Przeglądanie według Temat "dziecko"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Choroba i niepełnosprawność dziecka jako czynnik spajający rodzinę w kontekście doświadczeń rodzeństwa pełnosprawnego(Uniwersytet Rzeszowski, 2019) Dubiel-Zielińska, PaulinaW artykule ukazano rozwojowy charakter choroby i niepełnosprawności dziecka w wymiarze rodzinnym poprzez zwrócenie uwagi na odczucia i emocje rodzeństwa pełnosprawnego. Te odczucia mogą bowiem być kluczowe dla zaistnienia więzi rodzinnych gwarantujących poczucie jedności w odpowiedzialności. Choroba i niepełnosprawność dziecka mogą spajać podstawową komórkę społeczną pod warunkiem akceptacji tego zjawiska przez rodziców i ich pozytywnej postawy względem ułomności dziecka.Pozycja Definiowanie siebie przez dziecko w procesie edukacji tożsamościowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Juszczyk-Rygałło, JoannaCelem artykułu jest ukazanie złożoności procesu formowania tożsamości człowieka w zmiennym środowisku społecznym. Tożsamość przedstawiono jako strukturę stratyfikacyjnych cech osobowych jednostki. Ostatecznie przybiera ona postać konstrukcji typu onion, w której kolejne warstwy charakteryzują się jednokierunkowym domknięciem – utrudniona jest ingerencja w utworzone wcześniej warstwy wewnętrzne i jednocześnie możliwe jest transponowanie z nich cech tożsamościowych do tworzonej nowej warstwy zewnętrznej. W osi czasowej takiego nadbudowywania tożsamości szczególnie wyróżnione jest dzieciństwo, w czasie którego w procesach poznawania siebie dziecko konstruuje koncepcję własnej tożsamości osobowej. W docelowej strukturze tożsamości jednostki jest to konstrukt zamknięty i stabilny, który jest trudny do późniejszej zmiany. Dlatego też ten okres formowania tożsamości powinien być wspierany poprzez świadome oddziaływanie socjalizacyjne – edukację tożsamościową pobudzającą do autorefleksji i prowadzącą do samostanowienia odnoszącego się do tworzenia własnego wizerunku dziecka. W ten sposób uzyskuje się gwarancję przygotowania młodego człowieka do radzenia sobie w dalszym życiu z wyzwaniami współczesnego świata.Pozycja Edukacja medialna dzieci w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Nowicka, Ewa; Walas, BarbaraMedia i multimedia cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych. Z tego powodu rośnie konieczność przygotowania dzieci do odpowiedniego korzystania z mediów. Wychowanie medialne realizowane już na poziomie przedszkola jest szansą na przygotowanie dzieci do krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz sprawnego posługiwania się mediami jako narzędziami rozwoju poznawczego. Skuteczność prowadzonej już od najmłodszych lat edukacji medialnej zależy przede wszystkim od współpracy rodziców i nauczycieli, którzy stopniowo wprowadzać będą dziecko w zdominowany świat mediów.Pozycja Elementy edukacji artystycznej dziecka w zakresie sztuki muzycznej w tyflomuzykoterapii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Cylulko, PawełEdukacja artystyczna w zakresie muzyki podobnie jak muzykoterapia posiada bardzo istotny wpływ na życie i codzienne funkcjonowanie dzieci, w tym szczególnie z niepełnosprawnością wzroku. Zarówno jedna, jak i druga dyscyplina przemawiają bardzo sugestywnie do uczniów poprzez sztukę muzyczną, jako podstawowy środek oddziaływania edukacyjno-rehabilitacyjnego. W niektórych funkcjach, celach, zadaniach, warunkach i okolicznościach realizowania edukacji oraz terapii muzycznej można doszukać się wielu podobieństw, zbieżności i zapożyczeń, świadczących z jednej strony o interdyscyplinarności, transgresji, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności każdej z tych dyscyplin. Stwierdzenie to leży między innymi u podstaw stosowania elementów edukacji muzycznej w tyflomuzykoterapii, a także - elementów tyflomuzykoterapii w edukacji muzycznej dzieci z trwałymi problemami widzenia.Pozycja Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piwowarska, EwaPostrzeganie wzrokowe umożliwia człowiekowi podejmowanie codziennych działań, w tym aktywności polegających na odtwarzaniu za pomocą języka plastyki obserwowanych przedmiotów. Celem prowadzonych badań odnoszących się do umiejętności graficznego zapisu graniastosłupa foremnego trójkątnego stało się ustalenie przebiegu rozwoju rysunkowych obrazowań tejże bryły znajdującej się w polu widzenia obserwatora. Obrana metoda analizy dokumentów, jakimi stały się rysunki dzieci w wieku 6–9 lat, pozwoliła wskazać charakterystyczne cechy tworzonych graficznych zapisów. Problemem zasadniczym stało się pytanie o przebieg