Przeglądanie według Temat "competences"
Aktualnie wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Competences of the President of the Republic of Poland in the area of national security(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Wicherek, Damian; Skóra, MichałIn this article the authors analyze the constitutional provisions and regulations contained in specific laws related to the competences of the President in the field of national security. The aim of the article is to show what real influence the President of the Republic of Poland has on the Polish army and national security. The President performs his duties in the field of authority over the armed forces through the Chief of National Defence.Pozycja Innowacyjność behawioralna jako narzędzie symbiozy człowieka z technologią w czasach transformacji cyfrowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Bal-Woźniak, Teresa; Tkach, Tamara; Radieva, Maryna; Woźniak, Michał GabrielArtykuł ma charakter koncepcyjny. Jego cel określony jest w tezowo sformułowanym tytule. Ukazuje możliwości zastosowania modelu innowacyjności behawioralnej do wyjaśnienia mechanizmu symbiozy człowieka z technologią, przy jednoczesnym redukowaniu wielorakich zagrożeń dla dobrostanu. Powiązana z celem teza wskazuje, że akceleratorem procesu podążania do pozytywnej symbiozy człowieka z technologią jest kształtowanie i upowszechnianie uniwersalnej kompetencji, w postaci behawioralnej innowacyjności. Dowodzenie oparto na założeniu o konieczności zmiany paradygmatu myślenia o innowacyjności i wzbogaceniu jej wymiaru przedmiotowego wymiarem podmiotowym. W oparciu o studia literatury przedmiotu oraz ukazanie międzynarodowych zróżnicowań poziomu i dynamiki transformacji cyfrowej na podstawie wskaźników użytkowanych w światowych raportach cyfryzacji, autorzy wnioskują, że postulowana zmiana paradygmatu myślenia o innowacyjności może pełnić pozytywną dla dobrostanu rolę. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym redukowania wzrostu ryzyka symbiozy człowieka z technologiami cyfrowymi dla dobrostanu, jest orientacja innowacyjności behawioralnej na zrównoważony rozwój. Przy aktualnej skali przewartościowań i tempie oddziaływania transformacji cyfrowej na wszystkie wymiary ludzkiej egzystencji, celowe jest dlatego przechodzenie do strategii rozwoju zintegrowanego w formule postulowanej w artykule. Dla zapewnienia spójności innowacyjności behawioralnej z rozwojem zintegrowanym konieczne jest systemowe kształtowanie kompetencji innowacyjnych, w tym przez instytucje edukacji sformalizowanej, politykę rządów, instrumenty ekonomiczne, co wymaga dalszych badań.Pozycja Kompetencje społeczne menedżerów – oczekiwania pracodawców w Polsce i USA w świetle opublikowanych ofert pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Różański, AndrzejW artykule podjęto próbę analizy potrzeb rekrutacyjnych pracodawców w kontekście szeroko rozumianych kompetencji kandydatów na stanowiska kierownicze. W badaniu skoncentrowano się na grupie„ kompetencji społecznych”, które są istotnym elementem wspierającym przywództwo transformacyjne. Uzyskane wyniki wskazują, że większą wagę do kompetencji społecznych kandydatów przywiązują firmy amerykańskie niż polskie, w których większe oczekiwania dotyczą kompetencji tzw. menedżerskich, co potwierdzają też inne analizy.Pozycja Kompetencje, obowiązki i zakres odpowiedzialności dyrektora przedszkola(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pietrzycka, MałgorzataW artykule skupiono się na szczegółowej analizie kompetencji, obowiązków i zakresie odpowiedzialności dyrektora przedszkola. Dokonano przeglądu nowych zadań, które rozszerzyły dotychczasowy zakres pracy dyrektora na tle zmieniającego się prawa oświatowego. Szczególną uwagę zwrócono na te czynności dyrektora, które wynikają z pełnionego nadzoru pedagogicznego, organizacji i tworzenia warunków kształcenia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przygotowaniu nowych miejsc dla dzieci w przedszkolach.Pozycja Problem kompetencji innowacyjnych w kontekście systemu edukacyjnego w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pawnik, WojciechJeszcze nie tak dawno w warunkach gospodarki europejskiej innowacyjność można byłoby nazwać zapomnianym paradygmatem zmiany społecznej (podobnie jak zaufanie lub przedsiębiorczość). Obecnie jest to jedno z najczęściej powtarzanych pojęć nie tylko w obszarze szeroko rozumianych nauk ekonomicznych, ale również socjologii, antropologii oraz psychologii. Nazywam go zapomnianym paradygmatem zmiany. W artykule stawiam tezę, iż zjawisko innowacyjności w Polsce jest uwarunkowane systemem edukacji, globalnymi konsekwencjami Internetu oraz kontekstem kulturowym.Pozycja Sektorowa Mapa Kwalifikacji – graficzna reprezentacja Sektorowej Ramy Kwalifikacji na przykładzie sektora IT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Morańska, Danuta; Ostrowska, BeataW artykule przedstawiono charakterystykę Sektorowej Mapy Kwalifikacji dla Sektora IT wykonanej przez Polskie Towarzystwo Informatyczne w ramach projektu „Wykonanie Sektorowych Map Kwalifikacji w oparciu o Sektorowe Ramy Kwalifikacji (w podziale na 2 części)”. Znak sprawy: IBE/06/2020. Ma ona stanowić jedną z możliwości praktycznego wykorzystania Sektorowych Ram Kwalifikacji, w celu lepszego zarządzania kwalifikacjami w danym sektorze. Artykuł powstał na podstawie Raportu końcowego zrealizowanego projektu.Pozycja Suggestion for Modify of the School Educational Program at the Secondary Vocational School of Electrical Engineering(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Beneńová, Hana; Mach, PetrThis article deals