Przeglądanie według Temat "digitization"
Aktualnie wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A Teacher in the Era of the Spread of Artificial Intelligence Applications – Challenges and Difficulties(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Ścieranka, SandraThe tasks of a modern teacher are definitely different from those they had to perform a decade ago. In the era of various changes taking place, constantly developing, but also accompanying digitization in every sphere of life, the role of the teacher takes on a new meaning – flexibility and openness to changes on their part become necessary. Therefore, teachers face new challenges, roles and skills to expand. The conducted considerations are aimed at showing the impact of digitization both on the daily work of the teacher, the performance of professional functions, as well as his relationship with students. The punchline becomes the need to use artificial intelligence tools, as well as the essence and necessity of media literacy of modern teachers, which is reflected in the entire didactic process carried out among students shaped by digitization and the world of media. Among the others, the aim of the work was to determine attitudes of the educators (on the rating scale) about the presented approach to the work.Pozycja Developing digital skills in Economy 4.0(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ziomek, AgnieszkaThe aim of the paper is to evaluate digital competence among employees working with high-tech devices and identify their level of compliance with the requirements set out in EU documents. The article contains an analysis of the literature on the subject, EU documents and survey results. A comparative analysis of the opinions of employees, managers and trade union representatives is carried out based on the results of a survey in an industrial company where stationary work is required. The results show that in the Greater Poland (Wielkopolska) region of Poland, the level of employee qualifications is average. People employed for a period of five years or less positively assessed their level of competence and were positive about the challenges ahead; they also expressed a high degree of motivation to learn in the future. The positions of the managers and the union representatives were similar. The main implications include the fact that the level of digital skills found may form the basis for necessary steps to be taken by companies and public institutions to upgrade employees’ skills. The article assesses the current level of digital competence of employees and the extent to which they adhere to the requirements of the literature, EU documents and national surveys.Pozycja Euroregiony a cyfryzacja(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Greta, Marianna; Tomczak-Woźniak, EwaOpracowanie zgodnie z tytułem stanowić będzie prezentację wniosków z rozważań nt. potencjalnego wpływu funkcjonowania euroregionu na poziom cyfryzacji w regionach nim objętych. Euroregiony to peryferyjne względem ośrodków wzrostu obszary UE, do których skierowany jest m.in. nowy program unijny „Łącząc Europę”. Program ten ma trzy składowe: e-energia, e-transport i e-cyfryzacja. Założeniem Strategii Europa 2020 jest zbliżenie najbardziej odległych regionów do „serca” UE, czemu służyć ma instrument „Łącząc Europę”, w szczególności element cyfryzacji (w tym Internet szerokopasmowy). W opracowaniu autorzy podejmą próbę odpowiedzi na pytanie, jakich korzyści wykorzystania tych instrumentów można się spodziewać w euroregionach obejmujących polskie obszary.Pozycja Informatyzacja jako wyznacznik zintegrowanego rozwoju państwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Masłowski, MaciejNiniejsze opracowanie omawia kwestię informatyzacji jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju państwa. Jak wynika z tekstu, program informatyzacji ma za zadanie