Przeglądanie według Temat "computational thinking"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Enhancing Teaching Computational Thinking: a Systematic Mapping of Pedagogical Patterns(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Atieno, Loice Victorine; Turcsányi-Szabó, MártaEfforts to enhance understanding Computational thinking (CT) are curtailed by: (i) problem solving complexity linked to implementing a new subject; and (ii) teaching CT for problem solving is a new field. Unfortunately, the only support available are pedagogic theories and anecdotal explaining other’s practice. Implementing these theories can be challenging, hence continuous research on realistic methods of sharing successful and commendable practice amongst educators, necessitating this study. Systematic Mapping (SM) was used with the following steps: research questions formulation; identifying keywords; identifying source databases; defining inclusion and exclusion criteria; constructing the search string; conduct the search; data extraction; and presentation of results. 22 studies were selected with the majority being solution proposal research. The identified pedagogical patterns were mapped to the 5Es of Framework of Action. Several patterns for solving assessment related problems were also identified hence the inclusion of the 6th E (Evaluation).Pozycja Nauczanie programowania w edukacji wczesnoszkolnej – rozwijanie myślenia komputacyjnego. Dylematy i problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Morańska, DanutaNowa cyfrowa rzeczywistość wymaga nowych kompetencji. Prognozy dotyczące rozwoju społeczeństwa we wszystkich obszarach wskazują na potrzebę rozwijania kompetencji informatycznych, w tym myślenia komputacyjnego. Włączenie nauki programowania do podstawy programowej kształcenia ogólnego powinno wpłynąć na zapewnienie dzieciom warunków do rozwinięcia oczekiwanych kompetencji. W artykule zwrócono uwagę na dylematy i problemy, z jakimi muszą się zmierzyć współcześni nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.Pozycja Possibilities of Development of Informatics Thinking of Pupils and Students Using the Model of Subject-Didactic Competences of Teachers(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Klement, Milan; Bryndová, LucieThe development and incorporation of the concept of the development of computational thinking into the curriculum of computing subjects is currently one of the major challenges facing the Czech school system. However, such a concept of teaching presupposes a targeted development of content-subject and didactic- pedagogical competencies of teachers necessary for the development of computational thinking in their pupils and students. Thus, the present paper deals with the possibility of defining a general model of subject-matter and didactic competences of teachers supporting the development of computational thinking in pupils and students.Pozycja Rozwijanie myślenia komputacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Warchoł, TomaszW artykule zaprezentowano współczesne zmiany zachodzące w edukacji wczesnoszkolnej pod wpływem oddziaływania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). W ramach tych zmian przedstawiono modyfikacje sposobu prowadzenia procesu edukacyjnego, jak również procesu uczenia się uczniów. Autorzy skupili się na skonfrontowaniu założeń podstawy programowej z rozwojem TIK w kontekście myślenia komputacyjnego. W artykule wyjaśniono zagadnienie procesu myślenia komputacyjnego na podstawie aktualnej literatury, jak również przedstawiono obecne rozwiązania metodyczne w zakresie wykorzystania środków dydaktycznych umożliwiających wsparcie rozwoju myślenia komputacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.