with the suggestion for modify the school education program at the Secondary Vocational School of Electrical Engineering, Pilsen, specifically by adding a chapter on thin film photovoltaic to the curriculum of the subject Use of Electric. The photovoltaic is increasingly considered to be one of the most important technologies of the 21st century. For this reason it is necessary to provide the students some information on this issue and to expand their competences.Pozycja The Importance of Teacher Competences in Early School Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Zubel, Magdalena; Mielnikiewicz, Joanna; Pater, PatrycjaThe competences of an early school education teacher play an important role in the process of teaching and upbringing a child at this stage of education. In order to properly develop children’s skills, special attention should be paid to the role played by a competent teacher who guides pupils’ development, gives them knowledge about the world and prepares them for further learning. The aim of the article is to explain the importance of teacher competences in the work with children in early school education. The article has been written on the basis of a bachelor’s thesis, and the presented research results have been based on the responses obtained from the questionnaires addressed to early school education teachers and children’s parents. The research has shown that teacher competences at this stage of education play an important role in the teaching process. According to the respondents, the required competences include psychological, pedagogical, didactic, methodological, and substantive competences. Taking up this issue resulted from the experience gained during the internships, when it was observed that a competent teacher has greater opportunities to carry out educational tasks.Pozycja Vybrané výsledky výskumu so zameraním na uplatňovanie komunikačnej kompetencie učiteľov techniky v nižšom strednom vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ďuriš, Milan; Pandurovič, IvanaProfesia učiteľa si vyžaduje celoživotné vzdelávanie a rozvoj kompetencií. Kompetencie, ktoré sú v súčasnosti chápané ako otvorený a rozvoja schopný systém profesijných kvalít, pokrývajú celý rozsah výkonu profesie v komponentoch vedomostí, zručností, skúseností, postojov a osobnostných predpokladov a sú vzájomne previazané a chápané celostne. Výrazná zmena, ktorá v posledných rokoch nastala v školskej reforme základných a stredných škôlna Slovensku, je orientácia na nové ciele vzdelávania v 21. storočí – narozvíjanie a zdokonaľovanie kľúčových kompetencií učiteľov prostredníctvom celoživotného vzdelávania. Na tieto ciele nadväzuje i školský zákon z roku 2008 o Výchove a vzdelávaní, ktorý vytýčil cieľ vzdelávania – vzdelávanie žiakov ku kľúčovým kompetenciám. Nakoľko výučba v predmete technika sa v nižšom strednom vzdelávaní v Slovenskej republike realizuje od školského roka 2015–2016 podľa inovovaného Vzdelávacieho štandardu, kde sú jasne stanovené ciele, čo má žiak dosiahnuť na konci daného ročníka, bolo našim cieľom zistiť, akú komunikačnú kompetenciu má učiteľ daného predmetu osvojenú a ako ju dokáže vo výučbe uplatniť pri dosahovaní daných cieľov.Pozycja Who has better functional-logical capacity: Generation “X”, “Y” or “Z”?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Hilčenko, SlavoljubFunctional-logical thoughtful capacities pertain among the essential work competencies when referring to hiring of young people today. Members of this so-called Generation „Z”, born in Serbia, most often characterize individual and non-institutional self-education of information technology, which is „bored” in the traditional school. Researches and results in PISA tests, years back, confirm, that doesn’t have enough developed functional-logical thoughtful capacities, as well as their peers in the countries with a more modern educational-teaching technology. The aim of the paper is to compare the results of the functional-logical testing of members of three generation „X”, „Y” and „Z”. The sample was represented by random respondents matched by their age; gender; educational level or school success. „What had a significant influence on the test results, years (life experience), gender, level of education or school success?” The achieved results are on the side of older and middle generation, which is likely attributable to qualifications, years (life experience) and gender. However, by all criteria, women have shown better results than men. In contrast to that, the weakest results indicate the necessity of school reform, which would implement the content and methods of MENSE – „Nikola Tesla Centre” from the earliest educational age. Modern education must be market-oriented, knowledge-based society that encourages professional, creative and functional-logical mental potential of children. The paradox is that the domestic intelligence is in use in EU countries, but not in Serbia.Pozycja Wybrane meandry procesów cyfryzacji polskiej oświaty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Janczyk, JanuszW perspektywie kilkunastu ostatnich lat wdrażano ICT na wielu płaszczyznach w polskiej oświacie. Procesy cyfryzacji są kolejnym etapem unowocześnienia szkolnych procesów kształcenia. Dla tej publikacji ważniejsze są cienie tychże zmian, niż ich niewątpliwe blaski. Z wielu zagrożeń, które czyhają na drodze do nowoczesnej edukacji, wybrano te, które były już sygnalizowane we wcześniejszych etapach modernizacji. W wybranych aspektach widoczna jest pełna analogia do zjawisk, które miały miejsce w pierwszych etapach wdrażania Internetu do polskich szkół.