Przeglądanie według Temat "dyskurs religijny"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Powstawanie lokalnych kultów maryjnych i świętych patronów na Rusi Czerwonej po najazdach tatarskich jako dyskurs religijny w Rzeczypospolitej epoki nowożytnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Gliwa, AndrzejFrom the late Middle Ages to the end of the 17th century the collective memory of the population in the south-eastern territories of the Polish-Lithuanian Commonwealth was shaped by the traumatic events associated with the Tatar invasions. An important part of that collective memory in this part of the Polish-Lithuanian state was religious discourse characterized by “the long term”, which was closely intertwined with the contemporary philosophy of history and the idea of providentialism. Durability and stability of this discourse in the historical and social perspective was a consequence of the cultural and religious alienation of the Tatars among the settled Christian communities and their of use of asymmetric warfare. Religious discourse manifested itself on the one hand in the rapidly growing Marian devotion, which resulted from the belief in the care of the Virgin Mary becoming over time more and more common in social consciousness, and on the other hand in the emergence of the cults of patron saints whose intercession was supposed to lead to supernatural interventions in defence of the faithful. In this way, religious discourse fulfilled a very important social role by strengthening psychological adaptation mechanisms, which played a key role in the communities affected by violence, mass terror and fear.Pozycja Świat wartości w kazaniach i homiliach ks. abp. Ignacego Tokarczuka(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-09-19) Maziarz, MonikaPrezentowana rozprawa wpisuje się w nurt badań z pogranicza aksjolingwistyki, językoznawstwa kognitywnego i teolingwistyki, gdyż ma na celu rekonstrukcję językowego obrazu pojęć aksjologicznych kluczowych dla twórczości kaznodziejskiej abp. Ignacego Tokarczuka, ordynariusza przemyskiego w latach 1965–1993, jednej z najwyrazistszych postaci Kościoła katolickiego okresu PRL. Ze względu na bogactwo kontekstów i ważność tematyczną ujawnioną w materiale do analizy wybrano cztery nazwy wartości: Bóg, ojczyzna, naród i prawda. Podstawę źródłową stanowi 100 tekstów kaznodziejskich biskupa przemyskiego, opublikowanych w czasopismach, broszurach, biuletynach oraz w zbiorach. Analiza podjęta w niniejszej rozprawie, przeprowadzona w duchu semantyki kognitywnej, wykazała silne związki znaczeń leksemów Bóg, ojczyzna, naród, prawda z ich wyobrażeniami w języku ogólnym, ale ujawniła także transformacje struktur semantycznych podanych słów, choć zdecydowanie mniej liczne ze względu na znaczny stopień konwencjonalizacji tekstów kaznodziejskich opartych na sposobach interpretacji świata utrwalonych w Piśmie św. Co istotne, konstytuowanie się znaczeń nazw wartości odbywa się na poziomie dyskursu religijnego, zatem jest zdeterminowane przez jego uwarunkowania i funkcjonujące w nim schematy. Potwierdza to słuszność twierdzeń, że bycie częścią danej wspólnoty dyskursywnej wiąże się z przejmowaniem jej oglądu rzeczywistości, rodzaju wiedzy o świecie, punktu widzenia i hierarchizacji wartości.