Przeglądanie według Temat "gatunek literacki"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Dialog sokratyczny jako dramat(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Paczkowski, PrzemysławАвтор приравнивает сократовские диалоги Платона к драме. Он указывает на возможный литературный источник жанра logoi Sokratikoi и на заимствования с греческой трагедии. Сократ из диалогов Платона (например из Апологии и Критона) – это персонаж, который стоит перед нравственным конфликтом: какому праву человек обязан подчиняться? Классическая греческая трагедия превратила такого типа конфликт в одну из своих главных тем (см. Филоклет и Антигона Софокла), определяя человеческое существование как драму, в которой выступает необходимость примирения спорных моральных истин. Сократ Платона, как герой этической трагедии (это один из видов трагедии, выделенных Аристотелем в Поэтике), может выиграть в этой борьбе (agon), то есть спасти единство своей позиции, или проиграть, подвергнувшись нравственной деструкции.Pozycja Dokumentaryzm i literackość wybranych zbiorów reportaży Mariusza Szczygła(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Paszek, KarolinaAutorka snuje rozważania dotyczące cech charakterystycznych współczesnych reportaży. Artykuł koncentruje się na przedstawieniu hybrydycznej natury gatunku i jego silnie literackiego ukierunkowania. Polem analiz jest twórczość Mariusza Szczygła. Refleksja prowadzona jest dwutorowo. Zasygnalizowana zostaje zarówno dystynktywność dokumentaryzmu jako cechy kanonicznej reportażu w ogóle, jak również znamienność pojawiających się w tekście motywów beletrystycznych. Jak się okazuje, nadrzędny, dokumentalny charakter reportaży nie uniemożliwia rozpatrywania twórczości Szczygła w kategoriach utworów literackich. Autorka artykułu wykorzystuje do analizy trzy zbiory – „Gottland”, „Zrób sobie raj” i „Nie ma”. Wnioski dowodzą, że wybrane teksty reportażowe są międzygatunkowymi hybrydami, mozaikami stylów, w których kondensują się doświadczenia związane z poznawaniem prawdy (faktów) oraz fikcji literackiej.Pozycja Pytania o światopogląd gatunków literackich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Stanisz, MarekThe aim of the given article is to show in what way each literary genre (or reference to a particular genre tradition) evokes a different image of the world, thanks to which it defines an outlook of a particular artistic utterance (the term “outlook” is used here in the meaning assigned by Wilhelm Dilthey). The genre is one of the basic categories referring to literature since the dawn of history. It determines the modality of the world presented of a particular literary work in the sense that it determines the range of themes, plots, motifs as well as artistic solutions (those of composition, stylistics, those referring to time and space) characteristic of a particular literary utterance. Moreover, genres are a form of expressing the reality according to a particular aesthetic and existential dominant (that of the tragic, the comic, pathos, the idyll, heroism etc.).Pozycja Testowanie gatunku, testowanie gatunkiem(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Korwin-Piotrowska, DorotaThe article refers to current genological problems in literary studies. When the author talks about ‘testing a genre’, she has in mind literary and theoretical trails of old and new literary forms. When she talks about ‘testing with a genre’, she means attempts to look at contemporary culture and its changes through the prism of a genre. The discussed issues include, among others, anamorphism of genological terms, the phenomenon of genre irony, inadequacy of old classification and ways of conducting research in the richness and distinctness of contemporary phenomena, necessity of taking into account comprehensive changes occurring in culture and cyberspace in the genological reflection.