Przeglądanie według Temat "experience"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aksjologiczne aspekty starości; czy starość może być piękna, dobra, mądra i szczęśliwa?(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Dziemidok, BohdanПредметом размышлений автора статьи является старость. Автор в своем исследовании ссылается на литературу, касающуюся предмета, высказывания старших людей, личный опыт и размышления. Автор указывает на распространение моды на молодость при том, что общество европейских стран стареет. При этом подчеркивает, что общество современной Европы, в том числе и польское, не готово принять старость. Автор постулирует необходимость подготовки к «старению», как в общественной, так и в личностной перспективах. Для того, чтобы старость была сносной, раз она уже не может быть красивой, доброй, мудрой и счастливой, она должна быть в меру безопасной.Pozycja Aktywności edukacyjne studentów kierunku pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chodkowski, ZbigniewAktywność człowieka stanowi ważny fundament w jego rozwoju osobistym i zawodowym. Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczące aktywności edukacyjnej studentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w zakresie uczestnictwa w szkoleniach, organizacjach studenckich i w programie Erasmus+.Pozycja Doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy w szkołach na terenie Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kocór, MariaW artykule podjęto temat istotny z punktu widzenia pedagogiki szkoły i pedeutologii odnoszący do wychowania w klasie. Autorka krótko przedstawia teoretyczne aspekty pracy wychowawcy klasy i argumentuje, jak ważne jest przygotowanie do niej kandydatów na nauczycieli. Praca z klasą wymaga bowiem odpowiedniego kierowania jej zasobami, uruchamiania wsparcia i pomocy, rozwijania dialogu i współpracy z różnymi podmiotami szkoły i środowiska, budowania autorytetu wśród uczniów. Powstaje zatem pytanie: Czy do tych trudnych ról i zadań nauczyciel jest przygotowany? Badania własne dowodzą, że doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy są nie zawsze pozytywne, choć często nauczyciele je afirmują. Wymagają bowiem wysokich kompetencji interpretacyjnych, prakseologicznych, komunikacyjnych i społecznych, etyczno-moralnych i krytyczno-twórczych, aby nauczyciel działał odpowiedzialnie i skutecznie. Istotne są też kompetencje do radzenia sobie ze stresem, jakiego nauczyciel doświadcza. Istnieje więc potrzeba ich kształtowania.Pozycja Home care experiences of mothers of children with tracheostomies – a qualitative study(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-06) Donmez, Hatice; Gozetici, ElifIntroduction and aim. Parents of children who are addicted to technology have many problems in home care. This study aimed to describe the home care experiences of mothers of children with tracheostomies. Material and methods. The study adopted Husserl’s phenomenological method, a qualitative research design. The sample consisted of 23 mothers of children with tracheostomies followed up in the pediatric pulmonology outpatient clinic of a university hospital. All participants cared for their children at home. Data were collected using a sociodemographic questionnaire and a semi-structured interview questionnaire. All interviews were recorded and transcribed. Results. Children (12 girls and 11 boys) had a mean age of 3.43±3.326 years. The mean age of tracheostomy insertion was 2.8±2.508 years. Seventeen children were on ventilator support. All participants were mothers with a mean age of 32.34±6.00 years. Half the mothers had primary school degrees (52.2%). The interviews revealed one main theme (burnout), three subthemes (social isolation, perception of competence, and regrets), and five categories (burden of care, fear, awareness, decisions, and role confusion). Conclusion. Mothers of children with tracheostomies experience numerous problems when they provide home care. They mostly have difficulty improving themselves and enduring role confusion. We must address the issues mothers of children with tracheostomies face during home care to reduce the prevalence of potential complications and improve the quality of care for both them and their children.Pozycja Paweł Hertz. Pochwała dziewiętnastowieczności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czajkowska, AgnieszkaThis article shows the output of Paweł Hertz – a poet, translator, editor, publicist as an example of current today Polish literature from the 19th century viewed in both domestic context and on the background of well-known European literature. Arguments supporting the thesis are the fact that he showed the output of the 19th-century writers as a uniform entity without division into particular epochs (contemporary career of the 19th-century-ness), ahistorical understanding of esthetic categories (e.g. classicism) practising reading in anthropological categories (as experience), pointing at the emotional reaction between the reader and the work, activist understanding of culture, revalorization of literature of various circulations, exceeding strictly national categories in thinking about literature, signals of material feedback in humanist science, humanism. The mentioned elements of the project of reading Paweł Hertz indicate current character and raise the attractiveness of his writings.Pozycja Śmierć. Między doświadczeniem a pojęciem(Wydział Sztuki UR, 2017-12) Iskra-Paczkowska, AgnieszkaThe article analyzes the issue of human finiteness. The reflection upon death runs in three perspectives: death as a generic phenomenon, death of a loved one (man as homo sepultor) and one’s own death. It includes issues like: the notion andexperience of death, self-knowledge in the prospect of death, the attitude towards death and its determinants, variability of the social and cultural attitude models towards death, the paradoxes of the term “death”. The ending presents the principles of contemporary thanatology, the study of “good life and good death ”.Pozycja Techniki ludyczne wykorzystywane w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego na różnych poziomach biegłości językowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kulka, DobrawaThe article is an attempt to look at the ludic terchniques of teaching grammar of the Polish language as a foreign language. On the basis of long practice and huge experience, the author fishes out some of the most interesting and helpful techniques when working with students. It consists of a set of clues of how to use materials accessible in the Internet, newspapers and textbooks in order to adjust them to one’s own teaching targets and also how to create unique teaching toolbox. The article encourages the Polish language lectors both to search for new and individual ways of teaching grammar to adjust them to the needs, expectations, language level and predisposition of students.