Przeglądanie według Temat "discourse"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Are you talking to me? A case of specific reply by means of election campaign advertisements(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Rut-Kluz, DorotaThe article aims at an analytic description of a specific type of exchange occurring during political campaigns. The candidates often engage in a virtual dialogue; that is, an exchange of points made by means of campaign advertisements. The specific type of exchange or reply is, in certain aspects, no different to an ordinary conversation. However, what influences it most is the context of public/mass communication. The main concern of the presentation is to investigate, within the framework of Relevance Theory, ways in which a candidate’s reply to the opponent’s advertisement is actually a message to the viewers and prospective voters rather than to the rival themselves. The analysis is carried out on selected advertisements for Mitt Romney and Barack Obama broadcast during the U.S. presidential election campaign in 2012.Pozycja Matki dzieci z niepełnosprawnościami wychodzą z cienia w reportażowych prowokacjach Jacka Hołuba(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Strzępek-Leśniak, BeataArtykuł dotyczy rozważań na temat analizy wybranych reportaży Jacka Hołuba ze zbiorów Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci oraz Niegrzeczne. Historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera. Autorka koncentruje się na charakterystyce narracyjnego dyskursu macierzyńskiego realizowanego przez kobiety wychowujące niepełnosprawne dzieci. Jacek Hołub, oddając głos matkom, daje możliwość upublicznienia ich perspektywy przeżywania macierzyństwa. W tekście podkreśla się szczególną rolę reportażysty, który konstruuje wiarygodny opis kulturowy poprzez „matrifokalność”, wyrażoną za pomocą upodmiotowienia matki w procesie narracji. Wnioski dowodzą, że prowadzona opowieść stwarza szansę odzyskiwania własnej tożsamości przez poszczególne bohaterki reportaży, a także rozwija empatię czytelnika oraz walczy ze stereotypami społecznymi.Pozycja Powiedziane i przemilczane. Rzecz o katolicyzmie Ignacego Krasickiego na podstawie jego twórczości literackiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Magryś, RomanThe article presents Ignacy Krasicki’s religiousness in the light of anthropology, which assumes that the man can, at the same time, show different attitudes concerning his outlook, resulting from being affected by simultaneous contradictory cultural paradigms. The author reveals the symptoms of secular thinking on the foundations of human morality in literary texts by the Bishop of Warmia, accompanied by religious traditionalism in the same or different literary works. The goal of the article is to provoke discussion on the personality of people in the Age of Enlightenment, which may not be explicit, but can be composed of heterogenous cultural elements.Pozycja Pragmatyczne aspekty zachowań językowych dziecka z autyzmem(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-16) Cempa-Włodarczyk, KlaudiaNiniejsza praca zajmuje się echolalią, czyli specyficznym sposobem językowego i parajęzykowego komunikowania się dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, przykładając narzędzia stosowane w strukturalnym opisie języka oraz narzędzia, stosowane w opisie pragmalingwistycznym. Celem pracy jest przekonanie aktantów tak zbudowanego dyskursu do konieczności stałem weryfikacji transferowanych sensów, ponieważ interakcja z dzieckiem ze spektrum autyzmu wykracza poza utarte normy interakcyjnego układu komunikacji znakowej. Niniejsza praca jest studium przypadku pewnego okresu lingwistycznej obserwacji dziecka poddanego terapii Metodą Krakowską w celu zastosowania i przekonania rodziców oraz otoczenia dziecka do prowadzenia i budowania komunikacji na bazie dyskursu edukacyjnego, tak jak w nauczaniu języków obcych. Celem takiego specyficznego przedsięwzięcia nie jest czysta diagnostyka zaburzeń językowych, lecz identyfikacja i mocnych oraz słabych stron komunikacyjnych kompetencji dziecka oraz indeksacja poziomu rozwoju określonych sprawności dyskursywnych oraz ich rejestracji i pogłębiania. Praca zawiera obszerny materiał poglądowy, graficzny, stosowany i preferowany przy rozwijaniu pojawiających się kompetencji dziecka.Pozycja Projekt uniwersalnej makroetyki współodpowiedzialności Karla-Otto Apla(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Grzyb, AgataАвтор проводит анализ проекта макроэтики взаимной ответственности Карла-Отто Апеля – одного из создателей дискурса. Новое измерение этики основанной на дискурсе, по мнению Апеля, является необходимой реакцией на новые этические проблемы связанные с процессом глобализации. В центре