Przeglądanie według Temat "elderly"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOsoby starsze nie stanowią homogenicznej grupy społecznej. Seniorzy są zróżnicowani pod względem cech społeczno-demograficznych oraz fazy starości, w jakiej się znajdują. Zróżnicowana jest też ich aktywność, w tym edukacyjna. Artykuł prezentuje poziom aktywności edukacyjnej osób starszych w Polsce.Pozycja Application of the log-linear analysis to choose determinants of disability among the elderly residents of south-eastern Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ćwirlej-Sozańska, Agnieszka; Sozański, Bernard; Wilmowska-Pietruszyńska, AnnaIntroduction: Many variables in research in the area of medical and health sciences are qualitative in nature. A common statistical tool used to analyze them is the χ2 test. However, it does not allow us to assess the relationship between a number of variables and distinguish the factors determining the investigated phenomenon. A more accurate tool is the log-linear analysis, which enable the researcher to evaluate the dependences and interactions between the studied variables. Purpose: Description of the use of log-linear analysis on the example of the cross-sectional study on disability of the elderly. Material and methods: The assessment of disability and the choice of the factors that determine it was carried out on the results of a survey of 800 randomly selected people aged 71-80 years from the area of south-eastern Poland. The research tool was a WHODAS 2.0 questionnaire and a respondent’s particulars. The log-linear model was used for the analysis. In order to evaluate the fitting of the model, the Pearson’s χ2 and the χ2 maximum likelihood statistics, R2 and A coefficients were used . Results: Education, adjustments of a house / flat, physical exercises have a significant impact on the prevalence of disability in the study group . Conclusions: The log-linear analysis allows us to determine the effect not only of individual variables on the formation of an independent variable, but also their interactions and the determination the odds occurrence of a dependent variable according to different qualitative categories of dependent variables. The information obtained in this way is a valuable clue to take practical action to decrease or increase the severity of the studied phenomenon.Pozycja Fall risk and avoidance behavior due to fear of falling in elderly nursing home residents(Rzeszów University Press, 2025-03) Turen, Sevda; Ozcalik, Cennet Kara; Yildiz, Gülisan; Tekir, Meryem IremIntroduction and aim. Falls in the elderly affect their daily activities, causing a decrease in their quality of life and may even lead to death. This study aims to examine the risk of falling and the relationship between fear of falling and avoidance behaviors in elderly nursing home residents. Material and methods. Data were obtained using the “Fall Risk Assessment Scale (FRAS)” and the “Fear of Falling Avoidance Behavior Questionnaire (FFABQ)”. Results. The average age of the participants was 70.70±5.23 years. Total mean scores of FRAS and FFABQ were significantly higher in participants who could partially meet their daily needs on their own, had chronic diseases, used continuous medication, had problems with walking or balance, had vision or hearing problems, used walking aids, had fear of falling, and had experienced falls in the last three months. It was found that their average was significantly higher. It was determined that there was a strong and significant positive relationship between the FRAS and FFABQ total score averages. Conclusion. It was determined that elderly residents of nursing homes have a high risk of falling and that increased risk is as sociated with an increase in avoidance behaviors due to fear of falling.Pozycja Modele edukacji osób starszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOpracowanie prezentuje teoretyczne podstawy edukacji pozaformalnej i nieformalnej osób starszych. Szczególną uwagę poświęcono modelom edukacji seniorów realizowanym na