Przeglądanie według Temat "emotions"
Aktualnie wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza pojęcia i klasyfikacji emocji z punktu widzenia procesów uczenia się(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Walat, Wojciech; Warchoł, TomaszW artykule na podstawie teoretycznej analizy przeprowadzonej w oparciu o procesy uczenia się wybrano właściwą kodyfikację pojęcia emocje i wskazano najbardziej dopasowaną do tych procesów ich klasyfikację. Artykuł podkreśla również ważność problematyki emocji w procesie uczenia się na podstawie wyników aktualnie prowadzonych badań.Pozycja COVID-19 reflected in emotional journalistic texts(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Panasenko, Nataliya; Petrovičová, IdaThe article presents the results of research based on the analysis of media texts reflecting the impact of COVID-19 on the lives of people globally. As this impact is mainly negative, all these media texts (printed and digital) belong to the journalism of an emotional nature. The authors present the classification of journalistic genres, make the important subdivision into hard news and soft news, analyse the most popular emotions theories and approaches to their study. The pandemic reflected in media may be considered as hard news and is closely connected with news value, i.e. the impact of the publication on a wide audience. News values may function in the text as signals of addressee orientation. The definite impact may be evoked by emotively charged words in the media text; such words can be regarded from the perspective of emotive semantics. This approach leads us to media linguistics, a relatively new branch of linguistics which is based on the multilevel analysis of media text, namely text structure (each journalistic message has its own specific composition), vocabulary (texts belonging to journalism of analytical or emotional types have different vocabulary), and categories (structural and semantic text categories depend on journalistic genre). Media texts belonging to emotional journalism abound in different stylistic devices; in our essay semasiological and syntactic devices are prevalent.Pozycja Dlaczego należy się bać? O uczuciach towarzyszących epidemii i zaleceniach w czasie jej trwania według „Przestrogi i lekarstwa na choroby z zarazy morowego powietrza pochodzące” Franciszka Ksawerego Ryszkowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kocela, WeronikaThe article analyzes the text of one of the many medical handbooks published in Poland in the second half of the 18th century. It concerns emotions and feelings accompanying a person during an epidemic, as well as problems and difficulties that he had to overcome. It also introduces the commonly functioning opinions of doctors about the plague and ways to fight it. The text should also be considered as an attempt to explain the reactions, behaviors and adopting specific attitudes – both of the sick and those managing the specific organization of social life during an epidemic.Pozycja Komunikacja niewerbalna pokolenia sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wasylewicz, MagdalenaKontakty pomiędzy ludźmi czynią z człowieka istotę przystosowaną do życia w społeczeństwie, dlatego też ważne jest właściwe interpretowanie zachowań składających się zwłaszcza na mowę ciała. Niniejszy artykuł jest próbą analizy umiejętności radzenia sobie przez współczesne pokolenie adolescentów z odczytywaniem komunikatów niewerbalnych. Czy społeczeństwo przesiąknięte komunikacją zapośredniczoną przez media potrafi jeszcze posługiwać się mową ciała i prawidłowo ją interpretować?Pozycja Loving in two languages: Language choice and emotionality in family communication of Kazakh bilinguals(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pawliszko, JudytaHighlighting the intrinsic difficulty in trying to measure a concept as elusive as emotion, the article brings together the latest wave of research in the field of both sociological and cultural studies on bilinguals’ emotional responses. Irrefutably, one arena in which emotional concomitants of language are keenly experienced is in bilinguals’ sense that there is no greater emotional significance than the ones related to the speakers’ first and second languages. The above raises interesting possibilities for explorations in the area of the concept of bilingualism; specifically: What are the