zachodzących w poszczególnych grupach wiekowych badanych dzieci zmian w rysunkowych obrazach obserwowanego graniastosłupa. Istotne było ustalenie rysunkowych jego modeli oraz przebiegu zmian odnoszących się do stosowanej kolorystyki i występujących perspektyw (ujęcia płaskie, przestrzenne, perspektywa topograficzna).Pozycja Ilustratorki. Analiza wybranych przykładów ilustracji artystycznie wartościowej we współczesnej polskiej książce dziecięcej(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Steliga, AnnaThe issue of illustrations in children’s books often comes up in all sorts of publications, at conferences and exhibitions. Therefore it is worth raising the topic of artistically valuable Polish illustrations, which are accessible to the child and have a positive effect on its development. Illustrations shape the aesthetic taste of the child. A properly made picture book makes an integral whole, where the text is inseparable from the image, creating unity. This gives the child an opportunity to have a fuller sense and deeper understanding of what the book is about. The article presents the works of such illustrators as: Ewa Kozyra-Pawlak, Anna Niemierko, Grażka Lange, Elżbieta Wasiuczyńska, Małgorzata Bieńkowska and Marta Ignerska, demonstrating the important role of illustrations in contemporary Polish children’s books.Pozycja Kompetencje, obowiązki i zakres odpowiedzialności dyrektora przedszkola(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pietrzycka, MałgorzataW artykule skupiono się na szczegółowej analizie kompetencji, obowiązków i zakresie odpowiedzialności dyrektora przedszkola. Dokonano przeglądu nowych zadań, które rozszerzyły dotychczasowy zakres pracy dyrektora na tle zmieniającego się prawa oświatowego. Szczególną uwagę zwrócono na te czynności dyrektora, które wynikają z pełnionego nadzoru pedagogicznego, organizacji i tworzenia warunków kształcenia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przygotowaniu nowych miejsc dla dzieci w przedszkolach.Pozycja Komunikacja pozawerbalna w przesłuchaniu molestowanego dziecka(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-09) Licak, TomaszMolestowanie seksualne dzieci jest problemem współczenego świata. Szczególne znaczenie ma fakt ujawnienia wykorzystania seksualnego. Główną formą pomocy jest dostarczenie wsparcia i odpowiednich śródków zaradczych dla wykorzystanego dziecka. Molestowanie seksualne jest z reguły taką formą przestępczości, która mam miejsce bez udziału świadków i często pozostaje niewykryte. Dzieci bardzo często twierdzą, iż nie ujawniają tego faktu z powodu licznych obaw. Czują się zagrożone konsekwencjami dla siebie i innych. Dzieci wykorzystywane seksualnie czują się częściowo odpowiedzialne za to co się zdarzyło. Są bardzo często niepwene co do tego, czy molestowanie miało miejsce lub też nie wiedzą, gdzie zwrócić się z prośbą o pomoc. Nie ma jednego śladu czy znaku molestowania seksualnego dziecka. Ujawnienie wykorzystania seksualnego jest możliwe wtedy, gdy opiekunowie obserwują pośrednie niewerbalne wskazówki lub cały kotekst sygnałów i zwrotów, które mogą sugerować zaistnienie molestowania seksualnego.Pozycja Mowa nienawiści wśród dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garwol, KatarzynaW artykule podjęto problem mowy nienawiści, w tym internetowego hejtu, wśród dzieci i młodzieży. Po zdefiniowaniu tego, czym jest mowa nienawiści oraz hejt, zostały przytoczone dane pokazujące skalę omawianego problemu wśród młodych ludzi. W dalszej kolejności przedstawiono sposoby walki z mową nienawiści podejmowane przez wybrane instytucje rządowe oraz pozarządowe, a także podkreślono konsekwencje, jakie może nieść brak działań zmierzających do uświadomienia dzieci oraz ich opiekunów w tej kwestii.Pozycja Nauka tańca w szkole podstawowej w Santa Catarina w Brazylii. Sprawozdanie z nadzorowanej praktyki pedagogicznej(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) da Cruz Souza, Marco Aurelio; Silveira, SandyThe Regional University of Blumenau is a public institution with a mission to promote teaching, research, extension and innovation, respecting and integrating cultural diversity, fostering responsible social, economic and environmental development. To address one of regional educational demands, the University created the Arts Department. With the enactment of the law of Law 13,278 / 2016, which includes visual arts, dance, music and theater at the various levels of basic education, the University created in 2017 the first dance degree course in the state of Santa