Przeglądanie według Temat "data analysis"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Forecasting of the number of air passengers in the United States in terms of the maintenance of economic security during the impact of COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kozicki, Bartosz; Britchenko, Igor; Ovsepyan, Arsen; Grabowska, SabinaThe purpose of the study is to forecast the number of passengers transported by air in the United States for 2021-2022. The forecast is preceded by a multidimensional comparative analysis of the number of passengers transported by air in the United States from 1 January 2019 to 2 November 2021. To achieve this goal, the research data were grouped as dependent variables: years, months-years. The observed similarities, the analysis and evaluation of the literature as well as our own experience made it possible to forecast primary data for the future. The obtained results show a growing trend in the number of passengers transported by air in the United States. The forecast for 3 November 2021 to 31 December 2022 is 837,459, 877 prospective air passengers in the United States. The standard deviation of the obtained forecast was 255,680,3, the arithmetic mean was 1,975,141 passengers, and the median was 1,998,478 passengers. The observed similar trends in the identical months of July-October in 2019 and 2021 as well as the analysis of the literature and the own experience allowed for the selection of a method for the forecasting of the number of passengers transported by air in the United States for the future. The detected regularities as recurring trends in the number of air passengers transported in the United States on a dynamic basis may be used to forecast them for the future.Pozycja Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wyskwarski, MarcinIstotnym problemem małych przedsiębiorstw jest ich przetrwanie na rynku. Dotyczy to szczególnie nowo powstałych podmiotów. Jednym z czynników przyczyniających się do takiej sytuacji jest brak wiarygodnych, odpowiednio przygotowanych i zaprezentowanych informacji niezbędnych do podejmowania decyzji. W artykule rozważano możliwość wykorzystania w małych przedsiębiorstwach nowoczesnej formy wizualizacji danych, jaką jest niewątpliwie kokpit menedżerski. Kokpity za pomocą różnorodnych elementów wizualnych zapewniają menedżerom przejrzyste przeglądanie i analizowanie danych, dostarczają aktualnych informacji związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest przedstawienie słuszności stosowania kokpitów menedżerskich w małych przedsiębiorstwach. Zastosowanie tej formy prezentacji danych może wspomóc zarządzających (właścicieli) w analizie sytuacji przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Może przyczynić się do lepszego wykorzystania podstawowych zalet małych i średnich przedsiębiorstw, tj. ich elastyczności oraz możliwości szybkiego reagowania na pojawiające się zmiany. W pierwszej części pracy przedstawiono istotę i specyfikę małych przedsiębiorstw, zwrócono uwagę na ich rolę w gospodarce oraz w społeczeństwie, zaakcentowano także problem przetrwania małych przedsiębiorstw na rynku. Kolejny punkt pracy poświęcono kokpitom menedżerskim. Przedstawione zostały ich definicje, a także stosowane zamiennie w literaturze polskiej i angielskojęzycznej nazwy. Dokonano charakterystyki kokpitów menedżerskich poprzez podanie jedenastu cech, które powinny one posiadać. Wymieniono podstawowe funkcjonalności kokpitów menedżerskich, ich rolę w organizacji gospodarczej oraz obszary, w jakich mogą być stosowane. Przedstawiono ich klasyfikację z punktu widzenia szczebli organizacyjnych. Wspomniano o wieloaspektowości kokpitów menedżerskich w organizacji, możliwości wykorzystania ich w podejmowaniu decyzji, zarządzaniu wiedzą oraz wizualizacji danych. Wymieniono tzw. ogólne i szczegółowe konteksty użycia kokpitów w organizacji. Zwrócono także uwagę na zagadnienie dostosowania kokpitu do użytkownika.Pozycja Narzędzia Business Intelligence dedykowane do analityki big data(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Zabroń, Mariusz; Wołoszyn, JacekW dobie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, sprawna analityka biznesowa staje się koniecznością. Zastosowanie odpowiednich systemów informatycznych dedykowanych do tych operacji może sprawić, że podejmowanie decyzji biznesowych stanie się szybkie, proste i trafne. W niniejszym opracowaniu opisano szereg zagadnień związanych z terminem „Business Intelligence” (BI). Wyjaśniono kwestię samego pojęcia, a także przedstawiono dedykowane do tego narzędzia wraz z rozwiązaniami opartymi na elementach sztucznej inteligencji. Podstawowe rozważania dotyczą opisu narzędzi informatycznych dedykowanych analizie danych biznesowych, może być doskonałym punktem wyjścia do szczegółowych rozważań w tej dziedzinie.Pozycja Statistics for linguists revisited: the review of some basic statistical tools in linguistic research and data analysis(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kusz, EwaThe major aim of this paper is to emphasise the importance of implementing statistical tools in the field of linguistic research, as well as to acquaint the reader with the basic statistical methods that can be used while conducting linguistic studies. The article introduces the idea of five steps in data analysis that any researcher of applied linguistics can take in order to carry out relevant studies. The steps include choosing statistical programmes, eliciting data, selecting some visual methods and applying normality tests, as well as choosing applicable parametric or nonparametric tests, all of which requires appropriate planning, designing, analysing and interpreting data. The theoretical part is an interlude to the practical realisation of the above-mentioned five steps, which is based on the part of linguistic research conducted on the students of English Philology. The major purpose of it was to prove (or refute) that there is a positive correlation between participants’ level of musical intelligence and their L2 pronunciation skills. The practical use of statistical methods enables the readers to familiarise themselves with one of the patterns of statistical analysis in the field of applied linguistics.Pozycja Zagadnienia społeczne i prawne w koncepcji „big data”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wieczorkowski, JędrzejPopularny w ostatnim czasie termin big data dopiero się kształtuje i na chwilę obecną obejmuje dość szeroki zakres pojęciowy. Autor opierając się na tematyce publikowanych w ostatnim okresie w polskich gazetach artykułów, które wykorzystywały omawiane pojęcie, dokonał próby charakterystyki powszechnego zrozumienia terminu big data. Wyniki tego badania pozwalają na stwierdzenie, że powszechnie pod tym terminem rozumie się w szczególności problematykę prywatności i zagrożenia permanentną inwigilacją, jako konsekwencję możliwości masowego przetwarzania danych. Tak więc, mimo że ogólnie przyjęte wyjaśnienie terminu big data opiera się na aspektach technologicznych metod przetwarzania danych masowych, odbiega ono znacząco od powszechnego jego odbioru. Zagadnienia związane z problemami przetwarzania przede wszystkim różnego typu danych osobowych określone zostały w artykule jako społeczny aspekt big data. Jest on ściśle związany z zagadnieniami prawnymi, gdyż prawo, usiłując nadążyć za postępem technologicznym i potrzebami biznesu, próbuje określić dopuszczalne granice przetwarzania danych. Zagadnienia społeczne i prawne w koncepcji big data są podstawowym tematem artykułu.