emotion-related factors in language choice of bilingual family members? Do all bilinguals prefer their first language to express affect? Should the first language be perceived as the language of emotions and the second as the language of detachment? What are bilinguals’ linguistic preferences while articulating emotionality in a family context? The initial step of this article is to expound the sociolinguistically-conditioned phenomenon of language dominance and expressions of emotionality within Kazakh family units. In what follows, not only is a review of the existing studies on language dominance offered, but the present article also discusses the author’s own investigation drawing on 54 Kazakh students and their parents’ responses to a questionnaire on bilingualism and emotions. From the wealth of data provided, two core themes are to be identified: distinctive factors affecting Kazakh-Russian bilinguals’ language choice as well as the emotionality characteristics of first and the second languages in family-context communication. Returning to reflection on emotion, vivid quotes from the respondents add a vibrant human dimension to this account by illustrating the inevitable continuum between sociolinguistic and cultural aspects.Pozycja Motywacyjne i emocjonalne determinanty efektywnej nauki czytania we wczesnym dzieciństwie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Grelowska, Wanda; Buchla, MałgorzataIndywidualizacja w procesie dydaktyczno-wychowawczym skłania do podejmowania działań spersonalizowanych. Jednym z węzłowych poczynań edukacyjnych jest nauka czytania. To ponadprogramowe przedsięwzięcie podjęli nauczycieli przedszkoli województwa dolnośląskiego. Eksperymentalne badania prowadzone w kilkunastu placówkach miały na celu nie tylko ocenę efektywności alternatywnych metod nauki czytania, ale głównie wydobycie czynników motywujących dziecko do nauki oraz określenie znaczenia stanów emocjonalnych, które towarzyszą temu procesowi. Podjęty problem badawczy wyrażono pytaniem o jakość psychologicznych uwarunkowań w nauce czytania. Wyodrębniono motywację jako siłę napędową do nauki oraz emocje, które stanowią odzwierciedlenie stosunku do rzeczywistości. W założeniach hipotetycznych wskazano na istotny wpływ wymienionych czynników na poziom efektywności w nauce czytania. Do realizacji celu badawczego przydatna okazała się metoda obserwacji. Instrumentarium badawcze uzupełniono ankietą skierowaną do rodziców. Analiza wyników badań pokazuje, że motywacja rodziców i dzieci zwiększa się proporcjonalnie do poziomu efektywności w nauce i sięga 80%. Towarzyszą temu pozytywne emocje, które wyrażają zarówno dzieci, jak też ich rodzice. Czytanie w przedszkolu motywuje do podjęcia kontynuacji w domu, na co wskazuje 78% respondentów. Rodzice domagają się nawet udostępnienia materiałów edukacyjnych, by móc uczyć swoje dziecko w domu. Wskazują też na możliwość zacieśniania więzi emocjonalnej z dzieckiem w czasie wspólnego obcowania z tekstem. Z kolei brak postępów we wczesnym czytaniu przekłada się na zniechęcenie i występowanie emocji o znaku ujemnym. Warto zatem podejmować działania motywujące do wysiłku. Postuluje się, by uatrakcyjnić przebieg zadań, którym towarzyszy wysiłek i żmudne, wielokrotne powtórzenia. Uruchomienie wewnętrznych mechanizmów motywacyjnych może następować poprzez stworzenie m.in. przyjaznej atmosfery. Sugeruje się też dobór humorystycznych tekstów do czytania, by wywołać klimat radości. Kulminacją podejmowanych przedsięwzięć powinien być motyw działaniowy, który wyraża się w czytaniu z inicjatywy dziecka. Reasumując, można stwierdzić, że motywowanie dziecka do nauki w atmosferze przyjaźni i radości sprzyja efektywności we wczesnej nauce czytania.Pozycja Negative emotions in English and Polish phraseology. A cognitive approach(2015-09-07) Bogacz, AnnaPraca jest propozycją konfrontatywnego przeglądu i analizy związków frazeologicznych związanych z pojęciami ZŁOŚCI, STRACHU i SMUTKU w języku polskim i angielskim, zgodnie z tradycjami kognitywnego podejścia do frazeologii uczuć, a w szczególności z uwzględnieniem kognitywnej teorii metafory i metonimii. Głównym celem rozprawy jest sformułowanie ogólnych schematów pojęciowych na podstawie analizy zgromadzonego materiału frazeologicznego, a tym samym zobrazowanie struktury pojęć w języku polskim i angielskim, jak również próba ustalenia stopnia podobieństwa i odrębności w