Catarina, completing the four languages offered. In this sense, this experience report aims to present how the supervised dance internship was developed within a school institution in SC. Use the internship report for analysis, comment on the difficulties to insert a dance in the school and the solutions found for the surpluses.Pozycja Nowe technologie – nowy obraz dzieciństwa. Formy aktywności współczesnego dziecka w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nieroba, EwaArtykuł podejmuje tematykę form aktywności współczesnego dziecka w kontekście przemian kulturowo-cywilizacyjnych oraz najnowszych ustaleń neurobiologii. Ukazano zagrożenia rozwojowe związane z nadmiernym oglądaniem telewizji i korzystaniem z urządzeń cyfrowych oraz uzasadniono konieczność wielopłaszczyznowych przemian w tej sferze. W artykule zamieszczono także opis i interpretację wyników badań własnych.Pozycja Obszary działań nauczycieli w zakresie pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, AnnaInstytucją mającą szerokie możliwości niesienia pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych jest szkoła. Nauczyciele ze względu na częsty i regularny kontakt z dziećmi są w wyjątkowej sytuacji sprzyjającej pomocy i skutecznej interwencji. W artykule po krótkim opisie specyfiki funkcjonowania rodzin alkoholowych przedstawiono możliwości i obszary organizowania pomocy i wsparcia dla dzieci z rodzin alkoholowych w warunkach pracy szkoły.Pozycja Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Barłóg, KrystynaKażda rodzina jest mikrosystemem wzajemnych relacji i powiązań, przyjętych, uznawanych wartości. Pojawienie się w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną staje się szczególnym wyzwaniem dla całego systemu rodzinnego, a zwłaszcza dla rodziców oraz rodzeństwa. W sytuacji kryzysowej pojawia się wiele pytań i wątpliwości, lęków i zachowań dezadaptacyjnych. Jednym z podstawowych pytań jest tu pytanie o wartość takiego życia, sens życia rodziców w sytuacji pojawienia się dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.Pozycja Psychological and neurodevelopmental implications of the COVID-19 pandemic in children and adolescents – a review of research and reports(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Frączek, PaulinaThe COVID-19 pandemic has affected the lives of people all over the world, including children and adolescents. Despite various clinical images of infection and potential long-term effects of it, there is a wide range of psychological implications resulting from stress, anxiety, and a feeling of helplessness rooted in containment measures and lockdowns. Children and adolescents, as a special group, need determined conditions to develop and learn. Proper development depends on contact with peers, a regular daily schedule, setting new challenges, and, above all, a sense of security that adults should provide. In the time of the global pandemic, these requirements are very difficult to meet. Consequently, we observe an increase in the frequency of appearance of mental disorders in the youngest groups. The article presents current data on the number and type of disorders described in children and adolescents associated with the COVID-19 pandemic, proposed diagnostic tools for these disorders, and recommendations for the management of a child in need of psychological intervention. The problem of neurodevelopmental disorders in children born during the pandemic is also shown. The article uses available, selected scientific studies and data from national and international reports.Pozycja Rada rodziców – pomiędzy formalną a nieformalną edukacją dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lulek, BarbaraWspółczesny system kształcenia nie kończy się na szkole jako formalnym podmiocie odpowiedzialnym za proces kształcenia i wychowania młodego pokolenia. Dzieci i młodzież zdobywają wiedzę i kształtują umiejętności także w szeroko rozumianym środowisku nieszkolnym, które bogate jest w jakościowo różne bodźce edukacyjne. W takiej sytuacji oczekiwać należy od szkoły rezygnacji z monopolizacji kształcenia i certyfikacji kompetencji na rzecz zaspokajania potrzeb i rozwijania aspiracji dydaktycznych uczniów na zasadach edukacyjnego partnerstwa. Naturalnym sprzymierzeńcem nauczycieli w wymienionych przedsięwzięciach zmierzających do harmonizowania oddziaływań edukacji szkolnej i nieszkolnej jest społeczność rodziców, a zwłaszcza ich formalna reprezentacja – rada rodziców. Organy rodzicielskie w szkole w sposób naturalny mogą inicjować działania