Przeglądanie według Temat "decentralizacja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza wpływu reformy dewolucyjnej na kształt Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kimla, AdriannaPrzeprowadzony w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej niejednorodny proces dewolucji, pogłębiony dodatkowo przez zdecentralizowaną politykę wewnętrzną, wywarł ogromny wpływ nie tylko na system władzy, ale także na obecny i przyszły kształt Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że liczne przemiany kulturowe, ustrojowe i polityczne w Zjednoczonym Królestwie spowodowane przeprowadzoną dewolucją pozwoliły na uzyskanie daleko idącej niezależności przez Szkocję , Walię oraz Irlandię Północną oraz wzmocniły panujące tam tendencje i nastroje niepodległościowe. Celem opracowania jest analiza istoty reformy dewolucyjnej oraz jej wpływu na zapoczątkowanie procesu dezintegracji państwa. Jako podstawową metodę badawczą przyjęto analizę porównawczą poprzez zestawienie sytuacji politycznej i społecznej w Walii, Szkocji i Irlandii Północnej, a także zaprezentowano badania sondażowe opinii publicznej w zakresie dążeń niepodległościowych. W opracowaniu przedstawiono trzy modele dewolucji brytyjskiej: walijski, szkocki i północnoirlandzki.Pozycja Podmioty niepubliczne a decentralizacja i dekoncentracja władztwa administracji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Wilczyński, PrzemysławRealizacja przez podmioty niepubliczne zadań administracji publicznej w ramach różnorodnych form współdziałania tych podmiotów z organami administracji publicznej skłaniać musi do refleksji nad kwestią możliwości dokonywania w takich przypadkach dekoncentracji władzy publicznej. Zasadne stają się pytania nie tylko o sam mechanizm dekoncentracji czy też o zakres i formy władztwa publicznego, jakie delegowane może być na podmiot niepubliczny. Kluczowa okazuje się bowiem kwestia prawnej dopuszczalności oraz celowości dekoncentracji władzy publicznej na rzecz podmiotów niepublicznych.Pozycja System finansowania oświaty niepublicznej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pięta-Szawara, AnnaSzkoły i placówki niepubliczne są finansowane ze źródeł prywatnych, przede wszystkim z czesnego opłacanego przez rodziców uczniów, oraz ze środków publicznych w postaci dotacji udzielanych im przez jednostki samorządu terytorialnego. W niniejszym artykule na podstawie analizy prawnej wspartej przeglądem literatury przedstawiono złożoność obecnych rozwiązań w zakresie trybu i zasad udzielania dotacji oświatowej podmiotom niepaństwowym i niesamorządowym, a także sposób ich uzyskiwania, wykorzystywania i rozliczania przez beneficjentów. Uwzględniono przy tym zróżnicowanie szkół niepublicznych oraz ewolucję najważniejszych rozwiązań proceduralnych w warunkach decentralizacji polityki oświatowej w Polsce na przestrzeni ostatnich 25 lat.Pozycja Szkoły statutowe jako forma decentralizacji i podniesienia jakości kształcenia w Stanach Zjednoczonych Ameryki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pawłowska, AgnieszkaSłabe wyniki nauczania oraz trendy centralizacyjne w amerykańskiej oświacie skłoniły społeczności lokalne i organizacje społeczne do poszukiwania alternatywnych form kształcenia. Jedną z nich są szkoły statutowe. Opierając się na dotychczasowych badaniach, autorka wskazuje na nieistotne różnice między szkołami tradycyjnymi i statutowymi w zakresie efektów kształcenia oraz istotne różnice w wyrównywaniu szans uczniów z niezamożnych rodzin i mniejszości rasowych.Pozycja The Polish law regulations of decentralization of the official authority(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Feret, ElżbietaAccording to the accepted title, with subject of deliberations included in hereby drawing up, determining determinants confirming the decentralization of the official authority in Poland will be. One should recognize choice about this subject in every respect justified at least from two reasons. Firstly, one of political principles of functioning of the state implemented by the Constitution of the Republic of Poland - decentralization of the official authority, lets for simpler getting to know appropriate needs of individual citizens. On the other whereas, is passing 25 anniversary of functioning of the local self-government in Poland what the rise to certain summaries and conclusions constitutes. In order to move chosen issues closer, first historical achievements of foreign literature, concerning bases and justifying the decentralization of the official authority will be analysed. In second whereas, self-reliances applying in Poland to regulations attesting to the decentralization of the official authority and her signs towards the functioning of self-government units, with particular reference to of their functioning. One's support also in the developed judicature and Polish doctrine will find moreover drawing up. Presented very short dissertations proved it, that the decentralization of the official authority in the form of handing sure entitlements over for self-government units was possible exclusively with simultaneous granting them self-reliances. Because the self-reliance of action is an actual guarantor of the public execution of tasks about so-called character self-government. What behind it is going, there is at the lack of this self-reliance no speech about causing the decentralization of the official authority. How he results from appointed regulations, applying in Poland to conclusions de lege lata one should accept years, that fully are using up issues of the decentralization of the power, as well as self-reliances of self-government units this way. The merit in this respect is sitting down above all on provisions of separate acts resulting from the constitution, political acts, as well as provisions specifying signs of the self-reliance of the functioning of the local self-government in Poland. Of course in Poland one should read out 25 years of functioning of the restored local self-government as the full success, at least not free from certain shortcomings. Due to their lack of clarifying a need more and more more frequent to come to the judicature or literatures on the subject exist, hence as the demand de lege ferenda it would be possible to accept full defining, not arousing the doubt of signs of the self-reliance of functioning of self-government units in Poland.Pozycja Децентрализация как фактор уравновешенного развития сельских регионов в Украине(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerewko, GeorgijВ данной статье представлены результаты исследования объективной необходимости и сущности процессов децентрализации, а также их обоснование и дефиниционное опре¬деление как ключевого фактора уравновешенного развития сельских территорий в Украине в условиях ресурсных ограничений. Определено, что практически децентрализация означает передачу значительных полномочий и бюджетов от государственных органов органам мест¬ного самоуправления с тем, чтобы как можно больше полномочий имели те органы, которые находятся поближе к людям, то есть там, где такие полномочия могут быть реализованы наи¬более успешно. Показаны основные причины низких темпов реализации соответствующей административной реформы и необходимые меры по ее активизации и повышению действен¬ности и эффективности. Приведены основные результаты реализации децентрализационной реформы в Украине и во Львовской области. Наиболее ощутимый результат реформы пока что обеспечивает бюджетная децентрализация. Идентифицированы основные проблемы и барьеры, сдерживающие ход реализации децентрализационной административной рефор¬мы путем объединения территорий сельских громад, в частности финансово-экономическая несамостоятельность территориальных громад, чрезмерная концентрация полномочий в цен¬тральных и местных органах исполнительной власти, ограниченность полномочий и ресур¬сов местного самоуправления. Это также связано с отсутствием надлежащего понимания не-обходимости внедрения зарубежного опыта. Наибольшей проблемой в процессе децентрали¬зации и объединения территориальных громад является отсутствие четкой и исчерпывающей информации для населения и самоуправления территорий, которые еще не объединились. Не меньше хлопот доставляет многоуровневый конфликт интересов, поскольку воплощать в жизнь децентрализационную реформу должны именно те люди, у которых в результате убудет наиболее полномочий – председатели сельских и поселковых советов.