dorosłość. Uwidacznia się to w trzech najważniejszych obszarach, tj.: zabawy, edukacji i pracy. Sfery te łączą się ze sobą w różnych proporcjach i zależą one od wielu czynników związanych ze środowiskiem życia i zainteresowaniami jednostki. Do tych najważniejszych należą: opieka, wychowanie, edukacja, otoczenie rodziny, atmosfera rodzinna, uwarunkowania społeczne, ekonomiczne, zdrowie i inne. Czynniki te kształtują u dziecka postrzeganie świata, a także wpływają na jednostkę w zakresie podejmowania ważnych decyzji, do których należy m.in. wybór kierunku studiów. Środowisko ludzi, obiektów, miejsce życia implikują motywy zachowania się człowieka, które przekładają się na jego aspiracje życiowe.Pozycja O agresji i przemocy rodzeństwa – przegląd wybranych wątków teoretycznych i empirycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gindrich, PiotrCelem artykułu jest prezentacja zagadnień teoretycznych i empirycznych dotyczących agresji i przemocy rodzeństwa. Zjawisko to, mimo że dość powszechnie występuje w społeczeństwie, rzadko jest przedmiotem badań. Artykuł zawiera różne wątki, takie jak: terminologia, epidemiologia, fenomenologia, percepcja społeczna zjawiska, wybrane koncepcje teoretyczne wyjaśniające genezę agresji rodzeństwa oraz przegląd badań na ten temat z uwzględnieniem wybranych zmiennych.Pozycja O kobietach w wybranych polskich tygodnikach opinii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Brzoza-Kolorz, KatarzynaNa podstawie analizy zawartości czterech polskich tygodników opinii („Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska”, „Gazeta Polska”) w latach 2000–2019 pokazano, jakie wątki płciowe podejmują badane redakcje oraz jak i przy okazji jakich zagadnień dyskutowano na temat kobiet. Prezentowane dane mają charakter deskryptywny, ale można wychwycić tendencję do pisana o kobietach głównie w rubrykach dotyczących spraw społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem wątków obrazujących sytuację kobiet na rynku pracy oraz zagadnień dotyczących kobiecej cielesności/seksualności.Pozycja Równość szans pracowników i pracowniczek akademickich Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej ze względu na płeć w opinii studentów i studentek oraz nauczycieli i nauczycielek akademickich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pawłowska, JoannaW artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było poznanie opinii na temat równości szans pracowników i pracowniczek akademickich najstarszej uczelni pedagogicznej w Polsce wśród tychże pracowników oraz wśród osób w niej studiujących. Uzyskane wyniki wykazały, że w badanej uczelni występuje zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć.Pozycja Secondary School Students’ Environmental Concerns: a Case Study from Slovenia(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2016) Torkar, GregorStudents’ environmental concerns were investigated using a questionnaire with 12 items. The study sample comprised 410 first and second year students of general upper secondary school from NW Slovenia. Results provide evidence that students’ concerns for the consequences of environmental damage formed three correlated factors organized around self and family, all people, and the biosphere. The highest was students’ environmental concern for the biosphere, followed by concern for self and family, and concern for all the people. Gender differences were significant in concerns for all people and for the biosphere; female students were more concerned than male students. Age differences were significant in concerns for the biosphere in favour of older students. Since humanity is facing challenges in balancing our demands and ecological limitations, the results of this study could be beneficial for further development of environmental education.Pozycja Social and cultural determinants of formation of the system of teachers values(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Frączek, Zofia; Pelekh, Yurii; Yanitskiv, Mikhail Sergeyevich; Salassa, MonicaOn the basis of the cross-cultural research conducted in four European countries, the general regularities of teachers values system formation in the course of their professional development are described. Influence of specialization, and also gender, ethnic and confessional origin on the process of teachers values system formation is analyzed.Pozycja Szpile w tarnobrzeskiej kulturze łużyckiej. Przyczynek do badań nad ich związkiem z wiekiem i płcią oraz rozważania na temat pojawienia się żelaza(Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego 35-016 Rzeszów, ul. Hoffmanowej 8 tel. 17 872 15 81, 2017-12-27) Rajpold, WojciechCelem poniższego tekstu jest próba zaprezentowania zmian w rozmieszczeniu brązowych i żelaznych szpil na obszarze zajmowanym przez ludność TKŁ. Na podstawie tych zmian autor będzie się zastanawiał nad zmianami w sposobie podejścia do żelaza. Zasadniczo dokładniejsze spojrzenie na szpile może dać tu bardzo interesujące wyniki, gdyż jest to jedyny przedmiot w TKŁ który był na szerszą skalę wykonywany zarówno z brązu i jak żelaza. Stąd rozpatrzenie tego nie wątpliwie ważnego przedmiotu pod kątem archeologii osadnictwa, jak również spojrzenie na jego kulturowe uwarunkowania, może dać ciekawe informacje odnośnie zmian jakie wprowadzało pojawienie się żelaza. Do tego autor dokona tutaj podziału szpil na poszczególne podgrupy. Zastanowi się też czy nie istniał związek między typem szpili oraz jej wielkością a wiekiem i płcią