Przeglądanie według Temat "essay"
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja COVID-19 reflected in emotional journalistic texts(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Panasenko, Nataliya; Petrovičová, IdaThe article presents the results of research based on the analysis of media texts reflecting the impact of COVID-19 on the lives of people globally. As this impact is mainly negative, all these media texts (printed and digital) belong to the journalism of an emotional nature. The authors present the classification of journalistic genres, make the important subdivision into hard news and soft news, analyse the most popular emotions theories and approaches to their study. The pandemic reflected in media may be considered as hard news and is closely connected with news value, i.e. the impact of the publication on a wide audience. News values may function in the text as signals of addressee orientation. The definite impact may be evoked by emotively charged words in the media text; such words can be regarded from the perspective of emotive semantics. This approach leads us to media linguistics, a relatively new branch of linguistics which is based on the multilevel analysis of media text, namely text structure (each journalistic message has its own specific composition), vocabulary (texts belonging to journalism of analytical or emotional types have different vocabulary), and categories (structural and semantic text categories depend on journalistic genre). Media texts belonging to emotional journalism abound in different stylistic devices; in our essay semasiological and syntactic devices are prevalent.Pozycja Eseistyka Wojciecha Gniatczyńskiego odkrywana (na nowo?). Przyczynek do badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zahaczewska, IzabelaThe article presents the profile of one of the forgotten and underestimated writers of Polish emigration after 1939 – Wojciech Gniatczyński. The intricate history of his life is the story of a man marked by the stigma of war and the traumatic experiences of a concentration camp, and an emigrant with unfulfilled ambitions, who disappeared into the shadows of his more combatived colleagues. Discussed briefly essay writing of Gniatczyński shows him unusual erudition and a writing workshop with great artistic, aesthetic and cognitive qualities. It gives the possibility of various interpretations and urges to multifaceted research, clearly indicating that Wojciech Gniatczyński is worth rediscover today.Pozycja „I jedno wiemy tylko. I nic się nie zmienia”. Pamięci Profesora Henryka Kurczaba(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mazur, ElżbietaArtykuł poświęcony jest pamięci Henryka Kurczaba (1930–2022), związanego w rzeszowską polonistyką dydaktyka literatury i języka polskiego, twórcy koncepcji integracji kształcenia polonistycznego, profesora Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szkic ma charakter wspomnieniowy, obejmuje zarys życia i biografię naukową Profesora, a także różne formy jego aktywności twórczej. W eseju o nachyleniu aksjologicznym, opartym na reminiscencjach, spla-tają się trzy wątki: osobisty, biograficzny i bibliograficzny.Pozycja Infografiki – nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kołowska-Gawiejnowicz, Mirosława; Kołodziejczak, Barbara; Siatkowski, Idzi; Topol, Paweł; Zych, JanInfografika cieszy się coraz większą popularnością w różnych dziedzinach przekazu informacji, wiedzy lub prezentacji danych. Ciekawa, a często zaskakująca lub humorystyczna oprawa graficzna sprawia, że treść skupia uwagę i zapada w pamięć czytelnika. Oto przyczyny, dla których autorzy postanowili przyjrzeć się bliżej temu rodzajowi grafiki, koncentrując się na możliwości jej wykorzystania w procesie edukacji. Zwięzła graficzna forma przekazu dobrze dopasowuje się do sposobu percepcji i preferencji współczesnego odbiorcy. Jednakże, z drugiej strony, krótka forma wymusza na twórcy dużą selekcję treści i pomysł na ich atrakcyjną prezentację. W szkolnych podręcznikach można znaleźć kontrprzykłady na poprawne wykorzystanie potencjału edukacyjnego, które daje tego typu grafika. Artykuł wprowadza czytelnika w świat budowy infografik, wskazując istotną rolę eseju, na którym osnuta jest treść przekazu, nie tylko edukacyjnego. Autorzy zwracają uwagę na ważne składowe grafiki, takie jak: źródła informacji, dane statystyczne, grafiki oraz sposób realizacji treści eseju. Artykuł stanowi krótki przewodnik po infografice prowadząc Czytelnika– od pomysłu po realizację.Pozycja Krzysztof Czyżewski a paryska „Kultura”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wal, AnnaThe paper focuses on the various forms of collaboration of Krzysztof Czyżewski, the founder of the Borderland Foundation in Sejny, organiser of cultural events, poet and essayist, with Parisian Kultura. It discusses Czyżewski’s essays, published in the magazine between 1997-2000 which concerned the problems of Central and Eastern Europe and the issues connected with the borderland. The paper points to the idea, emphasized by Czyżewski, of multicultural dialogue and building open societies in the multicultural regions of Central and Eastern Europe after 1989 based on historical memory while at the same time overcoming the existing conflicts. It mentions the prizes awarded to Czyżewski by Jerzy Giedroyc and the fact that he is considered the continuator of the program of Kultura, promoting the strengthening of the bonds between Poland and its closest neighbours.Pozycja Książki wyzwalają emocje(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Żórawska, NataliaThis article is a review of the book by Ryszard Koziołek entitled „Dobrze się myśli literature” (Literature is a good way of thinking). This publication is a collection of essays in which the literary expert considers the essence of contemporary reading. Koziołek pays special attention to emotions accompanying reading – bot the latest literature and the books considered to be classic ones. He indicates that literature is a special kind of continuity which can be analyzed through the prism of many fields of science, among others, economics or psychology.Pozycja O pewnej nienapisanej książce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Święch, JerzyThis article presents the story of an unfinished book by Jerzy Stempowski about the Roman poet Ovid. The author analyzes the reasons for giving up this project by Stempowski so that in this way Stempowski’s attitude towards emigration and exile was reconstructed. In Stempowski’s eyes Ovid’s attitude towards exile was too unambiguous so that it could become the model for 20th century emigration writers.Pozycja Reprezentatywność cech gatunkowych trawelogu w porównaniu z innymi gatunkami literackimi(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Rozinkewycz, NataliaThe purpose of the article is to systematize the experience of modern scholars who study the genres of travel literature. The focus is on determining the basic characteristics of travelogues in comparison to the genre features of other genres containing travel (essay, feature, guidebook, etc.). The difference between travel and geographical literature has been clarified. To distinguish between similar genres and understand the differences between them, it is necessary to identify the common and peculiar features of different genres of travel literature.Pozycja Rozmowy istotne „wobec zgiełku spraw nieistotnych”. O interlokucjach Wiesława Myśliwskiego i Tomasza Bocheńskiego. Prolegomena(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Maroszczuk, GrażynaThe aim of this study is a genological analysis of the duo-author book by Wiesław Myśliwski and Tadeusz Bocheński, “Myśliwski-Bocheński. Important conversations” in the context of the ‘new version’ of ‘conversations with the writer’ in the era of internet culture.The guide to the analysis is the question of how this publication engages in dialogue with the convention of ‘significant conversations’ by Stanisław Ignacy Witkiewicz, an analyst of the discussion. I ask how the conversations with Wiesław Myśliwski problematize the reflection on literature and literary tradition, the writer’s personal narrative and the communicative situation of the conversation. In Myśliwski’s and Bocheński’s dialogue, tradition, the memory of literature and the attitude towards one’s own memories become rather a default system that the recipient should become aware of if he or she wishes to understand the meanings of the conversation between a prose writer and a literary historian.