Przeglądanie według Temat "dzieciństwo"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Atrakcje szklanego ekranu versus „podwórko z trzepakami”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Siwicki, Marek„Podwórko komputerowe” – pokój dziecka ze sprzętem podłączonym do sieci i rzeczywistości wirtualnej – jest przestrzenią bardzo wąską w sensie fizycznym. „Podwórko z trzepakami” – tradycyjne, zwykle – jest rzeczywistością realną; to miejsce interakcji dziecka z rówieśnikami i dorosłymi zamieszkujących okoliczne bloki czy domy. Jest wiele argumentów za celowością refleksji nad korzyściami płynącymi z renesansu tradycyjnych podwórek oraz swoistej adaptacji ich zalet na grunt nowych podwórek – z placami zabaw, grodzonych w przestrzeni między blokami oraz tych globalnych w pokoju dziecka. Odczuwa się niedobór naukowego namysłu nad kwestią podwórka jako prymarnego elementu dzieciństwa.Pozycja Indoctrination and control: education in the Spanish Franco Regime(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Mauri Medrano, MartaDuring the dictatorship, the educational policies that were carried out had the aim to inculcate some values and concrete knowledge’s that looked for the indoctrination of the childhood. This study tries to understand what are the effects of the series of mechanisms started in youth- if they achieved the aim. Francoism, through the Youth Front, controlled the day to day school, politicizing all daily school activities. Dictatorship use education as a weapon of political education.Pozycja „Kolorowanie szarzyzny” – o twórczości literackiej Czesława Janczarskiego(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-02-26) Maciejowska, MartaPraca jest próbą uchwycenia istoty poetyckiego paradygmatu i usytuowania twórczości poety na tle polskiej poezji XX wieku. Pierwszy rozdział systematyzuje początki jego twórczości oraz podejmuje próbę wyjaśnienia zależności poety od tzw. kręgu Czechowiczowskiego. Rozdział drugi poświęca uwagę zwierzętom i roślinom. Celem tej części pracy jest prześledzenie „topografii” zwierzęcej i roślinnej, sposobu ich obrazowania i łączonej z nimi symboliki. Twórczość poety poddano analizie pod względem możliwości konceptualizacji językowej oraz procesów konceptualizacji myśli. Wyzyskując inspiracje francuskiej filologii (Pierre Guirauda) oraz doświadczenia analityczne Kazimierza Wyki, podjęto próbę ustalenia wirtualnego adresata utworów Janczarskiego. Za pomocą operacji stylometrycznych wybranych typów leksyki określono krąg wspólnot znakowych i ujawniono istnienie ważnego procesu „uniwersalizacji adresata”. Część zatytułowana: Kreacje bohaterów w twórczości dla dzieci Czesława Janczarskiego prezentuje typy „bohaterów w drodze” na przykładzie opowieści o baśniowej proweniencji. Rozdział kończy analiza wybranych autografów poety. Przedmiotem ostatniej części: W kolorowym świecie ilustracji do utworów Czesława Janczarskiego jest pokazanie sposobów realizacji „idei korespondencji sztuk: słowa i obrazu. Całość zamyka podsumowanie rozważań o twórczości Czesława Janczarskiego.Pozycja Topos dzieciństwa w świetle historii (ogólny zarys problemu w poezji nowoczesnej 1939-1989)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Mielhorski, RobertThe attention in this article is paid to the problem of childhood (its literary picture in poetry) in relation to external factors – events and history (including the socio-political context). The researched material consists of Polish poetry from years 1939-1989 (as a clearly distinguished segment of the historical-literary process). Methodological ordering of the contents of subject literature results from the use of two research paradigms: one – current-autobiographical one – shows the problem under discussion in reference to such topics of 20th century writings as exile (poetry of return by Łobodowski, Wierzyński etc.) immigration (currents: nostalgic [pansentimentalism] and emotionally neutral), Holocaust (motifs of fear, the division between now and then, the role of imagination); the second one allows to follow the topos of childhood viewed in the perspective of history according to the order of generations entering Polish literature (from generation 1920 to New Age Groups) and to succession of consecutive phases of literary development in the second half of the 20th century (e.g. socrealism and soc-plans). The text is concluded with the thought that poetic texts (concerning childhood in the light of history) are viewed as, among others, records of ‘rites of passage’ – from the child phase of pre-personalistic personality (the child’s sense of being one with the world, experiencing the harmony of being) to the period of personalization (when history leaves its stamp on this period; characterized by the sense of the subject’s distinctiveness from the reality, of individual separateness, the need for rationalization of one’s own and surrounding existence). The role of history often comes to leading a child from the pre-personalistic period to the experience of personalization.Pozycja Wstręt jako rękojmia afektywnego poznania. Przypadek „Copyright” Michała Witkowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wróblewski, Łukasz“Copyright” (2001) was interpreted as a story about childhood and adolescence, presenting both experiences of a maturing protagonist as well as the Polish reality of the last two decades of the 20th century. Coming to terms with his own childhood and a search for the language to express his own „self” determines the narration of the book. However, this rhythm of narration is disturbed by objects of disgust that the stories teem with. As a result, the author would like to suggest interpreting the collection of stories by Witkowski from an affective perspective. By analysing the diffrent texts, the author explains what role disgust and its objects play in the collection. It is argued that despite its negative properties disgust may be a necessary condition of self-fulfilment and a source of affective cognition. This happens among others thanks to becoming aware of childhood feelings the main character experienced when confronted with the disgusting people and objects.