konceptualizacji emocji negatywnych w obu językach. W rozdziałach teoretycznych Autorka zawiera przegląd zagadnień dotyczących frazeologii, współzależności języka, kultury i emocji oraz językoznawstwa kognitywnego, przyjętego jako metodologiczna rama analizy przeprowadzonej w pracy. Część praktyczna zawiera analizę związków frazeologicznych związanych z wybranymi emocjami, która obejmuje m.in. wyodrębnienie metafor i metonimii pojęciowych oraz przykładów ich realizacji w związkach frazeologicznych, przedstawienie podobieństw i różnic w polsko- i angielskojęzycznym wyrażaniu emocji czy omówienie znaczenia i etymologii zaprezentowanych wyrażeń. Analizowany materiał językowy zaczerpnięty został ze słowników, korpusów językowych, literatury przedmiotu oraz sugestii rodzimych użytkowników obu języków.Pozycja O „podkarpackich” wierszach do braci (w stronę antropologii listu poetyckiego; rekonesans)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kuczera-Chachulska BernadettaThe sketch deals w ith the problems of the poetic letter. During the exemplification of the issue, poems by Julian Przyboś, Cyprian Norwid and Ignacy Krasicki are used. It turns out that important issues can be seen from the perspective of selected, but also deep anthropological problems, arising from the interpretative process. The tools for understanding them are provided by thinkers of post-Husserlian phenomenology, in this case Dietrich von Hildebrand.Pozycja Postawy i emocje wobec jąkania – praca z dziećmi oraz rodzicami. Modyfikacja modelu góry lodowej Sheehana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kowalczyk, ŁukaszWieloczynnikowa koncepcja jąkania zakłada indywidualną kombinację uzupełniających się czynników, które mogą stanowić przyczynę wystąpienia tego zaburzenia mowy u jednostki. Są to czynniki fizjologiczne, lingwistyczne, psychologiczne oraz środowiskowe. W niniejszym artykule autor dokonuje modyfikacji modelu góry lodowej Sheehana, by opisać istotę jąkania w procesie diagnostyczno-terapeutycznym.Pozycja Postawy wobec polskiej polityki historycznej: wyniki eksperymentu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wawrzyński, Patryk; Schattkowsky, Ralph; Muszyński, Marek A.; Czarnek, GabrielaThe paper presents the preliminary results of the interdisciplinary study on the influence of the government's remembrance policy. The key aspect of the project was a measurement of 364 students' attitudes towards management of collective memory in laboratory conditions. Its objective was a diagnosis of Polish youth's disposition to the management of collective memory by a state, but also a measurement of attitude change resulting from a narrative (which imitated the remembrance policy). The paper discusses general results of the study and three aspects of attitudes: cognitive, emotional and behavioral. It presents both results from the first measurement and effects of emotions' and commitment's manipulation. Collected data was used to formulate four research conclusions which consider attitudes towards the government's remembrance policy, their change and their relevance to a question on the distribution of influence between a government and a civil society.Pozycja Wielowymiarowość rozmowy w twórczości artystek sztuk wizualnych w Polsce(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sulikowska-Dejena, AgataThe article discusses various aspects of conversation present in the work of many contemporary Polish female visual artists. A conversation may perform various roles and take place on different planes; it can be the essence of a project, its element or a major tool necessary to bring it about. Words make up a coherent tale or, taken out of context, condense the tale in but a few letters. The common element of the artworks presented in this article is their very personal dimension. Female artists talk about things extremely subjective and private, as they believe that their experience is universal, shared by thousands of women, and it only takes creating an appropriate plane in order to start talking. The space which helps here is often an art gallery: it is there that the tales of the artists are heard. This article presents the works of female artists in which dialogue has played a leading role.Pozycja О выражении надежды (на примере русской глагольной модели предложений и ее польских соответствий)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Czapiga, ZofiaThe