Przeglądanie według Temat "cooperation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administracji publicznej współpraca z prasą – przykra konieczność czy szansa?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Jaskuła, Lidia K.Przedmiotem artykułu jest analiza zagadnienia współpracy administracji publicznej z prasą – jej podstaw prawnych oraz aktualnej kondycji w realiach życia społecznego. Prasa jest podmiotem funkcjonującym w otoczeniu administracji, z którym współpraca może wspierać realizację zadań administracji publicznej. Argumentem za taką perspektywą analizowania tego zagadnienia jest fakt, że cel działania obu podmiotów – administracji publicznej i prasy – w swej istocie jest tożsamy: to interes publiczny i dobro obywateli. Współpraca administracji publicznej z prasą może zatem stanowić instrument poprawy organizacji i działania aparatu administracyjnego, wzmacniania transparentność i zaufanie obywateli do działań administracji publicznej. Ocena tej współpracy jest powiązana bezpośrednio z praktyką działania administracji publicznej i poziomem wolności prasy w Polsce.Pozycja Administrative and legal dimension of the Police cooperation with international entities(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Jaworski, BogdanThe modern police formation to which the Police in Poland aspires cannot be limited only to independent execution of tasks. Performing statutory tasks by the Police is related to undertaking various forms of cooperation and interaction with legally and organizationally diverse entities. Apart from national cooperation, legal regulations impose an obligation to cooperate with police forces of other countries and their international organizations, as well as with European Union bodies and institutions. The subject of deliberations is widely understood international cooperation of the Police and the role of entities responsible for its conduct. The areas of cooperation and forms in which it is undertaken have been investigated. Special research attention was also paid to legal regulations relating to police activity on the international arena. In the study attempts were made to assess the current system of international police cooperation.Pozycja Cooperation and collaboration between the Polish Police and Armed Forces of the Republic of Poland in terms of ensuring security and public order(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Rozborska, DominikaEnsuring security and public order is one of the most important, constitutional objectives of the State and at the same time the task of many public authorities. The Police is leading, uniformed and armed formation in a system of public safety authorities whose overriding operating objective, determined by the legislator is to serve the society by protecting people’s safety and maintaining security and public order. However, in carrying out tasks related to such vast area of activity, the Police does not have to be unassisted. Natural partner for the Police is the army, despite the fact that the main task of the Armed Forces of the Republic of Poland is to protect the State and society from external military threat. This study aims to characterize formal foundations and scope of cooperation between Polish Police and Armed Forces in terms of ensuring security and public order. For this purpose, legal basis for providing support for the Police by the Polish Armed Forces under the laws on: state of emergency, natural disaster, crisis management, the Police, counter-terrorism actions and general obligation to defend the Republic of Poland and issued regulations based on them were examined. This article also refers to the issue of cooperation of the Police with the Armed Forces of the Republic of Poland on the basis of concluded agreements.Pozycja Cooperation of the Police with non-governmental organizations in the field of security and public order(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Pieprzny, StanisławThe article highlights the basic issues related to the cooperation of the Police with non-governmental organizations in the field of security and public order. Such a cooperation results not only from the fact that the Police implement tasks in the aforementioned field, based on the general competence norm, but also that they perform many tasks in the form of non-authoritative activities, typical for social organizations. Both the legal and actual possibilities of cooperation in these entities were indicated and examples of such interaction were highlighted. The role of legal solutions was also emphasized, according