Przeglądanie według Temat "drama"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek a Bóg w dramatach Amelii Hertzówny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Nazarewicz, Aneta AnnaAmelia Hertz still is an unfamiliar play wright. Recently the papers on her works are being released more often. Researchers do not take an interest in the relation of man towards God, though. This relationis a crucial element of her dramas. The importance of this theme is presented by the very structure of respective works. “Zburzenie Tyru” is a staging of biblical events. “Yseult o Białych Dłoniach” is structured like a confession. The events of “Wielki król” are motivated by a constantfear of the Wrath of God, who will inflict justice upon Byzantium. The ultimate defeat of the heroes is summarised with the words “Because only God is eternal”. The main characters of the dramas in their relation towards God correspond to the Kierkegaard’s typology: the aesthetical man, the ethical man and the religious man. Hertz uses Kierkegaard’s philosophy Either/Or, showing different variants of the same story and whatare the consequences of making decisions.Pozycja Dialog sokratyczny jako dramat(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Paczkowski, PrzemysławАвтор приравнивает сократовские диалоги Платона к драме. Он указывает на возможный литературный источник жанра logoi Sokratikoi и на заимствования с греческой трагедии. Сократ из диалогов Платона (например из Апологии и Критона) – это персонаж, который стоит перед нравственным конфликтом: какому праву человек обязан подчиняться? Классическая греческая трагедия превратила такого типа конфликт в одну из своих главных тем (см. Филоклет и Антигона Софокла), определяя человеческое существование как драму, в которой выступает необходимость примирения спорных моральных истин. Сократ Платона, как герой этической трагедии (это один из видов трагедии, выделенных Аристотелем в Поэтике), может выиграть в этой борьбе (agon), то есть спасти единство своей позиции, или проиграть, подвергнувшись нравственной деструкции.Pozycja Jan Andruszewski – zapomniany pisarz galicyjski. Rekonesans(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12-28) Ożóg, ZenonW artykule zaprezentowano biografię Jana Andruszewskiego – lekarza, społecznika i pisarza, oraz jego dorobek literacki, który powstawał w trzech pierwszych dekadach XX w. Był absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktorem medycyny, pracował w Zakopanem, Lwowie, Kosowie i Smolinie. Wpływ na kształt jego twórczości literackiej miały nowe prądy artystyczne i estetyczne przełomu XIX i XX w. oraz najważniejsze środowiska artystyczne Młodej Polski, z którymi był związany w czasie studiów i pracy zawodowej – Kraków, Zakopane i Lwów. Tworzył głównie małe formy narracyjne (opowiadania, nowele, obrazki), napisał również powieść i był współautorem dwóch dramatów.Pozycja Rola dramy i technik dramowych w kształceniu umiejętności lekturowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Motyka, AgnieszkaThe article shows that the drama and staging techniques have a multi-dimensional effect on primary school students’ versatile development. The author – Polish language teacher in a primary school – presents the examples of the usage of drama during the lesson and their benefits.Pozycja Underneath the Wedding Veil: Class Conflicts in Wyspiański’s „Wesele”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Szczygiel, VeronicaThe article discusses the descriptions of social class strife included but masked in the plot and characters’ construction in the famous Polish play „Wesele” (The Wedding) by Stanisław Wyspiański. According to the author of the article, the scenes depicting the wedding customs and party are inherently a façade that attempts to mask class conflicts. The class tensions appear consequently in dialogues throughout the play (especially in its climax) and with regard to several different characters. Their role reversals consist of extrinsic signs, which suggest that they are playing the roles and not actually fulfilling them. Thus, the symbols they use in the play are merely costumes that mask their actual backgrounds, drawing for the readers or audience of Wyspiański’s drama the line between appearance and reality.Pozycja Veritas sequitur esse rei... Biczowanie Piero della Francesca Diegesis w Pamięci Włoch Wojciecha Karpińskiego(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Trygar, BarbaraThis article is concerned with the text A Memory of Italy by Wojciech Karpiński, in which the author refers to the painting Flagellation by Piero della Francesca. The author of the article analyzes Karpiński’s reflections on the painting in the context of the philosophy of Saint Thomas Aquinas. In the painting the linear structure is important (the methodology of mathematical proceedings, among others according to Plato), the situation, the degree of distance which determines the perception of things, people and the world in the literal, spatial, and also metaphorical and psychological sense. The sensual cognition of corpus mysticum Christi is the starting point of epistemology, a key moment of the theory of the cognition of God.