Przeglądanie według Temat "consumer protection"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administrative and legal supervision of the Veterinary Inspection over food safety in Poland – selected issues(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Bonusiak, EwaLegal sciences, raising food safety as the subject of research, focus mainly on striving to ensure sufficiently effective legal regulations and the system of bodies controlling and supervising the food market that determine the correct health quality of food. One such body is the Veterinary Inspection. And while it focuses in its tasks mainly on the protection of animal health, it directly and indirectly affects the maintenance of food health requirements. Supervision exercised by the said Inspection plays an important role in ensuring a high level of protection of human life and health, and also protects the economic interests of the consumer. These two goals are basic. Additional objectives are protection of the reliability of commercial transactions, ensuring the free movement of food in the European Union, protection of animal health and living conditions and protection of the environment. They are of particular importance for determining acceptable limits of competences that can be entrusted to public administration bodies, including the said Inspection. The article presents the activities of the Veterinary Inspection to protect food safety and selected executive forms that it uses for this purpose. These types of entities are equipped with such forms of activity because they fulfill a protective function in the public administration system. However, this function implies the obligation to protect many different values desired individually, as well as maintain (ensure) objectively desired states of affairs, phenomena and processes.Pozycja Bezpieczeństwo konsumentów w kontekście programu polityki konsumenckiej Unii Europejskiej na lata 2020–2025(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Malczyńska-Biały, MiraArtykuł ma na celu przedstawienie potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów w Unii Europejskiej po 2020 roku w kontekście realizowanej polityki konsumenckiej. Rozważania koncentrują się w szczególności na analizie Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2020 roku, stanowiącego unijny program na rzecz konsumentów. Bezpieczeństwo konsumentów związane jest z zagwarantowaniem im ochrony prawnej w zakresie czterech podstawowych płaszczyzn: zdrowotnej, ekonomicznej, informacyjno-edukacyjnej oraz dochodzenia roszczeń. Wskazano również na wpływ pandemii COVID-19 na bezpieczeństwo konsumentów w Unii Europejskiej.Pozycja Ochrona konsumenta w umowach zawieranych na odległość (zarys problemu)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sagan, BeataJesteśmy świadkami dynamicznych zmian w dziedzinie informatyzacji. Dotyka ona wielu sfer naszego życia, w tym życia gospodarczego. Z uwagi na walory, korzystanie z usług internetowych staje się coraz bardziej powszechne jako konsekwencja poszukiwania tanich form komunikacji, a także bezpłatnego dostępu do informacji, co wpływa na tworzenie obrotu elektronicznego jako nowej formy obrotu handlowego. W dzisiejszych czasach Internet stanowi podstawowy kanał sprzedaży w bardzo wielu branżach. Jednak z punktu widzenia konsumenta w przypadku umów zawieranych za pomocą Internetu, klasyfikowanych jako umowy zawierane na odległość, istnieje ryzyko, że towar będzie gorszej jakości niżby to wynikało z „oględzin” na stronie internetowej, a konsument nie ma możliwości sprawdzenia przed zakupem czy jest on zgodny z jego wyobrażeniami. W relacjach z przedsiębiorcą konsument występuje jako strona słabsza – wynika to z jego potencjału ekonomicznego oraz z faktu, iż przedsiębiorca jest profesjonalistą – posiada wiedzę specjalistyczną ,do której przeciętny konsument zwykle nie ma dostępu. Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta zawiera rozwiązania, które chronią konsumenta w sytuacji zawierania z przedsiębiorcą umów na odległość. Są to: rozbudowane obowiązki informacyjne przedsiębiorcy oraz konsumenckie prawo odstąpienia od umowy. Dodatkowym rozwiązaniem służącym ochronie konsumenta jest uznanie za niedopuszczalne zrzeczenia się przez niego praw gwarantowanych w ustawie. Ponadto, postanowienia umowy mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się jej przepisy.Pozycja Praktyka ochrony konsumentów na przykładzie Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Rzeszowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zioło, MateuszConsumer protection is impossible without existence of a professional institution which remains outside current mainstream of policy making. One of them is the Municipal Office of Fair Trade. The subject of the article is to analyze and assess the activities of the Municipal Office of Fair Trade on behalf of the consumer in Rzeszów, while the purpose is to highlight the role and importance of this entity in the system of consumer protection institutions.Pozycja Prawa konsumenta a generacje praw człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Malczyńska-Biały, MiraPrawa konsumenta są jednym z intensywnie rozwijających się obszarów ochrony praw człowieka. Z kolei pojęcie generacji praw człowieka nawiązuje do podziału przyjętego w prawie międzynarodowym. Na przełomie XX i XXI stulecia pojawiły się dyskusje nad czwartą i piątą generacją. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytania, czy prawa konsumenta są nową generacją praw człowieka oraz który z sądów międzynarodowych ma najbogatsze orzecznictwo w tym zakresie. Analizując prawo międzynarodowe, autorka doszła do wniosku, że w żadnym z nich nie pojawia się pojęcie prawa konsumenta jako całość w ramach jednej z generacji. Prawa trzeciej generacji mają charakter otwarty. Wydaje się, że traktując konsumentów jako zbiorowość, ich prawa powinny znaleźć się w tej generacji. I w tym rozumieniu można je określić jako „nową generację”. Dokonując analizy orzecznictwa sądów międzynarodowych, autorka doszła do wniosku, że najbogatsze w tym obszarze ma Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.Pozycja Prawa konsumenta w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Malczyńska-Biały, MiraPodstawowym celem artykułu jest analiza znaczenia praw konsumenta oraz ich miejsca w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W artykule przybliżono pojęcie praw konsumenta oraz ich ochrony. Wskazano na genezę oraz kategorię praw konsumenta. Dokonano charakterystyki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako podmiotu ochrony praw konsumentów. Dokonano analizy oraz wskazano na konkretne przykłady orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kontekście określonych płaszczyzn praw konsumentów.