to the Act of 24 April 2003 about public benefit activities and voluntary work.Pozycja Dialog i zaufanie w przestrzeni edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Babiarz, MirosławArtykuł prezentuje przesłanki wyjątkowej ważności dialogu i zaufania w procesie edukacji oraz życia społecznego. Czy to w procesie pedagogicznym, czy w codziennym życiu po obu stronach wzajemnego kontaktu stoją przede wszystkim ludzie, czyli człowiek wobec człowieka, i to właśnie dialog i zaufanie umożliwia wzajemne zrozumienie, spotkanie i współdziałanie oraz uznanie godności i prawa każdego z nas do własnych poglądów. Dzięki uznaniu ważności dialogu i zaufania w praktyce edukacyjnej możemy kształtować taki sposób zachowania się jednostki, a także wspólnoty, którego istotą będą otwartość i gotowość do spotykania się z innymi, do wspólnego poszukiwania prawdy oraz do kompromisu.Pozycja Edukacja formalna ucznia. Dominująca instytucjonalizacja czy symetryczne zaangażowanie rodziców i nauczycieli?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, BarbaraZachodzące w ostatnich dziesięcioleciach zmiany społeczne sprawiają, że przed współczesną szkołą staje wiele nowych zadań. Jednym z nich jest konieczność otworzenia się na zewnątrz i czerpania z zasobów środowiska, w którym zachodzi wielowymiarowa edukacja nieszkolna. Realizacja procesu dydaktycznego w sposób środowiskowo-rozszerzony wymaga od nauczycieli rezygnacji z dominującej postawy na rzecz otwartości i dialogu z innymi podmiotami, budowania symetrycznych relacji opartych na partnerstwie. Niewątpliwie podstawowym podmiotem, który powinien być obecny w procesie kształcenia w szkole, jest rodzina. W niniejszym opracowaniu poddano analizie obszary zaangażowania rodziców w proces dydaktyczny własnych dzieci w wybranych rzeszowskich szkołach podstawowych, które uporządkowano na skali jakościowej. Kolejne stopnie skali tworzą: czynna, pośrednia i bierna rodzicielska aktywność w procesie dydaktycznym. W obrębie każdej kategorii określono zakres działań – środowisko szkolne i rodzinne.Pozycja Good-Neighbourhood in Interstate Relations and Realization of Educational Projects of Ukraine and Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Siekunova, YuliiaThe author of the article discloses the formation of interstate relations between Ukraine and Poland since the early 90's of the 20th century, which positively affected the ties between these states. The article analyzes the close relations between the states due to the geopolitical situation, deep historical, cultural and economic ties. Poland actively supports Ukraine in joining the European Union and NATO, acts as an intermediary in this process, gaining additional authority and significance in the international arena.Pozycja Informatyzacja współdziałania organów administracji po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego związanej z wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kościuk, Dominik J.W lipcu 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja k.p.a. spowodowana uchwaleniem ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta ma – m.in. – na celu wdrożenie zasady pierwszeństwa doręczeń pism administracyjnych na adres do doręczeń elektronicznych. Niniejsze opracowanie jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób lipcowa zmiana k.p.a. może wpłynąć na obowiązki organów współdziałających w toku postępowania administracyjnego w przedmiocie sposobu (formy) prowadzenia korespondencji.Pozycja Jednostka samorządu terytorialnego jako partner regionalnego systemu innowacji w modelach potrójnej i poczwórnej helisy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łącka, IrenaW XXI w. rozwój gospodarczy Polski i jej regionów zależy od zdolności do podnoszenia innowacyjności podmiotów gospodarczych. Poprawa innowacyjności na poziomie regionu wymaga współpracy regionalnych partnerów sektora nauki, przedsiębiorstw i sektora publicznego. Taką kooperację, opartą na relacjach i powiązaniach w procesie tworzenia wiedzy i innowacji między światem nauki, gospodarki a władzami publicznymi, opisuje model potrójnej helisy (Triple Helix). W ostatniej dekadzie model ten rozwinięto o sferę mediów i społeczeństwa obywatelskiego, tworząc koncepcję poczwórnej helisy (Quadruple Helix). Podstawę tego modelu stanowi przekonanie o znaczącej roli społeczeństwa i użytkowników dóbr w procesach innowacyjnych. Ewolucja modeli helisy uświadamia potrzebę przeanalizowania roli i sposobów aktywności jednostek władzy w regionie w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach współczesnych procesów