Przeglądanie według Temat "cultural linguistics"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A Computer Tech Pedaguge: the Cultural Linguistic Perspective(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dziama, AnnaUnderstanding the complexity of a teacher and its role in modern society is vitally important for the advancement in education. The aim of this research paper is to introduce the concept of cultural linguistics and to determine the impactsand the broad understanding of the role of a teacher, referredin this article as the pedagogue in the era of information and communication technology. Evidence suggest that there is a growing need to reestablish the position of a pedagogue which is one of the most important factors in the proper approach to the use of technology in modern schools. To recognize this role, the fundamentals of cultural linguistics and its schemes will be used to highlight the need for further research. A number of cross-sectional studies has accentuated the problem of digital technology in the classroom and the role/scheme of a pedagogue (Palmer, 1996; Ceratto Pargman, 2019; Sharifian, 2011, 2017). This study identified the key elements of a pedagogue and presented a sample of exercises that can be used by a teacher to utilities the digitalization of schools.Pozycja Conceptualizastion of shtetl in American English: A Cultural Linguistic Study(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Dziama, AnnaThis paper examines the conceptualizations of shtetl, ‘a small Jewish town or village formerly found in Eastern Europe’, in American English from the perspective of cultural linguistics. It can be observed that the concept of shtetl reflects cultural metaphors, where shtetl is viewed as a mythic Jewish idyll and, contemporarily, a metaphor for Jewish communality, for example, referring to an apartment building in an urban Jewish American neighborhood of the East Coast cities. It may be suggested that shtetl is also used to describe and categorize things such as tradition, a place of Jewish Diaspora and Yiddishkeit for, mainly, American Jewry. Therefore, this research paper presents cultural categorizations of a place that often emerges at the cultural level of cognition. Overall, the observations made in this paper reveal the potential of cultural schema theory for the studies of cultural linguistics. To recognize this role, the fundamentals of cultural linguistics and its schemes have been used to highlight the need for further research. Several cross-sectional studies have accentuated the cultural concept of a shtetl, e.g. Palmer (1996), Sharifian (2011, 2017). This study has tried to identify the key elements of a shtetl. I have applied Sharifian’s (2017) cultural conceptualization models as well as his distributed model of cultural schemas that can contribute to the knowledge of understating the concept of shtetl in Yiddish and American English, and among Holocaust survivors, first generation, second generation, and third generation American Jews.Pozycja Ethnosemantics of the Concept of Happiness in American English and Polish(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-06-21) Paduch, MarekNiniejsza rozprawa doktorska poświęcona jest etnosemantyce pojęcia „szczęście” w amerykańskiej odmianie języka angielskiego i w języku polskim. Autor dowodzi, że pomimo, iż centrum pojęcia „szczęście” stanowi jego uniwersalne znaczenie wyrażane przez doktryny filozoficzne, to dopiero peryferia analizowanego pojęcia w obu językach tworzą jego etnosemantykę w oparciu odpowiednio o kulturę amerykańską i polską. Metodologia badań rozprawy koncentruje się na naukowym synkretyzmie i akademickim redukcjonizmie. Dane badawcze opierają się na amerykańskich i polskich aforyzmach oraz innych tekstach literatury, odnoszących się do „szczęścia”, jak również na 241 amerykańskich i 273 polskich ankietach dotyczących tego abstrakcyjnego pojęcia. W pracy wykorzystano kognitywne narzędzia opisu semantycznego, kategoryzację, metaforę i aksjologię oraz model różnorodności kulturowej Geerta Hofstede’a. Analiza semantyczna pojęcia „szczęście” w obu językach odkrywa pragmatyczny kod szczęścia w amerykańskiej odmianie języka angielskiego (wartości materialne, zawodowe i hedonistyczne) oraz romantyczny kod szczęścia w języku polskim (wartości interpersonalne i duchowe). Jednocześnie, widoczny jest wpływ amerykanizacji na kulturę polską w postrzeganiu „szczęścia” głównie przez młodych Polaków dla których amerykański pragmatyzm staje się coraz bardziej atrakcyjny. Rezultaty badań dysertacji pozytywnie weryfikują hipotezę Sapira-Whorfa dotyczącą determinizmu i relatywizmu językowego.Pozycja Urbanonimia Jastrzębia-Zdroju. Studium językowo-kulturowe(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-04-15) Żołądź, ArturCelem rozprawy jest zebranie, analiza i prezentacja jastrzębskiego nazewnictwa z perspektywy diachronicznej przy wykorzystani klasyfikacji semantyczno-motywacyjnej, osadzonej w językoznawstwie kulturowym, jak również stworzenie słownika urbanonimów Jastrzębia-Zdroju – młodego, bo liczącego zaledwie 60 lat, śląskiego miasta górniczego. Istotnym założeniem pracy jest przedstawienie specyfiki lokalnej i regionalnej tego śląskiego miasta z naciskiem na dychotomię, występującą między dwoma rodzajami działalności, determinującymi historię Jastrzębia-Zdroju – uzdrowiskiem i przemysłem wydobywczym. Ważne są także odpowiedzi na pytania: czy w przypadku tak młodego miasta, jak Jastrzębie-Zdrój, można mówić o wykształceniu się swoistej, zupełnie nowej warstwy nazewniczej, czy jednak korzystano z utrwalonych wzorców nominacyjnych, znanych z onimicznej przestrzeni innych miast? W jaki sposób najpierw sanatoryjna, a następnie górnicza rzeczywistość wpłynęła na urbanonimię jastrzębia-Zdroju? Jaką rolę pełniła ideologia w trakcie formowania się tego modelowego miasta socjalistycznego? Jak nazewnictwo Jastrzębia-Zdroju odzwierciedla charakter regionu i jak wpłynęło na nie pojawienie się przybyszów z różnych części Polski? W pierwszym rozdziale pracy dokonano wprowadzenia metodologicznego do omawianej tematyki. Druga część pracy dotyczy podstawowych informacji na temat miasta. W kolejnym rozdziale zaprezentowano wyniki analizy semantyczno-motywacyjnej zebranych urbanonimów. Czwarta część obejmuje wnioski z badań lingwistyczno-kulturowych. W ostatnim rozdziale zaprezentowano słownik nazw miejskich Jastrzębia-Zdroju.