zapewnienie całemu społeczeństwu, w tym m.in. przedsiębiorcom, administracji, możliwości korzystania z praktycznych, bezpiecznych i łatwych w obsłudze, ogólnie dostępnych oraz technologicznie neutralnych narzędzi, co niezbędne jest do zapewnienia zintegrowanego rozwoju państwa. Z kolei rozwój ten swoją genezę ma w polityce spójności – ważne jest, aby słabiej rozwinięte regiony miały wyrównane szanse rozwojowe. W artykule omówione zostały także wyzwania, jakie wiążą się z intensywnym rozwojem państwa i gospodarki, co pociąga za sobą także rozwój administracji. Jak wynika z artykułu, technologie cyfrowe umożliwiają realizacje zadań państwa w sposób bardziej wydajny, spersonalizowany i partycypacyjny. Rozwój cywilizacyjny oraz stały wzrost Internetu i technologii cyfrowych w społecznych stosunkach, wpływa na dynamiczną przemianę polskiego społeczeństwa. W tej sytuacji państwo oraz administracja powinny dotrzymać kroku obywatelom i skorzystać z możliwości związanych z cyfryzacją do efektywniejszego wykonywania zadań. Ważnym aspektem omówionym w artykule jest także konieczność odpowiedniego dostosowania poziomu wiedzy ludzi, którzy obsługiwać będą zinformatyzowane usługi. Na koniec należy zastanowić się nad zagrożeniami, które mogą płynąć z wciąż powiększającej się ingerencji systemów informatycznych w nasze życie. Może to wiązać się ze wzmożoną inwigilacją, która dokonywana jest względem, często nieświadomych obywateli.Pozycja Instrument „Łącząc Europę” w aktywizacji współpracy i osiąganiu celów społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Greta, Marianna; Tomczak-Woźniak, EwaNa nową perspektywę finansową (2014–2020) został powołany nowy instrument finansowy utworzony z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Funduszu Spójności (FS), który ma obsługiwać regiony peryferyjne (dysproporcyjne), w tym regiony współpracy transgranicznej, które ów warunek peryferyjności spełniają w pełni. Pojawia się więc pytanie o jego znaczenie w tych regionach i wpływ na tak pożądaną w Unii Europejskiej konwergencję. Z uwagi na fakt, iż założone wsparcie przez instrument „Łącząc Europę” odnosi się do trzech obszarów, w tym m.in. cyfryzacji (oprócz tego do transportu i energii), należy wnioskować, iż ten instrument służąc współpracy transgranicznej będzie służył budowaniu i osiągnięciu celów społeczeństwa informacyjnego. Taki też jest cel główny opracowania, które przybliżając instrument „Łącząc Europę” ma przedstawić jego znaczenie we współpracy transgranicznej i we wpływie na realizację założeń społeczeństwa informacyjnego, które jest podstawą gospodarki opartej na wiedzy. Autorki przedstawiły wnioski z badań pilotażowych na poziomie NUTS II o znajomości tegoż instrumentu w polskich regionach.Pozycja Konsument niepełnosprawny w dobie digitalizacji. Nasilenie postaw prosumenckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Maciaszczyk, MagdalenaWiele obserwowanych obecnie tendencji zmian w zachowaniach konsumentów znajduje swoje wytłumaczenie w postmodernizmie, który jest skutkiem i jednocześnie czynnikiem sprawczym pojawiania się kolejnych procesów przeobrażających współczesną gospodarkę. Zmiany te noszą wspólne miano „nowej konsumpcji”, obejmującej wiele nasilających się zjawisk, m.in. wirtualizację oraz prosumpcję. To właśnie zjawisko prosumpcji w swoich założeniach umożliwia wszystkim konsumentom aktywne współtworzenie i nadawanie kształtu produktom i usługom dostępnym na rynku. Celem artykułu jest przedstawienie konsumenta niepełnosprawnego jako aktywnego uczestnika kreującego zmiany poprzez dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami oraz uczestnictwo w wirtualnych wspólnotach. Rozważania w artykule prowadzone są wokół założenia, że w warunkach postępującej cyfryzacji strony internetowe, portale i serwisy społecznościowe, blogi oraz fora dyskusyjne mogą stanowić skuteczne narzędzie komunikowania się z przedsiębiorstwami