uniwersytetach trzeciego wieku (UTW). W artykule zaprezentowano 5 modeli funkcjonowania UTW na świecie oraz przybliżono zasady i formy kształcenia ustawicznego w Polsce.Pozycja Nieformalna opieka nad osobami starszymi wobec zmiany pokoleniowej. Wyzwania dla zarządzania w usługach rodziny i polityki społecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Młyński, Józef; Stankiewicz, KatarzynaNieformalna opieka rodzinna nad osobami starszymi wpisana jest w tradycje polskiej rodziny i stanowi wyraz solidarności międzypokoleniowej. Jednak coraz częściej również w naszym kraju ustępuje miejsca formom opieki instytucjonalnej. Tymczasem opieka nieformalna odpowiada na promowana w krajach zachodnich i polityce unijnej idee deinstytucjonalizacji opieki nad osobami starszymi. Jest to istotny wymiar zarzadzania w usługach samorzadowych Celem tekstu jest przedstawienie nieformalnej opieki jako wyzwania dla rodziny oraz polityki społecznej w kontekście przemian społeczeństwa polskiego, z uwzględnieniem zmian pokoleniowych. Temat opieki rodzinnej i jej uwarunkowań społecznych zostanie omówiony na podstawie przeglądu dostępnej literatury, przepisów prawnych i działań z zakresu polityki społecznejPozycja Nonthyroidal illness syndrome as independent predictor of hospital mortality in the elderly hospitalized patients with COVID-19 pneumonia – single-center observation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Młodożeniec, Aleksandra; Orłowska-Florek, Renata; Czarnożycka-Wróbel, Adrianna; Gargasz, Krzysztof; Gala-Błądzińska, AgnieszkaIntroduction and aim. Elderly patients with COVID-19 are at increased risk for adverse outcomes. This study aims to evaluate the prevalence of nonthyroidal illness syndrome (NTIS) in hospitalized patients with COVID-19 pneumonia, its independent impact on patients’ survival. Furthermore, to investigate selected inflammatory biomarkers in those patients and to determine whether they predict mortality associated with the disease. Material and methods. In this single-centered, retrospective study, the medical records of 53 patients with confirmed SARSCoV- 2 infection who attended the provincial hospital between October 2020 and January 2021 were reviewed. Demographic data, laboratory values, comorbidities, treatments, and clinical outcomes were collected. We compared the data in survivor and non-survivor groups. Results. Of 393 adult patients with SARS-CoV-2 pneumonia, 53 (13,49%) met the inclusion criteria and were included. The median age was 72±12.2 years, 26 patients (49%) were men. The NTIS prevalence was 62.3% and showed a strong independent correlation with disease severity and mortality in COVID-19 patients (p=0.01). The interleukin-6, white blood cells, ferritin and neutrophil ratios also differed significantly statistically between survivors and non-survivors. Conclusion. NTIS and the lowering level of FT3 pose an independent prognostic marker of clinical deterioration and higher mortality in elderly patients with COVID-19.Pozycja Ocena wpływu dwóch różnych 12-tygodniowych programów ćwiczeń fizycznych na sprawność funkcjonalną i jakość życia osób starszych, poruszających się za pomocą wózka inwalidzkiego, mieszkających w domach pomocy społecznej(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-04-01) Wołoszyn, NataliaWstęp: Narastająca wraz z wiekiem niesprawność wymusza potrzebę znalezienia nowych rozwiązań społecznych i zdrowotnych. Cel pracy: Ocena wpływu 3-miesięcznych grupowych ćwiczeń ogólnousprawniających lub ćwiczeń z elementami choreoterapii wspomaganych przyborami, na sprawność funkcjonalną i jakość życia osób starszych, poruszających się za pomocą wózka inwalidzkiego, mieszkających w dps Materiał i metoda: Badaniem objęto 150 osób w wieku 65-85 lat, mieszkających w dps na terenie Rzeszowa. Kryteria włączenia: brak otępienia średniego i ciężkiego stopnia i ciężkiej depresji, korzystanie z wózka inwalidzkiego. Kryteria wyłączenia: nieustabilizowane choroby internistyczne, niedowłady uniemożliwiające wykonywanie ruchów czynnych. Osoby badane zostały losowo