innowacyjnych. Celem artykułu jest przedstawienie modeli potrójnej i poczwórnej helisy, a także roli i miejsca jednostek samorządu w regionalnych systemach innowacji w tych koncepcjach współpracy. Poza teoretycznym omówieniem tych zagadnień zaprezentowano w opracowaniu przykładowe działanie jednostki samorządu terytorialnego za granicą, wpisujące się w jej proinnowacyjną aktywność w modelu poczwórnej helisy. Podczas badań korzystano z krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu, wyników badań innych autorów. Na potrzeby opracowania wykorzystano studium literatury i syntezę.Pozycja JST a organizacje pozarządowe – modele współpracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Inglot-Brzęk, ElżbietaRelacje pomiędzy JST a organizacjami pozarządowymi wynikają z regulacji prawnych, a współpraca uznawana jest za podstawową i naczelną zasadę łączącą sektory samorządowy i pozarządowy. W pierwszej, teoretycznej części artykułu, przedstawiony został przewidziany przepisami prawa katalog form współdziałania, na którego podstawie zbudowano teoretyczny model współpracy JST z organizacjami pozarządowymi. Model ten uwidacznia, że to samorządy posiadają szczególne prerogatywy w określaniu płaszczyzn, form i zakresu współpracy. Wyniki badań empirycznych wykazały, że fakultatywny i otwarty charakter katalogu form współdziałania prowadzi do powstania asymetrycznej relacji, w której organizacje pozarządowe pełnią pozycję służebną. Sytuację tę petryfikuje finansowe uzależnienie NGO od dotacji płynących z JST. Wniosek ten potwierdzają wyniki monitoringu form współpracy. W drugiej części artykułu zaprezentowane zostały wyniki badań własnych. Empiria skoncentrowana została na zagadnieniu funkcjonowania pozafinansowych instrumentów współdziałania. Zebrany materiał posłużył do prezentacji trzech zagadnień badawczych. Po pierwsze podjęto próbę uchwycenia modeli wsparcia stosowanych przez JST. Ze względu na swoisty charakter stosowanych form współpracy, założenie to okazało się niemożliwe do zrealizowania. Drugie zagadnienie zakładało, że typ gminy jest cechą różnicującą formę i liczność stosowanych przez JST instrumentów, co zostało potwierdzone w przeprowadzonych analizach. Po trzecie przyjęto, że stosowane formy wsparcia różnicują kondycję organizacji pozarządowych na terenie badanych gmin. W celu weryfikacji założenia dane empiryczne zostały uzupełnione statystykami z GUS. Przeprowadzone analizy umożliwiły prezentację katalogu tych form wsparcia, które towarzyszą dobrej kondycji trzeciego sektora i dynamice jego rozwoju.Pozycja Legal aspects of the Police cooperation with the National Forest Holding(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Hermanowski, KarolThis article is devoted to the analysis of legal regulations constituting the basis for the Police cooperation with the State Forests National Forest Holding. The paper explains the concept of “cooperation” based on the doctrine of administrative law. The cooperation is aimed at facilitating and improving the implementation of assigned tasks and achieving joint objectives in ensuring safety and public order in forest areas. Greater effects can be achieved by both entities only if they cooperate with each other, conducting joint activities, providing mutual assistance in conducting official activities and exchanging information, than when each of those units would operate independently.Pozycja Miejsce i rola współdziałania gmin w sferze władczej na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Jaworska-Dębska, BarbaraOgromna waga zadań podejmowanych przez gminy w sferze władczej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i ich przesądzające znaczenie dla kształtu modelu ograniczania dostępności alkoholu w gminie sprawiają, że powinny być one realizowane przy użyciu zarówno szerokiej, jak i głębokiej perspektywy. Instrumentem uzyskania tej perspektywy jest współdziałanie, co ustawodawca dostrzegł i unormował w ustawie alkoholowej, lokując je m.in. w szeroko rozumianej sferze decyzyjnej obejmującej zarówno stanowienie, jak i stosowanie prawa. Jednak analiza regulacji prawnej przewidzianych w ustawie alkoholowej form tego współdziałania dostarcza wielu krytycznych uwag. Uwagi krytyczne dotyczące ustawowej regulacji instytucji współdziałania w procesie stanowienia prawa w gminach wskazują na mankamenty, które można korygować w ramach nowelizacji. Natomiast ocena prawnej regulacji współdziałania w procedurze wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych jest jednoznacznie negatywna. Zastąpienie jej nową regulacją powinno być oparte na jej jasnej wizji.Pozycja Police cooperation determinants with the National Labour Inspectorate(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Liwo, Marian AndrzejCooperation is one of the forms of impact having a significant impact on increasing the efficiency of the implementation of tasks by cooperating entities. It can result either from legal regulations as specific initiatives of specific entities, also taking the form of an agreement. The Police cooperation with the National Labour Inspectorate is the result of specific normative regulations and the concluded Agreement, which includes a wide range of topics. An analysis of the parties’ activities against the background of the concluded Agreement indicates appreciation of its provisions by the Police and the National Labour Inspectorate to ensure the rule of law in employment and in other matters to which it relates.Pozycja Police cooperation with the enforcement authorities in the enforcement proceedings in administration(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Dubis, SzymonOn the basis of the science of administrative law and administration, praxeology or organization theory, nowadays, there is a view, that administrative entities should cooperate with each other while performing public tasks. The cooperation of public administration entities as a principle of law, was reflected in the Polish Constitution of 1997 and its content was developed and specified in legislation. The enforcement authorities are entities that enter in different legal relations with participants of the administrative enforcement during their proceedings. At the same time, they are the obligatory participants of the enforcement relationship. The aim of the administrative enforcement proceedings is to compel the obligated entities to meet their obligations which are subject to the administrative enforcement. As the enforcement authorities enter into different legal relations with participants of the administrative enforcement, specific legal instruments were conferred on them, including providing assistance or cooperation. These serve to achieve the aim of the proceedings. Among others, the enforcement authorities cooperate with the police, so that the legal instruments they were given, would be effective. The aim of this article is to outline the essence of the concept of cooperation as a general principle of administrative law and to indicate legal instruments on which the enforcement authorities can cooperate with the police, so that the aim of their proceedings could be achieved. Moreover, the article refers to the procedure for using the legal instruments conferred to the enforcement authorities, i.e. providing assistance and cooperation. It also describes the behaviour of a police officer while being designated for assistance or cooperation.Pozycja Police efforts during the coronavirus epidemic(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Ura, ElżbietaThe aim of this article is to draw attention to the Police efforts during the state of epidemic announced on 25 March 2020 connected to the COVID-19 virus. These efforts are being made on the basis of particular laws in force during this state, but also on the basis of the rules in the penal code. The execution of specific tasks involves effectiveness, which ensures proper cooperation of many bodies, including the cooperation of the epidemiological services with the Police and units of medical rescue. It is important, however, to obey the rule of proportionality in applying certain measures of power in the institutions involved in the execution of prohibitions and obligations of specific behaviour during the state of epidemic. The measures of power cannot also lead to disruptions of the principle of law-abidingness.Pozycja Powinności – pozory – inicjowanie działania. Wyznaczniki relacji rodziców z nauczycielami w szkołach podstawowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, BarbaraDokonujące się od lat 90. przemiany w systemie oświaty obejmują zmiany organizacyjne, strukturalne, jak i programowe. Dotyczą także starań o przywrócenie rodzinie pozycji równorzędnego partnera w procesie współpracy ze szkołą. Przyjęte regulacje prawne umożliwiają rodzicom współdecydowanie o sprawach edukacji własnego dziecka. Jednak w praktyce wielu szkół, współpraca rodziców z nauczycielami daleka jest od oczekiwanej. Prezentowane opracowanie ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jest próbą odpowiedzi na pytanie dotyczące określenia wyznaczników wzajemnych relacji rodziców z nauczycielami w szkołach podstawowych. Strukturę