Przeglądanie według Temat "dyskusja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Alternatywne metody pracy z tekstem i lekturą w ramach edukacji polonistycznej oraz lekcji języka polskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Mazur, RafałDotychczasowy sposób omawiania lektur na lekcjach języka polskiego i edukacji polonistycznej zamiast wzbudzać ciekawość i zachęcać do czytania, prowadzi do odrzucenia książek. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: od marginalizowania problematyki utworu i psychologizmu postaci, z którymi młodzi czytelnicy mogą się utożsamić, poprzez przeładowanie listy lektur i tak pełnej nieatrakcyjnych dla dzieci i młodzieży pozycji, na nudnych i sztampowych lekcjach kończąc. Wykorzystanie takich metod pracy lub jej elementów jak bajkoterapia może pomóc młodym czytelnikom nie tylko lepiej odczytać przesłania dzieła, ale również zrozumieć motywację działań bohaterów, a tym samy sprawić, że czytelnik i postacie z lektur staną się sobie bliżsi. Skupienie się na problematyce i psychologizmie postaci dzięki alternatywnym metodom nauczania wydaje się właściwym sposobem na zachęcenie uczniów do czytania książek omawianych w szkole.Pozycja Argumentationsindikatoren in deutschen Interviews und Diskussionen(2015-06-18) Buć, BartoszKażdy proces argumentacji może zostać przypisany konkretnemu schematowi argumentacyjnemu, rozumianemu jako pewna relacja pomiędzy głoszonym punktem widzenia a podnoszonym argumentem. Pragma-‐dialektyka rozróżnia trzy schematy argumentacyjne, t. j. argumentację w oparciu o relację: analogiczną, kauzalną i symptomatyczną. Co więcej autorzy pragma-‐dialektycznej teorii argumentacji, tzn. Frans H. van Eemeren i Rob Grootendorst (zmarły w 2000 r.), jak również ich następcy, a mianowicie Peter Houtloser i A. Francisca Snoeck Henkemans, stworzyli katalog angielskich słów i zwrotów, które są typowe dla poszczególnych schematów i są określane jako indykatory argumentacji. Ich obecność w tekście może posłużyć za wskazówkę, iż podnoszony jest jakiś argument. Ponadto istnieją typowe pytania krytyczne, które mogą zostać zadane w celu określenia typu argumentacji. Niniejsza dysertacja ma zatem na celu stworzenie listy słów i zwrotów, które wskazują na daną relację w procesie argumentowania w oparciu o mówiony język niemiecki, a konkretnie na podstawie wywiadów i dyskusji.Pozycja Spory o powieść w dyskusjach krytycznoliterackich drugiej emigracji niepodległościowej(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2021-12) Pasterska, JolantaThe polemic presented in the work concerns the clash of swords over the concept of the novel led by Second Migration Over Independence circles and had two main aspects. First, in the context of so-called literary engagement and resulted directly from the goals of Polish Migration and the associated conceptual and moral aspects. The other aspect of the conflict was more universal in nature and was tied to discussion of the novel per se – its greatest possible ‘largeness’ for it to answer the challenges set by a postwar world amidst ruin. In the context of this worldview there occurs both a longing for the Polish migration ‘masterpiece’ (Epopee in Exile) and the polemic around the form of the novel. The discussion of standpoints is set against a historical-literary outline examined from three main perspectives: generational, aesthetic and that of worldview.