Przeglądanie według Temat "financing"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Finansowe uwarunkowania przygotowania i realizacji strategii rozwoju lokalnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wiatrak, Andrzej PiotrCelem artykułu było ukazanie zagadnień przygotowania strategii rozwoju gminy samorządów terytorialnych w kontekście finansowej ich realności. W związku z tym zwrócono uwagę na różne źródła pozyskiwania środków, poczynając od środków wewnętrznych – zwłaszcza środków samorządów terytorialnych, poprzez fundusze zewnętrzne, a kończąc na polityce wspierania pozyskiwania funduszy w połączeniu z przygotowaną strategią, pozwalającą włączyć się w istniejące programy rozwoju i zmian, jak i pozyskać środki od inwestorów prywatnych. Z przeprowadzonych rozważań wynika, że realizacja zadań zawartych w strategii wymaga nakładów finansowych przekraczających możliwości budżetu gmin, dlatego też starają się one o zasilanie zewnętrzne. Niestety, najczęściej brakuje systemu instrumentów ich pozyskiwania i aktywnej polityki w tym zakresie. Wymaga to zmian, poczynając od opracowania systemu polityki wspierania działań przedsiębiorczych, poprzez stworzenie klimatu i zachęt do tych działań, a kończąc na zmianie modelu zarządzania finansami publicznymi, od administracyjnego do zintegrowanego.Pozycja Niektóre aspekty prawne finansowania zadań publicznych samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Koroblowski, MariuszProblematyka prezentowana w niniejszym artykule odnosi się do konkluzji wynikających z analizy kwestii finansowania zadań publicznych, które są przedmiotem porozumień zawieranych między jednostkami samorządu terytorialnego oraz tymi podmiotami a wojewodą. Poza zakresem rozważań pozostają natomiast inne porozumienia, a w szczególności takie, których stronami są samorządowe osoby prawne nie mające statusu jednostek samorządu terytorialnego. Po zarysowaniu zagadnienia przedmiotu porozumień autor przechodzi do rozważań na temat gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. W dalszej kolejności omawiana jest kwestia dotacji oraz innych środków otrzymywanych przez podmioty w celu finansowania zadań publicznych objętych porozumieniami. W tym celu dokonywana jest wykładnia odpowiednich przepisów, tj. art. 8 ust. 1 pkt 2, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także art. 168, 169, 251 i 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W końcowej części rozważań autor wskazuje, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym dopuszczalne jest dofinansowanie ze środków unijnych tzw. projektu określonego w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Dodatkowo, na marginesie zasadniczego nurtu rozważań, zwrócono uwagę na etap przedakcesyjny do Wspólnot Europejskich oraz rolę, jaką w zakresie pozyskiwania środków na realizację zadań publicznych odgrywał program PHARE.Pozycja Principles of access to financial resources of the Three Seas Initiative countries(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Feret, ElżbietaAccording to the adopted title, the subject of considerations is to indicate the statutory rules regarding the acquisition of financial resources by the countries included in the area of Three Seas Initiative (TSI). Due to the adopted topic, the axiology of the Three Seas Initiative term will be clarified showing the genesis of its origin. More importantly, the article will provide information on the financing principles of projects implemented by the TSI countries. In this regard, issues related to the acquisition of EU funds will be discussed first, and then the possibility of obtaining funds from other alternative sources. The article will be provided with an observation regarding the possibilities and needs of own, dedicated financing of the TSI countries.Pozycja Przeobrażenie gminy – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gonet, WojciechW artykule dokonano analizy przyczyn upadłości miasta Detroit w USA. Wykazano, że przyczyny te można podzielić na dwa rodzaje zewnętrzne – zmiany w przemyśle motoryzacyjnym, prze¬niesienie działalności gospodarczej do innych krajów oraz wewnętrzne, tj. brak działań ze strony władz miasta mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom, brak skutecznego zni¬welowania konfliktów rasowych, opóźnione poszukiwanie nowych inwestorów, doprowadzenie do nadmiernego zadłużenia. W artykule wykazano, że bardzo trudna sytuacja Detroit jest odmienna od trudności polskich gmin i miast Dolnego, Górnego Śląska, aglomeracji łódzkiej, Trójmiasta, gdyż w tych miastach i regionach nie nastąpiło trwałe zmniejszenie się liczby ludności o ponad poło¬wę, jak to miało miejsce w Detroit. Wskazano propozycje rozwiązań, jak należy postępować, gdy w mieście maleje liczba przedsiębiorców. W takich przypadkach miasto winno oczekiwać wparcia merytorycznego, organizacyjnego i finansowego ze strony administracji rządowej w zakresie opra¬cowania strategii przetrwania, rozwoju i jej sfinansowania. Wskazano również, że działania mające na celu zapobieżenie trudności w miastach należy podejmować z wyprzedzeniem, gdyż wtedy jest szansa na łagodne przejście transformacji. W takich działaniach miasta również nie powinny być osamotnione, lecz powinny móc oczekiwać wsparcia w zakresie m.in. weryfikacji przyjętego pla¬nu działania pod względem realności założeń co do globalnej sytuacji oraz częściowego wsparcia finansowego ze strony budżetu centralnego. Dla wprowadzenia proponowanych rozwiązań nie ma potrzeby tworzenia osobnych regulacji prawnych. Wystarczające jest w tym zakresie dodanie kilku jednostek redakcyjnych w ustawie o finansach publicznych.Pozycja Sources of financing as a determinant of the development of innovative integration ties(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Chorób, RomanThe success of any venture is largely determined by the proper selection of financing sources for the conducted activity. To attempt to eliminate the difficulties related to functioning in competitive conditions, one should use various available sources of financing. The availability of appropriate sources of financing makes operating and investment activities possible and guarantees financial security. In addition, it has an impact on the decisions made by the organisation and determines its plans and strategic goals. Access to financing instruments covering the needs of a company to a greater extent may also constitute a source of competitive advantage in a dynamically changing market. The main goal of this study is to show the sources of financing the activities that determine the initiation and functioning of innovative integration links in agribusiness. The financial system determines not only effective functioning, but also subsequent dynamic expansion of cluster initiatives. In further parts of the study, attempts were made to present the sources of financing and their functions in the activities of an organisation, and the impact of clusters on the growth of the economy’s potential. Forms of financing cluster initiatives were also reviewed. To achieve this goal, the results of empirical research were used, showing the forms and dilemmas of the financing clusters. They were carried out in 2015 among 80 entrepreneurs-participants of four agri-food clusters, and among 4 representatives of institutions managing these clusters in Podkarpackie Voivodeship. The study confirmed the thesis that properly functioning cluster structures contribute to an increase in the competitiveness of entities and the level of innovation in the economy, eliminating inequalities in their development, both at the local, regional and international levels.Pozycja Zasady finansowania placówek oświatowych w świetle obowiązujących przepisów prawa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Włodarska-Zoła, LidiaW niniejszym artykule na podstawie analizy aktów prawnych i przeglądu literatury przedstawiono rozwiązania legislacyjne w zakresie tworzenia i prowadzenia placówek oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce. W dalszej części publikacji omówiono funkcjonowanie systemu finansowania zadań oświatowych, akcentując rolę części oświatowej subwencji ogólnej i prezentując mechanizm jej podziału w świetle aktualnych regulacji prawnych. Opracowanie zamyka podsumowanie.