Przeglądanie według Temat "e-services"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Bariery w informatyzacji Polski Wschodniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Jegorow, DorotaNa łamach niniejszego artykułu dokonano identyfikacji barier informatyzacji Polski Wschodniej, tj. pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Wyodrębniony obszar nie jest przypadkowy, a związany jest z realizacją jednego z największych projektów informatycznych wpisanych w perspektywę finansową 2007–2013 „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej”. Budowa infrastruktury technicznej w zakresie dostępu do Internetu, a w szczególności budowa sieci szerokopasmowej nie jest jedynym poważnym problemem informatyzacji Polski Wschodniej. Zaprezentowana na łamach artykułu analiza wskazuje na występowanie dysonansu pomiędzy realnymi potrzebami technicznymi i organizacyjnymi w przedmiotowym zakresie. Okazuje się bowiem, że w ramach ogółu działań związanych z informatyzacją dochodzi zarówno do powielania wdrażanych rozwiązań technicznych, czyniąc je tym samym docelowo bezużytecznymi, jak również tworzenia usług elektronicznych niskiej jakości. Odrębną kwestią w identyfikacji barier procesu informatyzacji jest wymiar społecznych kompetencji teleinformatycznych, który winien być kompatybilny z budowaną infrastrukturą. Wykorzystanie kapitału społecznego w tworzeniu innowacyjnej gospodarki wymaga jednak w pierwszej kolejności dostępu do nowoczesnych narzędzi pracy wpiętych w systemy teleinformatyczne i do tego wymiaru zawężona została zaprezentowana na łamach niniejszego artykułu analiza. Wyniki zrealizowanych badań wskazały na istnienie szeregu barier, z których większość ma jednak charakter systemowy wykraczający poza granice Polski Wschodniej.Pozycja Customs handling and sustainable development of enterprises(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Świerczyńska, JowitaThe aim of the paper is to present the essence of customs handling in the context of sustainable development of enterprises and to discuss its selected instruments of a pro-ecological nature, i.e., e-customs services. Thus, with a view to achieving this objective, the research hypothesis has been formulated as follows: the so-called pro-ecological solutions for handling customs administrative procedures, being familiar with them and their practical application, not only influence the facilitation of export and import transactions, but can also stimulate sustainable development management of enterprises. The article includes a theoretical part, as well as a practical one, in which examples of e-customs services offered in customs handling and benefits resulting from their use are indicated. The findings of the considerations of the paper are presented in the conclusion. The research was based on descriptive and comparative analysis, preceded by a review of sources from the subject literature. In the author’s opinion, transferring selected elements of customs handling from traditional processing to the model which takes advantage of modern information and communication technologies (ICT) helps companies to implement the idea of sustainable development. Information technologies play a key role in reducing the negative impact on the environment, and their development has created numerous new opportunities for customs handling, which are used by customs authorities with increasing success. It is important that over the coming years, the development of e-services for customs handling is continued, thus not only contributing to an improvement of the quality of business services but also the implementation of other aspects that are also crucial from the point of view of sustainable development of enterprises.Pozycja E-usługi publiczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Hawrysz, LilianaArtykuł poświęcony jest e-usługom publicznym. Omówiono w nim ewolucję idei e-administracji na świecie i w Polsce, przywołano modele dojrzałości usług świadczonych przez e-administrację oraz scharakteryzowano stan zaawansowania e-usług publicznych. Podstawą analiz oprócz literatury przedmiotu były informacje zgromadzone na stronach internetowych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz urzędów gmin i starostw powiatowych. Stan zaawansowania e-usług publicznych w Polsce uznano za niezadowalający. Po czternastu latach od podjęcia działań na rzecz wdrożenia e-usług zrealizowano około 39% zaplanowanych usług, a dysproporcje pomiędzy poszczególnymi obszarami ich świadczenia są duże, np. stopień zaawansowania e-usług wymiaru sprawiedliwości i sądownictwa wynosi 73%, podczas gdy w ochronie zdrowia wynosi on 11%. Ten stan jest najprawdopodobniej konsekwencją braku kompleksowego, wielowymiarowego i perspektywicznego podejścia do e-usług publicznych. Podjęto decyzje o wdrożeniu licznych rozwiązań dziedzinowych, obsługujących poszczególne obszary działania administracji publicznej, funkcjonujących w praktycznej izolacji od systemów, które wymagają współpracy.Pozycja E-usługi w wybranych gminach województwa małopolskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Madej, Jan; Widlak, MichałNiniejszy artykuł poświęcony jest zagadnieniu e-usług wykorzystywanych w serwisach internetowych wybranych gmin województwa małopolskiego i prezentuje wyniki oraz najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań. Do badań autorzy wybrali 30 gmin z województwa małopolskiego (10 najbogatszych, 10 średniozamożnych, 10 najbiedniejszych) i przeprowadzili analizę zawartości ich serwisów internetowych pod kątem usług elektronicznych świadczonych na rzecz mieszkańców gminy oraz innych zainteresowanych osób i podmiotów. Uzyskane wyniki pozwoliły zarówno na określenie stopnia występowania e-usług o charakterze ogólnopolskim (BIP, ePUAP, geoportal) oraz na zidentyfikowanie pozostałych usług, rzadziej spotykanych w tego typu serwisach internetowych (np. rozmowa przez Skype, zgłaszanie awarii, komunikacja przez chat, formularz kontaktowy, profil w serwisie społecznościowym Facebook). Zgromadzone dane zostały zaprezentowane w postaci tabelarycznej, a następnie przeprowadzona została ich analiza. Analiza zebranych danych pozwoliła na wyciągnięcie ogólnego wniosku dotyczącego rodzaju i poziomu oferowanych przez gminy usług elektronicznych, który mówi, że obowiązkowe, ogólnokrajowe e-usługi (BIP, ePUAP) dostępne są praktycznie we wszystkich gminach, jednak poziom innych, dodatkowych e-usług jest bardzo niski. Wniosek ten potwierdza podobne opinie zawarte w raportach Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Najwyższej Izby Kontroli. Badania dostarczyły także informacji o tym, jakiego rodzaju e-usługi są wykorzystywane w poszczególnych gminach, co może być pomocne dla samorządów przy rozbudowie swoich serwisów internetowych.