Przeglądanie według Temat "composition"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Konceptualizowanie uczuć jako specyfika opisu przeżyć w tekstach uczniowskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Szczerbińska, BarbaraThe aim of the article is to analyze the development of the description of experiences and the conceptualisation of feelings in the school essays. The author analyzes the proper part of the description of experiences prepared by primary school students; the interpretation consists of both treating the text as a product – the effect of using technology in the process of linguistic activity – as well as introducing the students’ textual abilities and skills. The analyzed texts include the authors’ own interpretations of their experiences, starting from the presentation of stimuli that triggered the given feelings, through describing the accompanying and emotional reactions, and ending with the description of the results derived from the experienced emotions. The essence of the description of experiences is the conceptualization of feelings, for the development of which students use three different schemas: simple time sequences, the contrast technique and the “kaleidoscope technique”.Pozycja Płaszczyzna obrazu i jej przemienienie. Uwagi do Jerzego Wolffa rozważań o obrazie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mordka, ArturArtykuł prezentuje Jerzego Wolffa rozumienie płaszczyzny obrazu. Jest ona dla tego malarza swoistym przedmiotem, który zmienia swe „oblicze” – z fizycznej powierzchni rzeczy przemienia się w artystyczną, a ostatecznie estetyczną przestrzeń. Ten proces transformacji oraz sama kategoria przemienienia są analizowane w poszczególnych częściach artykułu. W części pierwszej, która dotyczy fizycznej powierzchni rzeczy, rozwijana jest teza, że artysta może malować na wszystkim, że zatem płaszczyzna obrazu to dowolna powierzchnia, na której malarz kładzie farbę. Jednakże sam fakt jej wyróżnienia i działania na niej sprawia, że nabiera ona charakteru przedmiotu intencjonalnego. W części drugiej płaszczyzna obrazu jest rozważana jako zagruntowana powierzchnia rzeczy, w szczególności płótna, zatem jako obiekt artystyczny, dla którego właściwe jest tzw. piękno wtórne. Gruntowanie jest już bowiem rodzajem malowania, które wnosi określone jakości i sprawia, że płaszczyzna malarska posiada kolor, rozmiar, przestrzeń i fakturę. Natomiast w części trzeciej ukazana zostaje płaszczyzna jako pewna odpowiednio zorganizowana przestrzeń obrazu o wysokiej wartości estetycznej. Obecność tej płaszczyzny świadczy o tym, że obraz jest dziełem sztuki.Pozycja Umiejętności tekstotwórcze uczniów w zakresie opisu jako formy gatunkowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-02-03) Szczerbińska, BarbaraDysertacja poświęcona jest opisowi jako szkolnej formie gatunkowej. Zbadano 608 tekstów przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych i ostatnich roczników gimnazjów w 8 placówkach z terenów wiejskich oraz w szkole wielkomiejskiej. Badania przeprowadzone zostały w 2018 roku. Przeanalizowano opisy postaci, opisy przestrzeni i opisy przeżyć wewnętrznych. Celem badań było sprawdzenie poziomu kompetencji językowych uczniów. Praca obejmuje 7 rozdziałów. W 1.rozdziale omówiony został dyskurs edukacyjny na tle innych odmian dyskursu. W rozdziale 2.skoncentrowano się na omówieniu relacji między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną w procesie edukacyjnym. 3.rozdział odnosi się do istoty gatunku. W 4.rozdziale zaprezentowano metodologię. Rozdział 5.poświęcono analizie zastosowanych formuł delimitacyjnych. Wokół aspektu kompozycyjnego środka opisu skoncentrowano rozdział 6. W rozdziale 7.przywołano skuteczne sposoby na rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczych, zamieszczono przykłady praktyk dydaktycznych oraz postulaty. Nasuwa się bezsporny dezyderat, iż nieodzowne w procesie edukacyjnym jest bazowanie na pracy z tekstami literackimi odpowiednio dobranych lektur. Należy podkreślić, iż biegłość tekstotwórczą ucznia kształtuje odkrywczy i zaangażowany nauczyciel, od którego „wszystko się zaczyna”.Pozycja W sukurs pamięci. Kilka uwag o diariuszu i pamiętnikach Mieczysława Marcinkowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Setlak, WiesławMieczysław Marcinkowski’s diary entitled "Wbrew losowi. Z partyzantki i tułaczki 1939–1945" was created in two periods of the author’s life and two geographical and cultural areas (Subcarpathia during wartime in Poland and California in the 1990s). Developed by a group of Rzeszów scientists, the diary of a Home Army fighter in Subcarpathia, later a refugee, now living in Pasadena, USA, is a record of events, experiences and reflections from wartime occupation and postwar exile. It is a convincing record of facts, which makes it a valuable source text for historians. It is also a work of some literary quality, written in spontaneous and sincere language that triggers empathy in the reader, and it is fairly original at the composition level.