Przeglądanie według Temat "foreign policy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Działania i główne instrumenty wpływu rosyjskiego w Estonii po 2022 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Sierzputowska, KamilaPołożenie geopolityczne Estonii, graniczącej z Rosją, to kluczowa determinanta losów tego kraju. Niekorzystna lokalizacja, niski potencjał demograficzny, niewielkie terytorium czy znikome rezerwuary surowców nie wykluczają jednak sprawności i efektywności działania władzy państwowej. Co istotne, w sposób zasadniczy uwarunkowania te mogą wpływać na aktywność w polityce zagranicznej i wewnętrznej państwa. Umiejętność adaptacji oraz kierunek estońskiej transformacji po 1991 roku pomogły wykorzystać asymetrię potencjału w budowaniu pozycji międzynarodowej republiki, jednakże nie zmieniły zasadniczych założeń polityki Kremla wobec byłych republik Związku Radzieckiego. Rosyjska potęga nakazowa, opierająca się na działaniach wykorzystujących własne materialne i niematerialne zasoby wywierania wpływu w realizacji przyjętych założeń politycznych, nadal stanowi narzędzie realizacji celów państwa rosyjskiego. Artykuł służy wskazaniu głównych uwarunkowań polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej wobec niepodległego państwa estońskiego. Celem autorki jest zdefiniowanie sposobów rosyjskiego oddziaływania, z uwzględnieniem tych obszarów funkcjonowania, jak również procesów politycznych, które zasadniczo wpłynęły na możliwości i kierunki rozwoju państwa estońskiego. Dlatego główny problem badawczy zawiera się w pytaniach: W jakim stopniu polityka FR wpływa na aktualną sytuację Estonii? Za pomocą jakich narzędzi wykorzystywanych w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa władze rosyjskie ingerują w sytuację Estonii i na ile jest to skuteczne? Dla wskazania głównych instrumentów, wyjaśniania opisywanych działań Kremla oraz wysunięcia wniosków autorka wykorzystała metody jakościowe umożliwiające analizę oraz ocenę skuteczności wielopłaszczyznowego i dynamicznego procesu tworzenia i umacniania pozycji Rosji jako mocarstwa wobec terytorium tzw. bliskiej zagranicy (na przykładzie Estonii).Pozycja Ewolucja nurtu neokonserwatywnego w polityce USA w wyniku zamachów z 11 września 2001 roku i jej konsekwencje(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Milczanowski, MaciejThe article showcases and examines the evolution of the neoconservative strand of US politics and its influence on the country’s international politics, with a particular analytical emphasis on the effects of the September 11, 2001 attacks and the ensuing counter-terrorism measures on the part of the USA. The importance of the neocon agenda has grown considerably in the wake of the WTC and Pentagon attacks and, as a result, has shaped the core of US Middle Eastern politics. Simultaneously, the neocon takeover of US politics marginalized the impact of both the conservative and the liberal circles. As a consequence, the US national security evolved into a hard power model based on military authority. Such a political practice yielded short-term profits (and – at best – media benefits and image gains) for the USA, but in the long run it also posed a threat to the West.Pozycja Good-Neighbourhood in Interstate Relations and Realization of Educational Projects of Ukraine and Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Siekunova, YuliiaThe author of the article discloses the formation of interstate relations between Ukraine and Poland since the early 90's of the 20th century, which positively affected the ties between these states. The article analyzes the close relations between the states due to the geopolitical situation, deep historical, cultural and economic ties. Poland actively supports Ukraine in joining the European Union and NATO, acts as an intermediary in this process, gaining additional authority and significance in the international arena.Pozycja Udział Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w prowadzeniu polityki zagranicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Pawłowska, MonikaCelem niniejszej pracy jest zbadanie, jaką rolę na gruncie Konstytucji RP z 1997 r. odgrywa prezydent w polskiej polityce zagranicznej. Dotyczy to przede wszystkim aspektu prawnego, ale z uwzględnieniem również analizy rzeczywistej działalności praktycznej osób sprawujących tę funkcję. Celem artykułu jest stwierdzenie, jak formalne możliwości działania prezydenta przekładają się na faktyczne wykonywanie jego funkcji w tej sferze. Zostały tu wykorzystane przede wszystkim akty prawne, na czele z Konstytucją, oraz literatura naukowa. Z przeprowadzonej analizy wynika wprawdzie, że kompetencje prezydenta w dziedzinie polityki zagranicznej są dość ograniczone, jednak Konstytucja w tym obszarze faktycznie dopuszcza znaczny zakres swobody, a stopień jej wykorzystania zależy w znacznej mierze od woli i osobowości osoby pełniącej funkcję głowy państwa.Pozycja Ukraine in Modern International Relations: Eurasian Paradigm(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Khvist, VictoriaThe article covers the main principles of foreign policy at the beginning of independence and their consistent implementation in Ukraine's practical activities in the coming years. The main focus is on the characteristics of the Eurasian vector, especially on the development of mutually beneficial cooperation with neighboring countries and, first of all, with Russia.Pozycja Uwarunkowania szwedzkiej polityki neutralności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kobierecka, AnnaSweden has a long tradition of political neutrality. It is conditioned by a large number of factors ranging from historical tradition of military inactivity, through social conditions (strong sense of social solidarity and a tradition of respect for the law and authority), political (the essential role of socio-democratic thoughts on the expression of pacifist tendencies), and ultimately to economic (the economic and financial advantages resulting from having avoided involvement in the two world wars). Simultaneously, the characteristic pragmatism of Swedish politics has led to the evolution of the policy of neutrality alongside the changing international situation. The economic and political benefits flowing from European integration, along with the growing catalogue of real threats to international security have led to the gradual abandonment of the politics of neutrality by Sweden. It is therefore worth contemplating the future of the Swedish politics of neutrality, and the likelihood of fundamental changes in the international arena that would be inherent in a Swedish accession to NATO.