Przeglądanie według Temat "competence"
Aktualnie wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Army Leader Behavioral Competencies Identification at Future Officers Professional Training in the Higher Military Institutes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boyko, OlegBased on a modern scientific sources and military specialists training experience during armed Russian aggression, the essence of behavioral competencies of future officer of the Armed Forces of Ukraine was revealed as a subject of professional training of a military leader in higher military educational institutions in the aspect of competence approach. As a result of the analysis, a set of basic competencies (knowledgeable, cognitive, behavioral) were identified. They serve as guidelines for building the content of professional training programs for officer cadres as military leaders.Pozycja Autorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuzin, MariaŻyjemy w czasach szybkiego postępu i rozwoju cywilizacyjnego, które nie sprzyjają kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji życiowej ludzi. Powszechnie zauważa się również degradację wartości, które do niedawna funkcjonowały w świadomości społecznej i związane były z takimi instytucjami, jak: szkoła, Kościół, rodzina, państwo. Zachwianiu uległ także wizerunek współczesnego nauczyciela, który dotychczas był postrzegany jako fundament edukacji i wychowania. Zadajemy sobie pytanie o to, jaki powinien być nauczyciel, aby sprostać wymaganiom współczesnych czasów, jak budować na nowo autorytet nauczyciela. Z jednej strony uczniowie chcieliby, aby ich nauczyciel wykazywał się: otwartością, opiekuńczością, życzliwością, tolerancją i sprawiedliwością, z drugiej strony, aby posiadał wiedzę i był twórczy. Nauczyciele stawiają na kompetencję, wymagania, otwartość. Uczniowie zatem chcieliby nauczyciela idealnego, który zastąpiłby im również rodziców. Opinie takie wskazują na powolny kryzys rodziny i niespełnianie przez nią funkcji związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi. Dodatkowo nadchodząca reforma oświaty wymaga znów kolejnego wysiłku nauczycieli, by mogli sprostać nowym wyzwaniom edukacyjnym. Zatem trzeba czasu i zbudowania nowego fundamentu, aby zachwiany autorytet nauczyciela na nowo tworzyć.Pozycja Constitutional reflections on the distribution of competences regarding Spanish civil legislation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Pérez-Beltrán, HelenaOn the occasion of the fortieth anniversary of the approval and entry into force of a large part of the Statutes of Autonomy, the basic rules of the Autonomous Communities and Autonomous Cities in which the political power of the Spanish State is territorially distributed, this work shows the heterogeneous process of development of civil law in these territorial entities. It also analyses the problem of the future of Spanish civil law from the point of view of its territorial structure. Finally, this work proposes a constitutional solution that could be a starting point to mitigate the difficulties presented by the current scenario.Pozycja Doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy w szkołach na terenie Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kocór, MariaW artykule podjęto temat istotny z punktu widzenia pedagogiki szkoły i pedeutologii odnoszący do wychowania w klasie. Autorka krótko przedstawia teoretyczne aspekty pracy wychowawcy klasy i argumentuje, jak ważne jest przygotowanie do niej kandydatów na nauczycieli. Praca z klasą wymaga bowiem odpowiedniego kierowania jej zasobami, uruchamiania wsparcia i pomocy, rozwijania dialogu i współpracy z różnymi podmiotami szkoły i środowiska, budowania autorytetu wśród uczniów. Powstaje zatem pytanie: Czy do tych trudnych ról i zadań nauczyciel jest przygotowany? Badania własne dowodzą, że doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy są nie zawsze pozytywne, choć często nauczyciele je afirmują. Wymagają bowiem wysokich kompetencji interpretacyjnych, prakseologicznych, komunikacyjnych i społecznych, etyczno-moralnych i krytyczno-twórczych, aby nauczyciel działał odpowiedzialnie i skutecznie. Istotne są też kompetencje do radzenia sobie ze stresem, jakiego nauczyciel doświadcza. Istnieje więc potrzeba ich kształtowania.Pozycja Formation of Professional Competencies in Students-ecologists as a Psychological and Pedagogical Problem(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Maksymenko, Nadiya; Korobkova, Hanna; Kyrpychova, Iryna; Cherkashyna, NadiiaThe purpose of the study is to assess the compliance of professional competencies of graduates – environmentalists with the needs of the labor market. The work is based on the results analysis of a sociological survey conducted among graduates and stakeholders. The authors conducted a survey of graduates and their potential employers on their priorities among the professional competencies. The authors have analyzed professional opportunities of graduates-ecologists and the employers’ requirements related to their competencies. In this regard, we calculated a rating of competencies significance for employers. The article compares professional expectations of the graduates and their employers. Conclusions. The authors conclude that students attach great importance to competencies, providing opportunities for professional growth, mastery of new technologies and application of innovations. Employers bring teamwork skills, professional skills and knowledge in the professional sphere to the fore.Pozycja Implementation of Concept of competence in the field of activity of a family physician(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Yevtushenko, IuliiaThe article analyzes various approaches to the definition