Przeglądanie według Temat "conversation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czy prawo może być rozmową ?(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Licak, TomaszMożna przyjąć, że prawo we współczesnym społeczeństwie jest podstawowym medium integracji społecznej. W konsekwencji tego faktu, siła prawa wynika z posłuszeństwa obywateli. Ponieważ we współczesnym społeczeństwie władza nie jest w stanie uzyskać legitymacji sama w sobie, prawo wywodzi swoje uzasadnienie z umowy społecznej osób poddanych władzy. Nowoczesne społeczeństwo zasługuje na rekonstrukcję relacji między filozofią prawa a teorią polityczną. Wszelkie prawa powinny mieć swoja legitymację społeczną. Prawa człowieka są wywodzone z intersubiektywnych relacji między obywatelami, którzy przyznają prawa innym na zasadzie umowy społecznej. Prawo nie może być oddzielone od społeczeństwa ponieważ jest ono oparte na kompromisach i wielostronnych umowach. Dlatego też bardzo ważne są kompetencje komunikacyjne prawników a nie jedynie umiejętności prowadzenia rozmowy, gdyż komunikacja oznacza coś znacznie bardziej szerszego niż rozmowa wokalna.Pozycja Historyk literatury wśród gatunków mowy. Przypadek Stanisława Pigonia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Ziołowicz, AgnieszkaThe article concerns Stanisław Pigoń’s research on the ‘living word’ of Adam Mickiewicz. The subject of the reflection are two volumes of Mickiewicz’s “Complete Works”, published in 1933, including “Speeches” and “Conversations” of the poet. First of all, the method of scientific procedure used by Pigoń was mainly interpreted. This issue was placed in the context of his concept of the history of literature and of the twentieth-century research on the oral aspects of literature. Both volumes published by the scholar deserve to be recalled and appreciated, as they are the original Polish contribution to this area of scientific reflection. They also allow us to look at the culture of the Romantic era through the prism of forms and functions of orality and enrich our knowledge about the personality of Mickiewicz.Pozycja Konwersacja jako fenomen społeczny i jako przedmiot badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Przywara, PawełThe paper deals with the relationship between conversation and different contexts as well as constraints of research which appear within scientific disciplines analysing interpersonal communication, especially within pragmatics. It is pointed that the studies on conversation ought to be reinforced with an epistemological approach.Pozycja Wielowymiarowość rozmowy w twórczości artystek sztuk wizualnych w Polsce(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sulikowska-Dejena, AgataThe article discusses various aspects of conversation present in the work of many contemporary Polish female visual artists. A conversation may perform various roles and take place on different planes; it can be the essence of a project, its element or a major tool necessary to bring it about. Words make up a coherent tale or, taken out of context, condense the tale in but a few letters. The common element of the artworks presented in this article is their very personal dimension. Female artists talk about things extremely subjective and private, as they believe that their experience is universal, shared by thousands of women, and it only takes creating an appropriate plane in order to start talking. The space which helps here is often an art gallery: it is there that the tales of the artists are heard. This article presents the works of female artists in which dialogue has played a leading role.Pozycja Wzmacnianie efektywnej konwersacji na linii uczeń – uczeń. Problemy – rozwiązania – modele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Cybulska-Wal, AlinaThe overall purpose of this article is help teachers prepare students to have in-depth conversations about content area concepts and topics. Alina Cybulska-Wal claims that interaction is fundamental to learning and identity. In authentic interaction work, students use the facts, grammar, and vocabulary in connected sentences to clarify, fortify, and negotiate complex ideas. In this article author shares ways to model and scaffold classroom conversations. Furthermore, she shows how to manage the most frequent issues.