oraz z innymi uczestnikami gry rynkowej w zakresie przekazywania swoich potrzeb i oczekiwań oraz dzielenia się własnymi doświadczeniami i obserwacjami. W artykule zaprezentowano podejście badawcze oparte o kwerendę piśmiennictwa oraz badania empiryczne. Wychodząc od postmodernistycznej kultury konsumpcji scharakteryzowano zjawisko prosumpcji oraz podkreślono zmiany w przebiegu procesu decyzyjnego współczesnego konsumenta. W oparciu o badania empiryczne dokonano oceny aktywności prosumenckich konsumentów niepełnosprawnych ruchowo. Zaobserwowano znaczącą aktywność i zainteresowanie respondentów taką formą komunikacji z innymi konsumentami oraz przedsiębiorstwami.Pozycja Projekcja miękkiej siły Estonii jako konsekwencja udanej transformacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Sierzputowska, KamilaPo odzyskaniu niepodległości w 1991 r. Estonia rozpoczęła odbudowę kraju po dziesięcioleciach panowania Związku Radzieckiego. Założenia transformacji ustrojowej okazały się kluczowe dla przyszłości odradzającego się państwa. Oprócz fundamentalnych zmian politycznych, ekonomicznych czy społecznych, jakie przeprowadzono, umożliwiły one przede wszystkich geopolityczną rekonfigurację miejsca i znaczenia republiki we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Decyzje przyjęte w latach 90. umożliwiły przeprowadzenie procesu modernizacji zarządzania państwem. Władze, świadome własnych możliwości, poszukując optymalnych sposobów stworzenia efektywnego aparatu administracyjnego oraz doprowadzenia do szybkiego wzrostu gospodarczego państwa, wdrażały cyfrowe rozwiązania. Wobec braku możliwości oparcia swojej „siły” na tradycyjnych wskaźnikach hard power: potencjale wojskowym, ekonomicznym czy geostrategicznym, zdecydowano o wykorzystaniu miękkich źródeł oddziaływania politycznego, a konieczność stworzenia nowego systemu administracyjnego przyczyniła się do jego rozwoju. Współczesna Estonia, posiadająca wyjątkowe zasoby soft power, jest dziś nowoczesnym państwem cyfrowym. Uwarunkowana ograniczonymi zasobami ludzkimi i finansowymi przyjęła cyfryzację jako optymalną możliwość rozwoju, a jej sukces w budowie zaawansowanego społeczeństwa cyfrowego sprawił, że projekcja soft power nie tylko wzmocniła wiarygodność republiki, ale również wpłynęła na preferencje krajów (rządów lokalnych, regionalnych, państwowych) mających ambicje cyfrowe i chcących korzystać z doświadczeń estońskiej e-administracji.Pozycja Roboty i automaty w roli usługodawców. O społeczno-kulturowym aspekcie digitalizacji III sektora gospodarki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Nowak, Paweł PiotrArtykuł opisuje zmiany w klasycznym modelu usługowym, w którym akt świadczenia nierozerwalnie związany jest z bezpośrednią relacją pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą. Obecnie usługa staje się przede wszystkim samoobsługą realizowaną w formule e-service. Autor w pierwszej kolejności wskazuje na przyczyny tego przekształcenia: 1. kultura popularna lat 70. i 80., która wykształciła w ówczesnym młodym pokoleniu przeświadczenie o świecie przyszłości pełnym robotów. Dziś już dorosłe osoby, karmione w dzieciństwie twórczością science-fiction, zawodowo urealniają wizję cyber raju; 2. stworzone przez epokę industrialną mechanizmy usprawniania procesów biznesowych, realizowane przede wszystkim poprzez ich automatyzację; 3. big data odzwierciedlająca potrzebę orwellowskiej inwigilacji, która stała się podstawą do tworzenia algorytmów optymalizujących podejmowanie decyzji biznesowych, definiująca grupy społeczne w celu prowadzenia skuteczniejszych kampanii marketingowych. Wskazane źródła cyfrowej transformacji sektora usługowego prowadzą w opinii autora do wielu niekorzystnych zjawisk o charakterze społecznym i kulturowym: 1. zanik bezpośrednich relacji Ja – Ty (usługodawca – usługobiorca), których umiejętność budowania, w oparciu o filozofię przytoczonych w