находится проблема ответственности за последствия глобальных действий, которые накапливаются, например, в виде экологических проблем. Автор статьи ставит перед собой задание представить макроэтику Карла-Отто Апеля в контексте этики дискурса, из которой этот проект возникает и для которой он являет собой практическую экземплификацию.Pozycja Strategien der Manipulation. Sprache, Text und Bild im nationalsozialistischen Diskurs(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-07) Krupa-Turowska, GabrielaW niniejszej pracy został podjęty temat dyskursu narodowosocjalistycznego, a przedmiotem rozważań jest omówienie strategii manipulacji w języku, tekście i obrazie, które można było zaobserwować w tymże dyskursie. Korpus badawczy stanowią obrazy, które autorka wyodrębniła z niemieckiego czasopisma satyrycznego „Kladderadatsch”, oraz plakaty propagandowe pochodzące z książki Piotra Zychowicza (2014) „Opcja niemiecka”. Obrazy i towarzyszący im tekst stanowiły podstawę badań nad relacjami pomiędzy tekstem i obrazem oraz analizowaną wraz z nimi strategią zwrócenia się do adresata (Hinwendungsstrategie). Pierwszy rozdział pracy to wstęp do dalszych rozważań, w którym dyskurs omawiany jest jako forma sprawowania władzy w odniesieniu do dyskursu narodowosocjalistycznego. Rozdział drugi to przedstawienie tła historycznego, który stanowi bazę do analizowanego materiału badawczego. Pojęcia manipulacja i perswazja zostały bliżej omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty stanowi rozważania nad aktualnymi tendencjami w zakresie badań nad językiem i obrazem. Rozdział piąty poświęcony jest analizie materiału badawczego, podsumowaniu wyników jego analizy. W zależności od przyjętego przez autora stanowiska wobec Polski, wynik analizy mówił o tym, czy w danym okresie historycznym został określony pozytywny lub negatywny obraz Polski w dyskursie narodowosocjalistycznym.Pozycja Umiejętności tekstotwórcze uczniów w zakresie opisu jako formy gatunkowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-02-03) Szczerbińska, BarbaraDysertacja poświęcona jest opisowi jako szkolnej formie gatunkowej. Zbadano 608 tekstów przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych i ostatnich roczników gimnazjów w 8 placówkach z terenów wiejskich oraz w szkole wielkomiejskiej. Badania przeprowadzone zostały w 2018 roku. Przeanalizowano opisy postaci, opisy przestrzeni i opisy przeżyć wewnętrznych. Celem badań było sprawdzenie poziomu kompetencji językowych uczniów. Praca obejmuje 7 rozdziałów. W 1.rozdziale omówiony został dyskurs edukacyjny na tle innych odmian dyskursu. W rozdziale 2.skoncentrowano się na omówieniu relacji między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną w procesie edukacyjnym. 3.rozdział odnosi się do istoty gatunku. W 4.rozdziale zaprezentowano metodologię. Rozdział 5.poświęcono analizie zastosowanych formuł delimitacyjnych. Wokół aspektu kompozycyjnego środka opisu skoncentrowano rozdział 6. W rozdziale 7.przywołano skuteczne sposoby na rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczych, zamieszczono przykłady praktyk dydaktycznych oraz postulaty. Nasuwa się bezsporny dezyderat, iż nieodzowne w procesie edukacyjnym jest bazowanie na pracy z tekstami literackimi odpowiednio dobranych lektur. Należy podkreślić, iż biegłość tekstotwórczą ucznia kształtuje odkrywczy i zaangażowany nauczyciel, od którego „wszystko się zaczyna”.Pozycja Wojna na słowa z polityką i historią w tle – językowe aspekty słynnego sporu o Słowian(Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 2022-12) Jachym, BarbaraThe article is devoted to the linguistic analysis of the polemics conducted in the press by Józef Kostrzewski and Bolko von Richthofen in the interwar period. The scientific subject – the ethnogenesis of the Slavs – turned into a sharp political polemic. The set of analysed texts is an example of a discourse – a tangle of texts, thematically related, standing with each other and with the discourse in a complex relationship. The texts refer to each other through numerous quotations, paraphrases, references in the text and footnotes. Their analysis provided information about the image of us – Poles (Slavs) vs. they – Germans (Germani), we – Polish scientists vs. they – German researchers existing then, as well as information on language strategies used to create a specific image of oneself and the opponent. Since the controversy was conducted in public, it also affected the public perception of the discussed issue, while the socio-historical reality of the time also had an impact on the course of the debate. The closer the Second World War approached, the more heated the dispute became, and the more scientists moved away from the scientific problem and entered into sharp political polemics.