Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "environmental impact"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obiekty dystrybucji paliw – HRS
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Kamiński, Arkadiusz; Jakóbiec, Janusz; Kulczycki, Andrzej; Pusz, Agnieszka; Szałek, Andrzej
    Strategia Komisji Europejskiej w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r., wpłynie na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych oraz poprawę jakości powietrza, zwłaszcza w miastach. Jednym ze sposobów osiągania tego celu jest dekarbonizacja gospodarki, w tym sektora transportu, który jest kluczowym dla przedsiębiorstw w globalnych łańcuchach dostaw. Eksperci uważają, że wodór zero i nisko emisyjny stosowany w pojazdach elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest kluczem w realizacji tego wyzwania, w transporcie osobowym i ciężkim (ang. heavy duty) obejmującym transport lądowy, morski oraz powietrzny. Jednak, żeby wodór stał się paliwem powszechnie używanym w transporcie, konieczny jest rozwój niezbędnej infrastruktury i właściwe regulacje prawne. W pracy przedstawiono genezę powstawania obiektów dystrybucji paliwa wodorowego – HRS, kluczowe aspekty jego wprowadzania na świecie, w Europie oraz w Polsce. Przeanalizowano dane koncernów zajmujących się dystrybucją tego rodzaju paliwa, które chcą osiągnąć neutralność klimatyczną, a jednocześnie muszą zapewnić paliwa transportowe dla odbiorców. Stwierdzono, że transformacja energetyczna oraz rodzaj stosowanych nośników energii i paliw silnikowych napędzających pojazdy samochodowe, wymagają zmiany i ewolucji obiektów dystrybucji paliw.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obiekty dystrybucji paliw – trendy i oczekiwania
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2021) Kamiński, Arkadiusz; Jakóbiec, Janusz; Pusz, Agnieszka
    Postęp techniczny prowadzi do rozwoju gospodarczego, co powoduje wzrost zapotrzebowania na energię w tym pierwotną. Jednym ze sposobów wytwarzania energii niezbędnej do napędzania silników i pojazdów są paliwa. W pracy przedstawiono genezę powstania obiektów dystrybucji paliw, wskazano na kluczowe aspekty ich wprowadzania na świecie, wymagania prawne dla takich obiektów na gruncie polskiego prawodawstwa oraz ich wpływ na środowisko. Przeanalizowano dane dostępne w zakresie ilości pojazdów zarejestrowanych na paliwa alternatywne w Europie oraz kierunki rozwoju, zajmujących się dystrybucją paliw, koncernów, które chcą osiągnąć neutralność klimatyczną a jednocześnie muszą zapewnić paliwa transportowe dla odbiorców. Stwierdzono, że transformacja energetyczna oraz rodzaj stosowanych nośników energii i paliw silnikowych napędzających pojazdy samochodowe związany będzie ze zmianą i ewolucją obiektów dystrybucji paliw.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Ocena wpływu bobra europejskiego Castor fiber na środowisko przyrodnicze Poleskiego Parku Narodowego w obszarze oddziaływania Lubelskiego Zagłębia Węglowego
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2024-12) Czyżowski, Piotr; Wójcik, Mariusz; Beeger, Sławomir
    W pracy zaprezentowano wykorzystanie zdjęć wykonanych przez drony do oceny wpływu działalności bobra europejskiego Castor fiber na ekosystemy Poleskiego Parku Narodowego (PPN). Badania potwierdzają ścisły związek obecności bobrów na tym terenie z wielkością powierzchni lustra wody, co oznacza pozytywny wpływ działalności bobrów na retencję zlewni. Dzięki obecności i działalności tych zwierząt drastyczny spadek poziomu wód powierzchniowych, spowodowany suszą meteorologiczną, nie spowodował suszy glebowej. Może o tym świadczyć wzrost powierzchni roślin zielnych w okresie jesiennym na terenach, na których wykazano całkowity spadek lustra wody. Wraz ze wzrostem powierzchni i liczby żeremi spadała powierzchnia zajmowana przez roślinność suchą. Może to potwierdzać pozytywny wpływ obecności bobrów na retencję wody i roślinność na badanych powierzchniach, szczególnie w warunkach występowania skutków suszy atmosferycznej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Skala transportu zwierząt gospodarskich w Unii Europejskiej
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2023-06) Topczewska, Jadwiga; Krupa, Wanda; Sokołowicz, Zofia; Ormian, Małgorzata
    Polityka rolna oraz opłacalność produkcji sprzyjają przemieszczaniu zwierząt przeznaczanych nie tylko do uboju, ale także do tuczu czy opasu. Najwięksi producenci realizują przewozy zwierząt zarówno w obrocie wewnątrzunijnym, jak i do krajów trzecich. Transport zwierząt, szczególnie długodystansowy, wiąże się ze znacznymi kosztami środowiskowymi. Natomiast transport tusz czy mięsa jest bardziej korzystny z punktu widzenia jego wpływu na środowisko i zmiany klimatyczne. Wydaje się, że zmiany w tym obszarze mogą być przyspieszone presją wynikającą z wyborów konsumenckich.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość