Przeglądanie według Temat "coopetition"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Innovative integration relations opportunityfor development of Polish agribusiness and increase competitiveness of the economy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Chorób, RomanThe main objective of this paper is to present the concepts, principles of operation and the benefits of effective functioning of innovative integration links, which are the structure of the cluster. The study attempts to evaluate the impact of these forms of links to regional and local development, indicate the conditions for the development of these compounds in the context of the processes of globalization, as well as their impact on the growth of innovation and competitiveness of the economy. Due to the multifaceted problems taken, as well as the limited volume of the article, the focus is mainly on some issues related to clustering. Considerations supported by the results of own research, conducted in the province of Podkarpackie. The surveyed farmers indicated the main factors encouraging them to enter into the structure of the cluster, ie.: a reduction of unit costs of production, the possibility of contracting the purchase of products, the ability to increase the scale of production and joint sales and shared business risks. While the representatives of processing companies among the assets to encourage the accession exchanged the following: greater competitiveness cluster entities, a significant reduction in transport costs, the possibility of co-financing of innovative activity, faster flow of information and knowledge and geographical proximity to suppliers/customers. Operation and expansion of these relations should be a key element of competitiveness and intensifying the development of not only individual entities or regions, but also the entire economy.Pozycja Konkurencyjność przedsiębiorstwa oparta na wartości relacji z interesariuszami(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Adamska-Chudzińska, MałgorzataW artykule podjęto rozważania dotyczące wpływu relacji społecznych, jakie przedsiębiorstwo tworzy ze swoimi interesariuszami, na jego konkurencyjność na rynku. Wskazano rolę potencjałów relacyjnych uczestników relacji w generowaniu zdolności przedsiębiorstwa do konkurowania. Rozróżniono dwa typy wpływu relacji z interesariuszami na konkurencyjność tzn.: wpływ na zdolność do konkurowania i wpływ na osiąganie przewagi konkurencyjnej. Pierwszy jest niezależny od innych uwarunkowań i ma charakter regulacyjny wobec podejmowanych działań, drugi zależy od strategicznego wymiaru relacji. Strategiczna wartość relacji społecznych z interesariuszami zawiera się w specyficzności ich konfiguracji dla realizacji celów przedsiębiorstwa, a zarazem w możliwości elastycznego wykorzystania niemal w każdym produkcie tworzonym w przedsiębiorstwie. Strategicznie zorientowane relacje zmieniają przyjętą dotychczas w gospodarce rynkowej regułę konkurencji. Nowa reguła określana jest jako kooperencja (też jako koopetycja) i przyjmuje postać orientacji ukierunkowanej na współpracę z konkurentami-partnerami. Poprzez uzyskiwanie wspólnych korzyści (większa wiedza o rynku, zmniejszenie kosztów transakcji, zmniejszenie kosztów informacji, szybszy przepływ informacji, współfinansowanie większych inwestycji, wspólne decyzje dotyczące form promocji itp.) relacje z interesariuszami prowadzą do ożywienia przedsiębiorczości, a w efekcie do wzrostu efektywności i zdobycia przewagi konkurencyjnej w określonym obszarze funkcjonowania. Partnerskie układy sieciowe wymuszają nowe spojrzenie na prowadzenie działalności gospodarczej. Współdziałanie staje się konieczne, gdyż przedsiębiorstwa i interesariusze stają się dla siebie zarówno konkurentami i partnerami w różnych płaszczyznach działalności. Wskazano także ważniejsze cechy kooperencyjnych relacji z interesariuszami (podmiotowa proaktywność, innowacyjność, wspólnotowość) i ich znaczenie dla osiągania zrównoważonego rozwoju gospodarczego.Pozycja Rola państwa w kształtowaniu innowacyjności gospodarek(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pohulak-Żołędowska, ElżbietaW niniejszym artykule podjęto dyskusję na temat wpływu Narodowych Systemów Innowacji na dynamikę innowacji przełomowych. Nieskuteczność funkcjonowania mechanizmu rynkowego w środowisku innowacji przełomowych powoduje konieczność ingerencji państwa. Tworzenie NSI to próba stworzenia ram instytucjonalnych mających na celu wsparcie innowacyjności. Koncepcja narodowych systemów innowacji opiera się na założeniu, że innowacyjność poszczególnych krajów opiera się na założeniu, że zrozumienie zależności pomiędzy uczestnikami procesu innowacyjnego leży u podstaw rozwoju technologii. Innowacje i postęp technologiczny są efektem zależności pomiędzy aktorami, którzy produkują, dystrybuują i stosują różne rodzaje wiedzy. Dzięki takim cechom Narodowe Systemy Innowacji mogą stanowić proinnowacyjny instrument dla gospodarek o różnych charakterystykach.Pozycja Unikatowy wymiar kooperacji jako determinanta konkurencyjności klastrów oraz ekspansji regionu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Chorób, RomanThe main objective of this study is an attempt to show cooperation and its variations as one of the main factors influencing the growth of competitiveness and success of business entities. Special attention, in view of the importance of cooperation, devoted to the initiation, operation and development of innovative forms of integration links, including those occurring in agribusiness. This was followed by a closer look at the issue of cooperation among companies and a short presentation of concepts, attributes and benefits of clustering. The definition and meaning of coopetition in the cluster structures in terms of their competitiveness, as well as achieving their business success were examined. These deliberations were supported by the findings of the author, as well as other authors, thus enriching the issues examined.Pozycja Współpraca i konkurencja podmiotów destynacji turystycznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Panasiuk, AleksanderTourist offer is created by entities of the direct tourism economy, ie. hotels entrepreneurs, travel agencies, tourist carriers and other handlers of tourism services. The tourist offer is also created by the stakeholders in the tourist destination. The term tourist destination in the article is understood in terms of the subject. The local governments play a fundamental role in shaping the offer. The aim of this paper is to present the idea of the functioning of a tourist destination as the subject of the tourism market, together with an indication of issues of cooperation, competition and coopetition between the entities creating the tourist offer in the area. The text explores the development of a tourist destination as the subject of the tourism market, along with the attempt towards classification.