Przeglądanie według Temat "conversational maxims"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Niefortunność komunikacyjna relacji nauczyciel – uczeń we współczesnych powieściach dla młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Burska-Ratajczyk, BeataThe aim of the research was to try to answer the question about the literary picture of communication disorders in the school environment. The analysis shows that in contemporary novels for young people it is not difficult to find the examples of teachers violating the basic rules of conversation both in the process of education and in the communication with students that takes places after classes. In terms of pragmatics, it is: lack of professional skills and respect for work, especially lack of care concerning the quality of knowledge passed to students, schematic teaching, and within ethics – lack of moral standards, especially linguistic aggression of teachers towards the youth.Pozycja Słowa dobre i słowa złe w komunikacji między Tobą a mną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ożóg, KazimierzKażda komunikacja językowa między osobami niesie z jednej strony otwarcie na drugiego człowieka, radość ze spotkania, nadzieję na wymianę informacji, z drugiej zaś rodzi lęk przed agresją językową ze strony interlokutora. Aby temu choć w części zapobiec, wspólnoty komunikacyjne stworzyły niepisane reguły modelu grzeczności, chroniące rozmówców. Autor artykułu rozpatruje kategorię komfortu komunikacyjnego, który stwarzają słowa dobre; są to w głównej mierze słowa grzeczne. Słowa złe (zachowania niegrzeczne) rujnują ten model, uderzają w godność osób, dezintegrują komunikaty, osłabiają więź wspólnoty. W artykule zanalizowano językową grzeczność, najbardziej sprzyjającą dobrej atmosferze wymiany informacji i tworzenia więzi między rozmówcami, maksymy konwersacyjne Grice’a oraz językową niegrzeczność.