przydzielone do trzech grup, po 50 osób w każdej. W grupie I przeprowadzono ćwiczenia ogólnousprawniające, w grupie II ćwiczenia z elementami choreoterapii, wspomagane przyborami. Grupa III – kontrolna. Przed wykonaniem losowego doboru do grup, przeprowadzono badanie 1. Po 12 tygodniach treningu wykonano badanie 2. Do oceny danych socjodemograficznych użyto kwestionariusz ankiety. Pozostałe wykorzystane w pracy skale i narzędzia to: MMSE, GDS-15, SF-36, ADL, IB, BBS, Dynamometr ręczny, test Box and Block, ocena elastyczności górnej i dolnej części ciała, pikflometr. Wyniki badań: Po zakończeniu 12 tygodniowego programu ćwiczeń fizycznych, w grupach ćwiczących wykazano istotną statystycznie poprawę wyników: IB, BBS, elastyczności górnej i dolnej części ciała, siły chwytu, sprawności manualnej kończyny górnej i wskaźnika PEF. W grupach I i II wykazano istotną statystycznie poprawę jakości życia w skali SF-36. W grupie kontrolnej wykazano istotne statystycznie pogorszenie w skali GDS-15, BBS, elastyczności dolnej i górnej części ciała, siły chwytu, sprawności manualnej oraz wskaźnika PEF. Wnioski: Po 12 tygodniach ćwiczeń fizycznych w grupach I i II, wykazano poprawę w zakresie sprawności funkcjonalnej i jakości życia. W badanych grupach, większą poprawę stanu funkcjonalnego wykazano w grupie II, natomiast lepszą jakość życia wykazano w grupie I. Zaproponowane programy ćwiczeń grupowych są łatwą i skuteczną formą treningu dla osób starszych z ograniczoną mobilnością.Pozycja Ocena wpływu systematycznej aktywności fizycznej na stan funkcjonalny i jakość życia osób starszych objętych opieką instytucjonalną(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-02-23) Wiśniowska-Szurlej, AgnieszkaWstęp: Narastająca wraz z wiekiem niesprawność stanowią wyzwanie dla ochrony zdrowia i polityki społecznej w Polsce. Cel pracy: Celem pracy była ocena wpływu systematycznej aktywności fizycznej na stan funkcjonalny i jakość życia osób starszych objętych opieką instytucjonalną. Materiał i metoda: Badaniem objęto 144 osoby mieszkające w domach pomocy społecznej. Po uwzględnieniu kryteriów włączenia i wyłączenia osoby badane zostały losowo przydzielone do czterech podgrup. W podgrupie A przeprowadzono podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające bez części motywacyjnej, w podgrupie B – podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające wraz z częścią motywacyjną, w podgrupie C – trening aktywności funkcjonalnych bez części motywacyjnej i w podgrupie D – trening aktywności funkcjonalnych wraz z częścią motywacyjną. Wykonano III badania. Skale i narzędzia wykorzystane w pracy to: Mini–Mental State Examination, Geriatryczna Skala Oceny Depresji (GDS), Activities of Daily Living, Instrumental Activities of Daily Living (ADL-IADL), kwestionariusz oceny jakości życia SF-36; Timed Up and Go; Timed 10-Meter Walk Test, Chair Stand, Dynamometr ręczny JAMAR plus, Skala Berg oraz platforma stabilometryczna CQ-stab. Wyniki badań: Po zakończeniu 12-tygodniowego programu ćwiczeń fizycznych we wszystkich badanych podgrupach wykazano istotną statystycznie poprawę sprawności funkcjonalnej, stabilności postawy ciała w płaszczyźnie przednio-tylnej oraz jakości życia w zakresie domen: całkowite zdrowie fizyczne i psychiczne. Po 12-tygodniowej obserwacji od zakończenia programu ćwiczeń fizycznych sprawność funkcjonalna oraz prędkość chodu utrzymały się na poziomie wyników badania II w podgrupie D. Stwierdzono brak istotnej statystycznie różnicy w zakresie siły chwytu ręki lewej pomiędzy wynikiem badania III a wynikiem badania II. Wnioski: 1. Systematyczna aktywność fizyczna miała wpływ na poprawę stanu funkcjonalnego i jakości życia. 2. Największą poprawę stanu funkcjonalnego i jakości życia stwierdzono w podgrupie realizującej program z treningiem aktywności funkcjonalnych połączonym z częścią motywacyjną. 3. Poprawa stanu funkcjonalnego i jakości życia utrzymała się w okresie 3 miesięcy od zakończenia programu ćwiczeń fizycznych jedynie w podgrupie z treningiem aktywności funkcjonalnych połączonym z częścią motywacyjną.