tekstu wyznaczają następujące zmienne: rodzicielskie powinności w procesie współpracy z nauczycielami, pozory współdecydowania rodziców w szkole, inicjowanie działań przez rodziców.Pozycja Poznać, aby zrozumieć. Idea tolerancji we współczesnej edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garbuzik, PawełArtykuł prezentuje przesłanki wyjątkowej ważności idei tolerancji w procesie edukacji oraz życia społecznego. Porusza także kwestie konieczności ustanowienia granic tolerancji, kształtowania kolejnych etapów zachowań nietolerancyjnych oraz wskazuje na konieczność podejmowania nowych zadań i działań na polu edukacyjnym, których źródłem jest szybko zmieniająca się rzeczywistość. Dzięki uznaniu ważności idei tolerancji w praktyce edukacyjnej możemy kształtować sposób zachowania się jednostki, którego fundamentem będzie szacunek i otwartość do spotykania się z innymi.Pozycja Produkcja partnerska (peer production): istota i zastosowanie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Speer, ŁukaszArtykuł ma na celu identyfikację modelu organizacyjnego, który mógłby stawić czoła zagrożeniom, jakie niesie za sobą współczesna gospodarka. Gospodarka oparta na wiedzy niesie za sobą oprócz ewidentnych korzyści także zagrożenia. Konieczność wprowadzania innowacji oraz przestawienie ciężaru działalności z wytwarzania dóbr w oparciu o zarządzanie zasobami rzeczowymi na zarządzanie wiedzą i wykorzystywanie zasobów intelektualnych wymaga dostępu do odpowiednich zasobów i infrastruktury. Sprawia to, że uwydatniają się różnice pomiędzy dużymi a mniejszymi podmiotami. Natomiast pomimo wzrostu gospodarczego, nierówności mogą pogłębiać się, a tym samym może dochodzić do wykluczenia. W artykule autor analizuje koncepcję produkcji partnerskiej (ang. peer production), modelu organizacyjnego zwanego fenomenem sieciowym, angażującego pracę wielu osób połączonych sieciowo. Wytwarzanie dóbr w tym modelu odbywa się w oparciu o współpracę, samoorganizację pracy, tworzenie społeczności oraz ukierunkowaniu na innowacyjność i nowe technologie. Autor posługując się metodą analizy literatury przedmiotu wskazuje, że dzięki jej cechom, produkcja partnerska może zmniejszać nierówności społeczne i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego.Pozycja Profesor Tadeusz Malinowski i Jego spotkania z Rzeszowem(Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 2019) Czopek, SylwesterOn December 12, 2018, an outstanding Polish archaeologist – Professor Tadeusz Malinowski died in Poznań. He left an enormous scientific legacy, particularly studies devoted to the funeral rite in the Bronze Age and the Early Iron Age (Lusatian and Pomeranian cultures). The article briefly discusses the major publications of the Professor, paying attention to the groups of issues they concern. His publications include a very wide range of works that are different in terms of form (reviews and polemics, monographs, catalogues, problem articles) and content (works from the Stone Age to the modern period, interdisciplinary and synthetic problems). A substantial part of the article is devoted to the connections of Professor Tadeusz Malinowski with the Rzeszów archaeological centre. It was him who provided the book collection (together with author’s prints), which became the basis of the Library of the Institute of Archaeology of the University of Rzeszów, created since 1999. Professor actively participated in scientific conferences organized in Rzeszów, he was interested in its scientific life, especially publications. He participated in the preparation of some of them as a reviewer. He highly evaluated the activities of the Institute of Archaeology, writing in 2016 that „it is one of the leading ones in our country”.Pozycja Prowadzenie samorządowych szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego w warunkach współdziałania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kurzyna-Chmiel, DanutaW artykule ukazano specyfikę prowadzenia szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego. Jest to samorządowe zadanie oświatowe, które ma na celu zaspokojenie potrzeb dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo i umożliwienie im rozwoju i współzawodnictwa krajowego i zagranicznego. Prowadzenie tych szkół wymaga dużych nakładów i bogatej infrastruktury sportowej. Prowadzące JST bardzo często korzystają z form współdziałania z różnymi podmiotami. Współdziałanie w zakresie realizacji tych zadań ma charakter obowiązkowy (np. ze związkami sportowymi) oraz dobrowolny z wieloma podmiotami, np. innymi JST, osobami prawnymi i osobami fizycznymi.