środowiskowe, dążąc do uwzględniania w pracy szkoły doświadczeń pozaszkolnych uczniów, a także włączać podmioty funkcjonujące w najbliższym otoczeniu w proces nauczania i wychowania szkolnego. Dlatego też treść niniejszego artykułu, o charakterze teoretyczno-empirycznym, jest próbą odpowiedzi na pytanie o inicjowanie przez radę rodziców działań zmierzających do realizacji edukacji środowiskowej i określenia jej modelu.Pozycja Roczne przygotowanie przedszkolne w teorii i praktyce pedagogicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Niemiec, JoannaArtykuł został poświęcony najnowszych zmianom legislacyjnym dotyczącym edukacji przedszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Opracowanie zawiera także analizę badań dotyczącą rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanego w punktach przedszkolnych przy szkołach podstawowych na terenie Gminy Miasto Rzeszów.Pozycja Różnice pomiędzy zajęciami technicznymi a plastycznymi dostrzegane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ordon, Urszula; Piwowarska, Ewa; Zentko, JózefWażnym zadaniem wychowania przedszkolnego jest m.in. tworzenie sytuacji edukacyjnych do bycia przez dzieci sprawnym użytkownikiem techniki, a także kształtowania ich wrażliwości estetycznej. Problemem postępowania badawczego stało się pytanie o dostrzegane przez nauczycieli różnice między realizowanymi w praktyce zajęciami z plastyki i techniki. W ankiecie zapytano respondentów o główny cel prowadzonej przez nich edukacji plastycznej i zajęć technicznych, wykorzystywane w toku tych zajęć narzędzia, czynności oraz zagadnienia realizowane w 4-letnim cyklu nauczania. Odpowiedzi pozwoliły określić dostrzegane przez nauczycieli różnice między plastyką a zajęciami technicznymi.Pozycja Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania mediów we wczesnej edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Potoczna, MariaW XXI w. media stanowią nieodłączny element wielu dziedzin życia, towarzysząc człowiekowi w codziennych czynnościach. Również w edukacji zajmują one szczególne miejsce jako innowacyjne i atrakcyjne środki dydaktyczne. Wykorzystanie mediów we wczesnej edukacji dziecka daje nauczycielowi możliwość wspomagania procesu kształcenia, a także pozwala kształtować prawidłowe postawy wobec mediów i nowych technologii. Jednak nieprawidłowe ich zastosowanie może wyrządzić młodemu uczniowi wiele szkód zaburzających jego prawidłowy rozwój. Problem podjęty w niniejszym artykule dotyczy szans oraz zagrożeń, jakie wynikają z zastosowania mediów we wczesnej edukacji dziecka, uwzględniając istotną rolę nauczyciela jako kierującego procesem kształcenia.Pozycja Twórczość literacka i krytyczna Anieli Gruszeckiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-09-17) Gielarek-Gorczyca, KrystynaAniela Gruszecka to pisarka, której twórczość obfituje w wiele nieodkrytych dotychczas powieści. Cechą charakterystyczną jej pisarstwa jest łączenie zróżnicowanej tematyki i skupienie się na szczegółowej analizie przeżyć wewnętrznych tworzonych przez nią bohaterów. W twórczości Gruszeckiej odnaleźć można powieść psychologiczną, powieści historyczne, beletrystykę dziecięcą i artykuły krytyczne o literaturze dla dzieci i młodzieży. Pisarstw Anieli Gruszeckiej jest dopiero odkrywane, o czym świadczą coraz liczniej pojawiające się artykuły dotyczące najbardziej znanej powieści Przygoda w nieznanym kraju. Gruszecka ma jednak o wiele więcej do zaoferowania czytelnikom. Uwagę zwraca duże zróżnicowanie poruszanych przez nią tematów i motywów, które pisarka umiejętnie łączy w spójną całość. Wśród nich dominują trzy główne tematy: historia, język i dziecko. Zainteresowanie Gruszeckiej tymi tematami widoczne jest w każdym jej utworze.Pozycja Wiedza przyszłych nauczycieli na temat cyberprzemocy wobec dzieci najmłodszych – doniesienia z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hetmańczyk, HewiliaZapewnienie dziecku bezpieczeństwa w sieci to jedno z ważniejszych wyzwań współczesnego świata XXI w., tym bardziej że dostęp do internetu nie ogranicza się tylko i wyłącznie do komputera stacjonarnego, ale dotyczy również wielu urządzeń mobilnych. Przeprowadzone postępowanie badawcze miało na celu ukazanie zasadności edukowania studentów kierunków pedagogicznych w zakresie identyfikowania zagrożeń, w tym cyberprzemocy, które bezpośrednio wiążą się z korzystaniem z nowoczesnych technologii. Próbę badawczą stanowiła grupa 78 studentów II roku pedagogiki o specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przebadana za pomocą anonimowych kwestionariuszy ankiet.