Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "edukacja muzyczna"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Analiza możliwości doskonalenia kompetencji muzycznych studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na wybranych uczelniach wyższych w Polsce
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kowalska, Monika; Tęczyńska-Kęska, Małgorzata
    W artykule dokonano przeglądu proponowanych przez wybrane uczelnie wyższe przedmiotów o profilu muzycznym na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Przeprowadzono charakterystykę wybranych kursów o profilu muzycznym z uwzględnieniem liczby godzin przeznaczonych na ich realizację, omówione zostały również cele i treści programowe zawarte w kartach kursów. Zwrócono uwagę na komponenty kwalifikacji pedagogicznych niezbędne w prowadzeniu zajęć umuzykalniających – nauczyciel bowiem jest kluczem do właściwego funkcjonowania systemu edukacyjnego i to od jego kompetencji, motywacji i cech osobowościowych zależy przyszłość wychowanków. W zakończeniu przedstawiono wnioski z przeprowadzonej analizy.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja muzyczna na etapie wyższego szkolnictwa w Polsce i Chinach – propozycja badań komparatystycznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dymon, Mirosław; Ye, Zi
    Propozycja badań komparatystycznych edukacji muzycznej na poziomie studiów wyższych może dostarczyć wielu cennych informacji na temat możliwości kształcenia muzycznego w Polsce i Chinach, a tym samym przyczynić się do lepszego poznania i zrozumienia obu systemów przez potencjalnych zainteresowanych (naukowców, nauczycieli, studentów, artystów, młodzież szkolną). Ewentualne wnioski mogą wskazywać kierunki budowania wspólnej płaszczyzny edukacyjnej umożliwiającej wymianę studentów, ich mobilności w obszarze studiów szeroko rozumianego kształcenia muzycznego. W artykule przedstawiono próbę utworzenia modelu takich badań, których przeprowadzenie planowane jest w latach 2019–2021 na Uniwersytecie Rzeszowskim.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja muzyczna w gimnazjach tarnowskich w dobie autonomii Galicji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    W dobie autonomii Galicji Tarnów posiadał dwa gimnazja, które miały w siatce godzin przedmioty: śpiew i muzyka. Były to przedmioty nadobowiązkowe, na które młodzież chętnie uczęszczała w porównaniu z innymi przedmiotami. Nauczanie śpiewu miało na celu przygotowanie chóru szkolnego, który zapewniał oprawę muzyczną różnych uroczystości kościelnych i szkolnych. Nauka odbywała się w dwóch oddziałach: I – niższym i II – wyższym, a liczba godzin nie przekraczała 4 tygodniowo. Repertuar obejmował przede wszystkim pieśni religijne i świeckie. Oprócz śpiewu w gimnazjach tarnowskich prowadzono także nauczanie muzyki. W I gimnazjum działała orkiestra mieszana, a w II – dęta, smyczkowa i mandolinowa. Orkiestry wchodziły w skład Kołka Muzycznego. W repertuarze zespołów znajdowały się utwory patriotyczne, muzyka poważna (operowa, operetkowa) oraz powszechnie znane i przyjemne do słuchania marsze, polonezy, mazury itp. Wysoka frekwencja na lekcjach śpiewu oraz w zespołach muzycznych potwierdza chęć rozwoju zainteresowań muzycznych gimnazjalistów i świadczy o potrzebie kształcenia muzycznego na każdym etapie edukacji człowieka.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Twórcze wykorzystanie serwisu internetowego YouTube w edukacji muzycznej dzieci
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rogozińska, Katarzyna
    Muzyka jest sztuką, która wprowadza w życiu harmonię, poczucie estetyki. Sprzyja ogólnemu rozwojowi, daje możliwość wielostronnego twórczego działania. Owe działania możemy zaobserwować już u dzieci w wieku przedszkolnym. Sprzyja im również powszechny rozwój nowych mediów. W ekspresji muzycznej dzieci przejawem tej symbiozy muzyki i mediów jest własne wykonywanie ulubionych piosenek. Często ma ono zabarwienie autentycznego artyzmu i dużego zaangażowania w czasie prezentacji utworu. Wykorzystywanie przez nauczycieli w twórczy sposób serwisu YouTube przyczynia się do licznych kontaktów dzieci z muzyką. Z kolei obecność muzyki w programach nauczania stymuluje nauczycieli do własnych twórczych działań.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wpływ sztucznej inteligencji na edukację muzyczną: ewolucja czy regresja?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Szajner, Agnieszka
    Wprowadzenie sztucznej inteligencji (AI) do edukacji muzycznej wywołuje dyskusje na temat jej wpływu na tradycyjne metody nauczania. Praca analizuje potencjał technologii AI w transformacji nauczania i tworzenia muzyki, jednocześnie zwracając uwagę na ryzyko związane z zanikiem kluczowych umiejętności muzycznych. Omówiono zastosowanie AI w personalizacji procesu nauczania, dostarczaniu interaktywnych narzędzi edukacyjnych oraz demokratyzacji dostępu do edukacji muzycznej. Przedstawiono również wyzwania etyczne i społeczne związane z wdrażaniem AI, takie jak ochrona różnorodności kulturowej i zapewnienie równego dostępu do technologii. Konkluzja podkreśla znaczenie zrównoważonego podejścia do integracji AI w edukacji muzycznej, łączącego innowacyjność z ochroną tradycyjnych wartości muzycznych. Kluczowe będzie tworzenie odpowiednich polityk i regulacji, które zapewnią etyczne i sprawiedliwe wykorzystanie AI. Edukacja muzyczna przyszłości powinna korzystać z technologii AI, nie zapominając o istotnych elementach ludzkiej kreatywności i wyrazu artystycznego.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość