Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "edukacja medialna"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, Teresa
    Wyzwaniem współczesnej szkoły jest edukacja dla przyszłości, odchodzenie od tradycyjnych metod nauczania. Jednak przeszkodę mogą stanowić relacje nauczyciel–uczeń wynikające z pokoleniowej różnicy w myśleniu. Uczniów nieznających świata bez komputerów i internetu uczą nauczyciele, którzy zetknęli się z komputerem dopiero w dorosłym życiu, których mózgi kształtowały się, gdy zakres mediów ograniczał się do prasy, radia i telewizji oraz telefonów stacjonarnych, a myślenie ma charakter linearny – analogowy. Rozważania dotyczą wzajemnego porozumienia i możliwości podmiotowej edukacji.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pieniążek, Marlena
    Dynamicznie rozwijająca się przestrzeń medialna oddziałuje nie tylko na naszą prywatną sferę życia codziennego, ale przekształca również nieomal wszystkie sfery funkcjonowania współczesnego człowieka. Media wykorzystywane w procesie dydaktycznym stają się codziennością, środowiskiem wychowawczym i edukacyjnym, w którym funkcjonuje zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednym ze środków dydaktycznych coraz częściej używanych na lekcjach są aplikacje mobilne zainstalowane na smartfonie, komputerze lub tablecie. Z jednej strony uatrakcyjniają zajęcia, z drugiej wymagają od nauczyciela kompetencji i pewnej biegłości w poruszaniu się w cyberprzestrzeni. Aplikacje mobilne mogą stać się doskonałym narzędziem nie tylko przekazywania wiedzy, ale i kształtowania wartości i postaw. Oczywiście wykorzystanie mediów w edukacji ma swoje mocne i słabe strony. Aby je zrównoważyć, potrzeba edukacji medialnej, która staje się niezbędna we współczesnej zmediatyzowanej szkole.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja medialna dzieci w wieku przedszkolnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Nowicka, Ewa; Walas, Barbara
    Media i multimedia cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych. Z tego powodu rośnie konieczność przygotowania dzieci do odpowiedniego korzystania z mediów. Wychowanie medialne realizowane już na poziomie przedszkola jest szansą na przygotowanie dzieci do krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz sprawnego posługiwania się mediami jako narzędziami rozwoju poznawczego. Skuteczność prowadzonej już od najmłodszych lat edukacji medialnej zależy przede wszystkim od współpracy rodziców i nauczycieli, którzy stopniowo wprowadzać będą dziecko w zdominowany świat mediów.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja medialna w społeczeństwie sieci
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Betlej, Alina
    Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia edukacji medialnej w społeczeństwie sieci i dylematów badawczych związanych z różnym jej sposobem definiowania. Społeczeństwo sieci charakteryzuje się wysokim stopniem utechnicznienia przestrzeni społecznej. Rozwój nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, określanych także mianem sieciowych, wpłynął na wiele zmian o charakterze transformacyjnym w kluczowych obszarach aktywności ludzkiej. Przemiany te nie pozostały bez wpływu na konieczność redefinicji kluczowych takich pojęć, jak „edukacja w zmediatyzowanej rzeczywistości społecznej”. Sieciowy kontekst analizy tychże przekształceń wydaje się być szczególnie interesującym w badaniu dylematów i wyzwań, przed jakimi staje edukacja medialna w technologicznym społeczeństwie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Geneza i rozwój wykorzystania komputerów i Internetu przez dzieci i młodzież w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Unii Europejskiej. Aspekty porównawcze
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Łuszczek, Krzysztof
    Wykorzystanie komputerów i Internetu w edukacji sprzyja budowie społeczeństwa o nowej jakości – społeczeństwa informacyjnego. Doświadczenia Stanów Zjednoczonych i niektórych krajów Unii Europejskiej na tym polu pokazują, że w ciągu dwóch ostatnich dekad dokonało się to przez kilka charakterystycznych etapów. Jest to entuzjazm początku, a także dwa etapy, które możemy określić jako „zawiedzione nadzieje” i „nową drogę”. Porównując USA i kraje UE dostrzegamy wiele wspólnych doświadczeń, ale pojawiają się również akcenty indywidualne, szczególnie na etapie budowy „nowej drogi” mającej pomóc określić nowy zestaw paradygmatów służących efektywnemu i bezpiecznemu wykorzystaniu komputerów oraz Internetu przez młodych użytkowników.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kurs e-learningowy formą doskonalenia kompetencji nauczycieli z zakresu edukacji medialnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Balcerowicz, Beata
    Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań przeprowadzonych w ramach pracy magisterskiej („Projekt kursu e-learningowego rozwijającego kompetencje nauczycieli z zakresu edukacji medialnej”). Przedmiotem badań stał się scenariusz kursu dotyczący edukacji medialnej dla nauczycieli (oraz gotowy fragment kursu stworzony na podstawie scenariusza). Nauczyciele zostali zapytani o opinię na temat edukacji zdalnej oraz poproszeni o ocenę fragmentu kursu.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Młodzież a nowe technologie. Profil korzystania z komputera przez studentów oraz uczniów szkół średnich – studium badawcze
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łęski, Zbigniew
    Autor przygląda się profilowi korzystania z komputera przez młodzież. Podstawą rozważań są przede wszystkim wyniki badań prowadzonych przez NASK w 2016 r. oraz badania własne prowadzone na przełomie 2017 i 2018 r. Jednocześnie autor zwraca uwagę na fakt, iż sama umiejętność korzystania z nowych technologii przez młodzież nie świadczy jeszcze o ich kompetencjach w tym zakresie, oraz podkreśla konieczność wprowadzenia na szerszą skalę programów profilaktycznych z zakresu edukacji medialnej, które swoim zasięgiem obejmą nie tylko młodzież, ale też nauczycieli, wychowawców i rodziców.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Samoocena poziomu kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Myśliwiec, Katarzyna
    Współczesna rzeczywistość i przemiany w niej zachodzące związane z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych warunkują nowe obszary przygotowania nauczycieli wszystkich szczebli edukacji, w tym także przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych wśród studentów III roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w obszarze kompetencji informatycznych. Respondenci dokonali samooceny w zakresie rozumienia podstaw informatyki, eksploatacji systemu komputerowego, komunikacji człowieka z komputerem, użytkowania urządzeń peryferyjnych oraz ochrony własności intelektualnej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    YouTube w edukacji polonistycznej. Rekonesans
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Żółtowski, Dariusz
    Artykuł prezentuje możliwości wykorzystania YouTube’a na lekcjach języka polskiego. Autor przedstawia przegląd tematów, które można zastosować, by włączyć treści z YouTube’a w edukację polonistyczną.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość