Przeglądanie według Temat "dyskurs"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Die rhetorische Frage in den politischen Reden(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-09-29) Lisowska, KatarzynaNiniejsza rozprawa doktorska poświęcona jest zjawisku pytania retorycznego w przemówieniach politycznych. Istotnym celem pracy jest zbadanie potencjału illokucyjnego pytań retorycznych, ukazanie, na ile możliwe jest wykorzystanie ich potencjału w oddziaływaniu na odbiorcę w przemówieniach, a także wykazanie różnic w formach realizacji pytań retorycznych. Głównym celem pracy jest przeprowadzenie klasyfikacji pytań retorycznych na podstawie relacji między językową realizacją pytań a zawartą w nich intencją nadawcy, a w tym sensie ukrytym tu znaczeniem pytania retorycznego. Punktem wyjścia dla zaproponowanej w pracy klasyfikacji są typologie Meibauera (1986) oraz Bąka (2012). Po zaprezentowaniu wyników analizy podsumowany zostaje również osiągnięty cel pracy i tym samym udzielona odpowiedź na pytanie, czy intencja autora pytania retorycznego –niezależnie od tego, czy jest jawna, czy niejawna –zmierza do bezpośredniego lub pośredniego oddziaływania na odbiorcę. W rezultacie uzasadniono, iż stosowanie pytań retorycznych, a tym samym ich potencjał illokucyjny, ma wpływ na odbiorcę w zależności od intencji oraz założeń nadawcy i opisanych tu uwarunkowań kontekstowych i tzw. wyznaczników retoryczności. Na podstawie zebranego materiału przedstawione zostały różnorakie funkcje, jakie spełniają pytania retoryczne realizowane przez mówców. Są to np. funkcja sterowania emocjami, sugerowanie, potęgowanie znaczenia sensu wyrazów, instruowanie, manipulowanie zdaniem odbiorcy oraz inne.Pozycja Matki dzieci z niepełnosprawnościami wychodzą z cienia w reportażowych prowokacjach Jacka Hołuba(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Strzępek-Leśniak, BeataArtykuł dotyczy rozważań na temat analizy wybranych reportaży Jacka Hołuba ze zbiorów Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci oraz Niegrzeczne. Historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera. Autorka koncentruje się na charakterystyce narracyjnego dyskursu macierzyńskiego realizowanego przez kobiety wychowujące niepełnosprawne dzieci. Jacek Hołub, oddając głos matkom, daje możliwość upublicznienia ich perspektywy przeżywania macierzyństwa. W tekście podkreśla się szczególną rolę reportażysty, który konstruuje wiarygodny opis kulturowy poprzez „matrifokalność”, wyrażoną za pomocą upodmiotowienia matki w procesie narracji. Wnioski dowodzą, że prowadzona opowieść stwarza szansę odzyskiwania własnej tożsamości przez poszczególne bohaterki reportaży, a także rozwija empatię czytelnika oraz walczy ze stereotypami społecznymi.Pozycja Poetyka jako dyskurs(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kasperski, EdwardThe article discusses three different types and applications of poetics: 1) poetics as a normative practice aimed at the assessment and calibration of literary works, formulating rules that literature should comply with and postulating aesthetic solutions and literary trends, 2) poetics as a nomothetic theory, the purpose of which is to discover both historical and structural laws and regularities underlying literature, 3) poetics as a specific discourse on literature, which in the face of a multitude, diversity and historical variability of literary phenomena is aware of its own relativity, flexibility and limitations. Normative poetics is embedded in literary criticism and usually debates contemporary problems of literature. Nomothetic poetics leans toward what is permanent, regular and, as it were, ‘eternal’ in literature. In turn, poetics understood as discourse attempts to follow transformations of literature. However, what distinguishes it from theoretical and historical poetics is that it not only takes into account the diversity and variability of literature but it also corrects and adjusts its own conceptual framework to the properties of literature. Maintaining distance from itself and regarding itself with a certain amount of mistrust, this type of poetics tries to avoid placing itself above the studied literary reality and succumbing to the delusion that it is theory (poetics) that governs literature, defining its form and sense. This results in the need for constant revisions of research methods, concept, terminology as well as the scope and object of poetics. In this way poetics participates in the process of transformation that literature is subject to. Putting the above-mentioned types of poetics in the historical perspective, the article also discusses their contemporary condition. It indicates their relations to mythology, philosophy, methodology, various branches of knowledge and fields of art. The paper focuses on methodological, cognitive and theoretical criticism of poetics, which has characterized recent decades and rocked it to its foundations. It has cast doubt on the academic standing of formalist and structural poetics that has been dominating so far. On the one hand, it has legitimized painful consciousness of the fact that the old twentieth-century paradigm of poetics disintegrated, while on the other, it made it clear that the resultant void should be filled with research and solutions adequate for the conditions and needs of the 21st century. This belief in the rebirth and strength of the poetic tradition breeds hope for the establishment of poetics for which the point of reference and distinguishing mark will not be traditional presence, past, or static eternity, but dynamic future – that, as the poet has it, “eternal corrector”.Pozycja Powiedziane i przemilczane. Rzecz o katolicyzmie Ignacego Krasickiego na podstawie jego twórczości literackiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Magryś, RomanThe article presents Ignacy