paper is devoted to the analysis of lexical markers of hatred in Polish and Russian and their syntactic roles. The following units remain in the scope of the Author’s interest: ненавидеть, ненависть, ненавидящий, ненавистный, ненавистно; nienawidzić, nienawiść, nienawistny, nienawistnie. In order to express strong enmity towards somebody or something the verbal model of a state sentence is usually used: Nienawidzę cię; Я тебя ненавижу (I hate you). The remaining examples name the negative emotional state of the subject indirectly.Pozycja О некоторых инновационных техниках на занятиях по практикуму русской речи(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Żarska, AnnaThe article raises the issues of enriching the educational environment of teaching philology students by the use of so-called unconventional methods. The analysis includes the three following methods: Callan, Wolf’s (the name derives from its initiator whose surname is Wilk in Polish) and Community Language Learning. The partial use of these methods in work with students stimulates their emotions, makes the learning conditions more realistic and thereby contributes to the optimisation of the second language acquisition process in terms of such aspects as: speaking, grammar consolidation, in a foreign language.Pozycja Особенностей эмоционального состояния детей в спортивной деятельности (на примере тхэквандо)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Милушина, МаринаСтатья посвящена изучению эмоционального состояния детей, которые занимаются тхэквандо. Проанализованы вопросы детской спортивной сферы как отрасли экономики. Рассмотрено основополагающее значение детской физической культуры и спорта для развития спортивной индустрии. Для ее успешного развития необходима организация многоуровневой системы подготовки спортсменов и создания на этой основе коммерческого продукта. На каждом из уровней требуется выполнение отдельных задач и формирования дополнительных собственных элементов инфраструктуры. Известно, что восточные боевые искусства развивают не только физические качества, но и психику спортсмена и его личностные качества. Занятие боевыми искусствами помогает преодолевать негативные эмоции, учит справляться со страхом. Учитывая неоднородность детской психики, ее развивающий характер в процессе формирования личности, исследованы эмоциональные переживания юных спортсменов до и после тренировки. Результаты эмпирического исследования получены с помощью проективной методики. Анализ детских рисунков показал, что в процессе спортивных тренировок по тхеквандо физическая активность очень мало снижает уровень психического напряжения. Выявлено, что до тренировки почти все дети (12 детей из 13) испытывали тревожность, напряженность, астенические переживания, неуверенность в себе, а в отдельных случаях импульсивность, страх и агрессию. После тренировки эти эмоциональные состояния сохранились и увеличился уровень внешней агрессии.Pozycja Семантико-синтаксическая характеристика высказываний с лексическими показателями ненависти (на материале русского и польского языков)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Czapiga, ZofiaThe paper is devoted to the analysis of lexical markers of hatred in Polish and Russian and their syntactic roles. The following units remain in the scope of the Author’s interest: ненавидеть, ненависть, ненавидящий, ненавистный, ненавистно; nienawidzić, nienawiść, nienawistny, nienawistnie. In order to express strong enmity towards somebody or something the verbal model of a state sentence is usually used: Nienawidzę cię; Я тебя ненавижу (I hate you). The remaining examples name the negative emotional state of the subject indirectly.Pozycja Ужасно рад. Об эмоциональных интенсификаторах в русском и польском языках(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Czapiga, ZofiaThe article discusses occasionally occurring adverbial intensifiers with the secondary meaning of high degree, like безумно, страшно, ужасно, чертовски, жутко, дико, адски, бешено, дьявольски, смертельно; strasznie, śmiertelnie, szalenie, potwornie, okropnie, diabelnie, dziko, okrutnie + names of positive emotional states of happiness, joy, love, satisfaction and cheerfulness. They are typical for spoken colloquial language only, in which the expressive function is more important than logical norms defining meanings of the lexemes.