osoby zmarłej. Zostaną tu więc poruszone zarówno kwestie zmian jakie wprowadzało pojawienie się żelaza jak i związek samych szpil z wiekiem oraz płcią ich użytkowników. The purpose of the text below is an attempt to present changes in the distribution of bronze and iron pins in the area occupied by the population of the Tarnobrzeg Lusatian culture. Based on these changes, an issue of iron will be investigated. Pins are the only objects in the Tarnobrzeg Lusatian culture TLC, which were made on a larger scale from both bronze and iron. Therefore, considering this issue in terms of settlement archaeology, as well as a view at its cultural conditions, it may provide interesting information about the changes introduced by the appearance of iron. In the course of the research the division of pins into individual subgroups was made and the relationship between the type of these pins together with their size in the light of age and gender of the deceased was analyzed. The article will discuss both the issues of changes that were caused by the appearance of iron, and the relationship of the pins with age and the gender of their users.Pozycja “The Last One Turns the Light off”. Polish Prose after the Year 2000 in the Context of EU Migration(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Nęcka, AgnieszkaThis article focuses on the emigration/migration issue depicted in Polish literature written after the year 2000. The examples discussed prove that we are dealing with two variants in the depiction of emigrants’ experience. On the one hand, we can talk about a positive pattern where emigration is treated as an adventure, perceived as breaking free from the existing obligations and imposed rigours. On the other hand, one may find several negative patterns, in which emigration is a necessary evil. The author notices a clear gender difference in the presentation of the emigrant experience: male narratives tend to be more depressing, presenting the protagonists as degenerated and humiliated, while female authors drift towards “chick lit,” depicting their protagonists as developing professionally and emotionally.Pozycja The meaning of life, self esteem, and social support of homeless people(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Rosová, Dana; Orosová, Oľga; Žiaková, EvaThe aim of this research study was to examine the meaning of life for homeless people; examine the differences in their meaning of life in two aspects (the actual sense of life, and the long-term search for a comprehensive meaning of life) in relation to their gender and degree of satisfaction with social support in their environment. The goal of this research was to study the relationship between the components of self-image and the factors of the meaning of life. 104 homeless persons who took part in the research were from the Institute of Christ the High Priest (CHP) in Žakovce. 38% of the sample group were women, the average age of the sample group was 42.6, and the SD equalled 10.21. During the research, the respondents were presented with a survey questionnaire on the meaning of life (Steger, Frazier, Oishi, et al. 2006). The perceived level of surroundings’ social support was monitored by the question At how many percent are you satisfied with the number of persons whom you can rely on in times of trouble?...%, and self-image was studied by the Self methodology (Vasiľová, Bendžalová 2004). A distinctively higher level of planning for the future was observed among homeless males. Individuals who declared greater satisfaction with social support that they received from their surroundings also reported increased levels of a temporary sense of life as well as of a long-term search for a comprehensive meaning in life than the subjects reporting lower and medium levels of satisfaction with perceived social support. It was discovered, that the strongest relationship occurred between the self-image component of desire to help others and the actual meaning of life, and between the self-image component of happiness and the factor of searching for the meaning of life. The results suggested the importance of considering gender traits in measuring personal life satisfaction and a demand for the provision of social support and strengthening self-image in social work with homeless people.Pozycja Uchwały problemowe organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawach etyki seksualnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Maroń, GrzegorzThe paper deals with the legislative activity of local government bodies in relation to socalled „problem resolutions” The scope of the article covered over 50 resolutions on sexual ethics issues. Problem resolutions of municipal (county, regional) councils are sequentially discussed in the following sub-sections: gender ideology, public expression of the views of the LGBT movement, legalization of same-sex unions, pornography and prostitution. According to the author, the best form of control of the given resolutions is social control carried out by the residents of local communities within the framework of the electoral mechanism. Subjecting such resolutions to substantive review by the administrative courts would result in the judiciary’s entanglement in axiological, philosophical, historical and political disputes. Recognisable shortcomings in the functioning of the title institution should not obscure the importance of problem resolutions as a form of local government expression.