of „competence”. The content of the notion “competence” is specified. The list of the competences of a family physician is considered and analyzed.Pozycja Kompetencje diagnostów samochodowych w koneksji do zmian konstrukcyjnych pojazdów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia wyniki badań wskazujące na poziom i rozwój umiejętności diagnostów samochodowych. Zaprezentowane wyniki obejmują zadanie zawodowe: diagnozowanie instalacji elektrycznej i wyposażenia elektrycznego w pojeździe. Realizacja tego zadania jest najbardziej związana ze zmianami konstrukcyjnymi pojazdów, które dokonują się poprzez zastosowanie systemów elektronicznych w układach lub sterowaniu układami samochodów.Pozycja Poziom kompetencji w korzystaniu z technologii informacyjnych przez studentów I roku Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warzocha, TomaszW artykule przedstawiono wyniki badań z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez studentów I roku pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w celu pozyskiwania, przetwarzania, przechowywania informacji. Ponadto zapytano studentów, czy wykorzystują technologie informacyjne w procesach komunikowania się ze sobą, z nauczycielami akademickimi, czy i w jaki sposób udostępniają sobie pliki oraz do czego ponadto wykorzystują technologie informacyjne.Pozycja Poziom radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli akademickich korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Warzocha, TomaszW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące poziomu odporności na stres nauczycieli akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego korzystających w swoim warsztacie pracy z technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania wiedzy studentom. Odpowiednie przygotowanie do korzystania z dostępnych narzędzi wspomagających proces edukacyjny warunkuje umiejętne, skuteczne, efektywne i zarazem efektowne przekazywanie niezbędnych wiadomości, korzystanie z dostępnych informacji, porozumiewania się ze studentami oraz innymi współpracownikami na uczelni.Pozycja Project Management of Teachers and Teachers in Educational Institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Petrovskaya, Оlga; Pavlenko, Dmitro; Zaiets, DmitroBased on literary sources and scientific articles on pedagogy and also guided by the results of our own pedagogical experience we substantiated the importance of the teaching program implementation through the content lines of the different subjects through the project activity realization during the education period in order to form the key competencies responsible for students’ socialization, active personal formation and ease of adaptive period of teenagers’ transition into adulthood. The research emphasizes on the dominant role of the cross-cutting project activity as a method of knowledge obtainment in the research process during the implementation of the concept of the New Ukrainian school and the importance of the project activity organization form and method correction.Pozycja Prospects for the Development of Computerized Training Disabled Children (with HIA) on the Basis of Personal-Activity Approach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Medvedev, Yury; Eropov, IlyaThere is an analyses of problems caused by a prospect of computer-based education development on a basis of personal-activity approach of children with disabilities in the article. A correlation between general and computer competence is shown. The more exactly defined concept of disability children’s computer competence is presented.Pozycja Results of Study of Special Competence of Special Subjects Lecturers in Higher Military Educational Institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rybchuk, OlehThe article deals with the essence of special competence of lecturers of special subjects in higher military educational institutions as a multidimensional integral formation, which is a structural complex of professional qualities, abilities and approving of a lecturer as a pedagogic activity subject, that enable him/her to realize successfully certain pedagogic functions as a pedagogic activity subject in the military education system. There were substantiated and experimentally verified the organizational and pedagogic conditions increasing the productivity of development of special subjects lecturers' special competence.Pozycja Rozdział kompetencji i zadań organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zwolak, SławomirNiniejszy artykuł dotyka problematyki rozdziału zadań i kompetencji organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Istniejące uregulowanie zadań i kompetencji tych organów administracyjnych może powodować trudności w określeniu właściwości danego organu. Problem w znacznej mierze odnosi się do przewidywanego charakteru czynności dla tych organów, co może stanowić trudność w rozgraniczeniu uprawnień nadzorczych i kontrolnych. Wprowadzony podział organów administracji budowlanej wynika przede wszystkim z oddzielenia funkcji administracyjno-prawnych od funkcji inspekcyjno-kontrolnych. W tej koncepcji dostrzec można, że organy administracji architektoniczno-budowlanej są właściwe w sprawach uprawnień do wykonywania robót budowlanych, a właściwość organów nadzoru budowlanego została przyznana w sprawach nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych. Ważną kwestią dla problematyki podjętej w opracowaniu jest istniejący styk kompetencji organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego na polu czynności kontrolnych. Uprawnienia kontrolne obu organów wykonywane są w ramach odmienności ich charakteru zadań. Wydaje się zatem, że rozdział organów w obecnym uregulowaniu jest wyrazem rozdzielności funkcji tych dwóch organów.