Krasicki’s religiousness in the light of anthropology, which assumes that the man can, at the same time, show different attitudes concerning his outlook, resulting from being affected by simultaneous contradictory cultural paradigms. The author reveals the symptoms of secular thinking on the foundations of human morality in literary texts by the Bishop of Warmia, accompanied by religious traditionalism in the same or different literary works. The goal of the article is to provoke discussion on the personality of people in the Age of Enlightenment, which may not be explicit, but can be composed of heterogenous cultural elements.Pozycja Pragmatyczne aspekty zachowań językowych dziecka z autyzmem(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-16) Cempa-Włodarczyk, KlaudiaNiniejsza praca zajmuje się echolalią, czyli specyficznym sposobem językowego i parajęzykowego komunikowania się dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, przykładając narzędzia stosowane w strukturalnym opisie języka oraz narzędzia, stosowane w opisie pragmalingwistycznym. Celem pracy jest przekonanie aktantów tak zbudowanego dyskursu do konieczności stałem weryfikacji transferowanych sensów, ponieważ interakcja z dzieckiem ze spektrum autyzmu wykracza poza utarte normy interakcyjnego układu komunikacji znakowej. Niniejsza praca jest studium przypadku pewnego okresu lingwistycznej obserwacji dziecka poddanego terapii Metodą Krakowską w celu zastosowania i przekonania rodziców oraz otoczenia dziecka do prowadzenia i budowania komunikacji na bazie dyskursu edukacyjnego, tak jak w nauczaniu języków obcych. Celem takiego specyficznego przedsięwzięcia nie jest czysta diagnostyka zaburzeń językowych, lecz identyfikacja i mocnych oraz słabych stron komunikacyjnych kompetencji dziecka oraz indeksacja poziomu rozwoju określonych sprawności dyskursywnych oraz ich rejestracji i pogłębiania. Praca zawiera obszerny materiał poglądowy, graficzny, stosowany i preferowany przy rozwijaniu pojawiających się kompetencji dziecka.Pozycja Projekt uniwersalnej makroetyki współodpowiedzialności Karla-Otto Apla(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Grzyb, AgataАвтор проводит анализ проекта макроэтики взаимной ответственности Карла-Отто Апеля – одного из создателей дискурса. Новое измерение этики основанной на дискурсе, по мнению Апеля, является необходимой реакцией на новые этические проблемы связанные с процессом глобализации. В центре находится проблема ответственности за последствия глобальных действий, которые накапливаются, например, в виде экологических проблем. Автор статьи ставит перед собой задание представить макроэтику Карла-Отто Апеля в контексте этики дискурса, из которой этот проект возникает и для которой он являет собой практическую экземплификацию.Pozycja Strategien der Manipulation. Sprache, Text und Bild im nationalsozialistischen Diskurs(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-07) Krupa-Turowska, GabrielaW niniejszej pracy został podjęty temat dyskursu narodowosocjalistycznego, a przedmiotem rozważań jest omówienie strategii manipulacji w języku, tekście i obrazie, które można było zaobserwować w tymże dyskursie. Korpus badawczy stanowią obrazy, które autorka wyodrębniła z niemieckiego czasopisma satyrycznego „Kladderadatsch”, oraz plakaty propagandowe pochodzące z książki Piotra Zychowicza (2014) „Opcja niemiecka”. Obrazy i towarzyszący im tekst stanowiły podstawę badań nad relacjami pomiędzy tekstem i obrazem oraz analizowaną wraz z nimi strategią zwrócenia się do adresata (Hinwendungsstrategie). Pierwszy rozdział pracy to wstęp do dalszych rozważań, w którym dyskurs omawiany jest jako forma sprawowania władzy w odniesieniu do dyskursu narodowosocjalistycznego. Rozdział drugi to przedstawienie tła historycznego, który stanowi bazę do analizowanego materiału badawczego. Pojęcia manipulacja i perswazja zostały bliżej omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty stanowi rozważania nad aktualnymi tendencjami w zakresie badań nad językiem i obrazem. Rozdział piąty poświęcony jest analizie materiału badawczego, podsumowaniu wyników jego analizy. W zależności od przyjętego przez autora stanowiska wobec Polski, wynik analizy mówił o tym, czy w danym okresie historycznym został określony pozytywny lub negatywny obraz Polski w dyskursie narodowosocjalistycznym.Pozycja Umiejętności tekstotwórcze uczniów w zakresie opisu jako formy gatunkowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-02-03) Szczerbińska, BarbaraDysertacja poświęcona jest opisowi jako szkolnej formie gatunkowej. Zbadano 608 tekstów przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych i ostatnich roczników gimnazjów w 8 placówkach z terenów wiejskich oraz w szkole wielkomiejskiej. Badania przeprowadzone zostały w 2018 roku. Przeanalizowano opisy postaci, opisy przestrzeni i opisy przeżyć wewnętrznych. Celem badań było sprawdzenie poziomu kompetencji językowych uczniów. Praca obejmuje 7 rozdziałów. W 1.rozdziale omówiony został dyskurs edukacyjny na tle innych odmian dyskursu. W rozdziale 2.skoncentrowano się na omówieniu relacji między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną w procesie edukacyjnym. 3.rozdział odnosi się do istoty gatunku. W 4.rozdziale zaprezentowano metodologię. Rozdział 5.poświęcono analizie zastosowanych formuł delimitacyjnych. Wokół aspektu kompozycyjnego środka opisu skoncentrowano rozdział 6. W rozdziale 7.przywołano skuteczne sposoby na rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczych, zamieszczono przykłady praktyk dydaktycznych oraz postulaty. Nasuwa się bezsporny dezyderat, iż nieodzowne w procesie edukacyjnym jest bazowanie na pracy z tekstami literackimi odpowiednio dobranych lektur. Należy podkreślić, iż biegłość tekstotwórczą ucznia kształtuje odkrywczy i zaangażowany nauczyciel, od którego „wszystko się zaczyna”.