artykule myślicieli (G.H. Mead, M. Buber, J. Tischner, M. Heidegger), jest świadectwem człowieczeństwa; 2. problem wykluczenia cyfrowego. internet – współczesna platforma komunikacji, niezbędny element w procesie e-służenia stał się, wbrew pierwotnym założeniom, narzędziem reprodukcji podziałów i dystansów społecznych; 3. bezrobocie i styczne z nim patologie społeczne katalizowane przez programy wsparcia socjalnego; 4. olbrzymie dysproporcje pomiędzy bogatszą a biedniejszą częścią globalnego społeczeństwa. P.P. Nowak słowami najwyższych przedstawicieli Magisterium Kościoła nawołuje do powrotu do dawnych wartości – bezpośredniego spotkania Ja – Ty, które odnaleźć możemy w akcie świadczenia usługi. Cywilizacja usługowa jest bowiem bramą do cywilizacji miłości, o której nauczał Jan Paweł II.Pozycja Systemowe wspomaganie szkół w rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Osmańska-Furmanek, Wielisława; Solecka, BożenaTematem artykułu jest określenie roli, jaką odgrywa Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) w procesie wspomagania szkół w rozwoju. Podejmowane działania służą współpracy różnych środowisk, instytucji, organizacji krajowych i międzynarodowych działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży.Pozycja Uņití digitálních uĉebních pomůcek v odborném vzdělávání(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rudolf, LadislavDneńní doba je ovlivněna rozvojem digitálních technologií. Na velký podíl tohoto trendu má vliv uplatňování digitalizace v různých oborech ale také ve vzdělávání. Ĉlánek se zabývá uplatněním digitalizace ve formě vybraných uĉebních pomůcek na bázi digitálních technologií s uņitím ve vzdělávacím procesu. Jedná se o vyuņití elektronických uĉebních materiálů, které jsou soustředěny do jednoho úloņińtě a tvoří digitální uĉební pomůcku pro uĉitele a ņáka. Jedná se o vyuņití webového prostředí případně prezentace s odkazy do internetového prostředí. Souĉástí příspěvku jsou skuteĉné ukázky digitálních uĉebních pomůcek.Pozycja W kierunku cyfrowej Europy – współpraca i koordynacja przy realizacji celów cyfrowej administracji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Piotrowska, AldonaCelem artykułu jest analiza wybranych zagadnień dotyczących relacji zachodzących między procesem cyfryzacji administracji publicznej i współpracy administracyjnej oraz dylematy związane z poszukiwaniem nowego instrumentarium potrzebnego administracji do efektywnego administrowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technologicznej. Wielopłaszczyznowa współpraca między różnymi aktorami życia społecznego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) pozwala na zmianę klasycznego pojmowania roli administracji. Pandemia COVID-19 miała wpływ na ucyfrowienie administracji, to zaś wymusiło szczególną współpracę między różnymi organami administracji. Cyfrowa administracja stara się być rozwiązaniem dla globalnych, europejskich i krajowych problemów związanych z kryzysem pandemicznym.Pozycja Zrównoważona logistyka żywności a technologie przemysłu 4.0(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022) Topczewska, Jadwiga; Krupa, SandraZrównoważony rozwój logistyki w branży spożywczej wymaga zaimplementowania technologii Przemysłu 4.0. Technologie te przyczynią się do poprawy wydajności z utrzymaniem wysokiej jakości i bezpieczeństwa żywności. Optymalizacja procesów logistycznych dzięki systemom cyber-fizycznym to również redukcja kosztów, zwłaszcza procesów transportowych, ograniczenie marnotrawstwa żywności, elastyczna produkcja z oszczędnym gospodarowaniem zasobami, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Zielona i zrównoważona logistyka wykorzystująca innowacyjne technologie powinna być podstawowym elementem gospodarki o obiegu zamkniętym. W pracy przedstawiono przykładowe technologie umożliwiające osiągnięcie zrównoważonej i zielonej logistyki w branży spożywczej.