Przeglądanie według Temat "epitafium"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Obraz mężczyzny i kobiety w katolickich epitafiach kresowych z XIX i początku XX wieku (na przykładzie Podola)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Havryliuk, OlenaArtykuł jest pokłosiem badań inskrypcji nagrobnych z XIX – początku XX wieku na katolickich cmentarzach Podola. We wstępie przedstawiono krótką historię Podola, a także życia Polaków na ziemi podolskiej. Analizie poddano części fakultatywne inskrypcji, w których utrwalano nacechowaną aksjologicznie charakterystykę zmarłych kobiet i mężczyzn: pochodzenie, zajmowane stanowisko, relacje rodzinne i społeczne. Wyniki analiz pokazują zbiorowy obraz Polaków zapisany w inskrypcjach na podolskich cmentarzach – to, jakie cechy i zachowania były cenione we wspólnocie polskiej Podola. Porównanie zaznaczonych cech zmarłych męskiej i żeńskiej płci świadczy też o roli kobiet i mężczyzn pochodzenia polskiego na Podolu, o różnicy ich statusu w społeczeństwie, co dokumentują charakterystyki w wybranych inskrypcjach nagrobnych.Pozycja Sarkofag. Wirtualne istnienie i realne nieistnienie(Wydział Sztuki UR, 2017-12) Huculak, ŁukaszThe article deals with the significance of the vanitas theme in visual arts and considers its controversial status in contemporary culture. The beginnings of civilization are connected with burying rituals and the need to commemorate the ancestors: we date particular communities according to the first burials, regarding their attitude towards the infirm as an indicator of socialization and the attitude towards the dead as a source of symbolic thinking, i. e. a manifestation of high culture. Compared with the periods during which those customs developed and consolidated, the present era seems to be distinguished by a certain serenity: we have managed to camouflage the prospect of the end with hygiene and cosmetics and postpone the moment of dying by means of medicine and entertainment. Real death has therefore gained an acceptable look and the remains of the terror vanish with the universality of virtual dying (films, games, news bulletins).