Przeglądanie według Temat "evil"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Podmioty moralności. Studium porównawcze opowieści o mordercach („African Psycho’ Alaina Mabanckou i „American Psycho” Breta Eastona Ellisa)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Poręba, IzabelaThe article is a comparative study of two stories about murderers, characters of the novels “African Psycho” (2003) by Alain Mabanckou and “American Psycho” (1991) by Bret Easton Ellis. The similarities in the construction of the main characters – fascination with popular culture, brutality and vulgarity, identity problems and interest in famous serial killers – are evidence of Mabanckou’s intertextual play with a popular American novel. The essence of this play, however, is rather the moments of distinguishing and negotiating with the original text, among them: cultural, social, economic and political differences in the construction of the world presented, different class positions and motivations for the actions of the murderers. The article investigates also the main characters’ capability to be subjects of moral judgements. Their specific mental state (biographical discontinuity, isolation, desire for evil) is evidence of „depowerment”. Therefore, their capacity for self-understanding and ethical responsibility is questioned.Pozycja Problem zła w twórczości eseistycznej Czesława Miłosza(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-11-28) Domka, PiotrNiniejsza praca jest próbą ukazania wybranych aspektów problemu zła w twórczości eseistycznej Czesława Miłosza, który stawia pytanie o jego przyczyny, formy i skutki. Odpowiedzi szuka u mistyków i w filozofii. I rozdział pracy poświęcony jest wybranym nazwiskom, które wywarły ogromny wpływ na poglądy pisarza. Są wśród nich są: Swedenborg, Boehme, Blake, Szestow, Bierdiajew, Simone Weil i daleki kuzyna poety - Oskar Miłosz. II rozdział poświęcony został Naturze w eseistycznym dorobku Miłosza. Poeta podgląda Naturę z nieufnością. Za jej pięknem ukrywa się wzajemne pożeranie się. Sceneria walki w przyrodzie przypomina świat ludzki, który oparty jest na nieustannych wojnach i konfliktach. Natura jest piękna i godna ekstatycznego zachwytu, a jednocześnie wzbudza sprzeciw i odrazę. III rozdział dotyczy człowieka i jego kondycji w refleksji filozoficznej polskiego noblisty. Miłosz ukazuje zmagania człowieka z własnym byciem. Świadomość skończoności staje się inspiracją do twórczości. Poeta pokazuje kondycję człowieka po Upadku. IV rozdział dotyczy historiozofii Miłosza, wskazującej na realność obecności zła w przestrzeni politycznej i historycznej: totalitaryzmy, wojny i innych katastrofy historyczne. Te refleksje poety o Historii są zawsze związane z grzechem i nadzieją Zbawienia.Pozycja Raj jako „czysta” przyszłość – myśl inspirowana lekturą Mikołaja Bierdiajewa(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Pawliszyn, MirosławЯвляется ли тема рая философской проблемой? По всей вероятности, ответ на данный вопрос должен быть отрицательным, однако трудно избавиться от желания рационально проанализировать названное понятие. Рай – как понятие, которое иногда воспринимается как обещание и шанс продлить заканчивающуюся смертью человеческую экзистенцию, особенное, исключительное место, радикально отличающееся от всего, что нам привычно, которое может оказаться местом полного выявления Истины и которое должно помочь ответить на вопросы о возможном наличии высочайшего Существа – представляется важной темой для размышлений. Этому не противоречит тот факт, что исследователи нечасто обращались к данной проблематике. Николай Бердяев, философ, действующий на стыке философии с религией, анализа с мистикой, ставит рай в центр своих исследований. Его размышления являются настолько вдохновляющими, что стоит к ним то и дело возвращаться. Основная цель предлагаемого нами текста заключается в изложении идей Николая Бердяева.Pozycja Topografia baśniowego pogranicza jako reprezentacja doświadczania zła (na podstawie zbiorów baśni pisarzy polskich)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ślósarska, JoannaWhile reconstructing the subject of fairy-like borderland I consecutively discuss the problems of literary topography as a spatial figure of experiencing evil, next releasing the conflict and creation of domesticated seats and internalization and projection of fairy-like evil. In the conclusion I emphasize the tension between internal and social maturation of the hero and the semantics of the threshold and transgression as a special way of lexical organization of the fairytale form referring these problems onto theoretical and analytical contexts of postmodern culture. Because while being on the borderland fairytale characters experience evil of mainly situational character I accept in my analysis the basic assumptions of the phenomenological- existential philosophy of Gabriel Marcel dealing with the situation in which evil is encountered and experienced by specific subjects.Pozycja Z okruchów przeszłości. O opowiadaniu Mała Nusia z misiem Piotra Guzego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Janisz, MarcelinaThe paper is an attempt to interpret Piotr Guzy’s short story 'Mała Nusia z misiem' by taking into account the autobiographical and psychological elements included in the text. Piotr Guzy belongs to the generation of Polish emigrants who experienced and survived the Second World War. The motif of war is frequently present in the short stories of the author of 'Krótki żywot bohatera pozytywnego', which is a contribution to reflection on the evil inscribed in human nature. The writer focuses on a fragmentary account of an episode from the characters’ lives, putting all emotions and various human emotional states into the plot. Thus, one may be dazzled with excellent and dramatic stories which seem to be very plausible. The work’s artistry is based on capturing the moment in which one may observe the expression of emotions. The human psyche frequently faces traumatic experiences and this is what fascinates the writer most – reactions to abnormal events protesting against widely-held behavioural patterns.