Przeglądanie według Temat "comparative analysis"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kształcenie i rozwój zawodowy fizjoterapeutów w Polsce i w Niemczech(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-01-29) Handkiewicz, KrzysztofFizjoterapia należy do względnie młodych specjalności medycznych. Atrakcyjność i zainteresowanie tą dziedziną nauki potwierdzają zarówno liczba fizjoterapeutów w Polsce jak i Niemczech oraz liczba studentów kształcących się na tym kierunku. Znaczenie fizjoterapii w naukach medycznych wynika z tego, że znajduje ona zastosowanie w każdej specjalności z tej dziedziny. Zabiegi fizjoterapeutyczne wykorzystuje się w celach leczniczych i prewencyjnych. Głównym celem rozprawy była analiza porównawcza kształcenia i rozwoju zawodowego fizjoterapeuty w Polsce i Niemczech. Gromadzenie materiału badawczego trwało od listopada 2017 roku do marca 2018 roku. Terenem badań były terytoria dwóch państw: Polski i Niemiec. Badanie odbywało się w dwóch etapach: pilotażowym i badania właściwego. Ze względu na fakt, że nie przeprowadzono wcześniej procesu adaptacji językowej, czy też walidacji, zrealizowano badania pilotażowe, których celem było potwierdzenie, że stworzony kwestionariusz jest zrozumiały dla uczestników badania i pozwoli na prawidłową analizę wyników w szerszej grupie badanej. Próbę badawczą stanowiło łącznie 60 fizjoterapeutów (po 30 z Niemiec i Polski). Z kolei w badaniu właściwym wzięło udział 565 fizjoterapeutów z Polski i 560 z Niemiec. Rozprawa składa się z części teoretycznej, badania własnego i wyników, dyskusji i wniosków. W części teoretycznej przybliżono podstawowe zagadnienia związane z kształceniem i rozwojem zawodowym fizjoterapeutów w Polsce i w Niemczech (funkcjonowanie i uwarunkowania współczesnego rynku pracy, zawód fizjoterapeuty w Polsce i w Niemczech, klasyfikację zawodów i specjalności – miejsce fizjoterapeuty, porównanie systemów kształcenia w zawodzie fizjoterapeuty, kompetencje i rozwój zawodowy fizjoterapeuty. W części badawczej opisano cel pracy, materiał i metody (dobór badanych grup i organizację badań, narzędzia badawcze, analizę statystyczna). Analiza wyników badań dotyczyła części pilotażowej i badań przeprowadzonych na próbie reprezentatywnej. Na podstawie rozważań teoretycznych i analiz empirycznych przeprowadzono dyskusję wyników i sformułowano wnioski końcowe. Odnosząc się do autorskiego badania, przeprowadzonego na reprezentatywnych próbach fizjoterapeutów z Polski (565 osób) i Niemiec (560 osób). Należy wskazać, że zarówno w przypadku fizjoterapeutów z Polski i jak Niemiec większość osób uczestniczących w badaniu stanowiły kobiety. W zakresie wykształcenia wykazano znaczące różnice. Fizjoterapeuci w Polsce posiadają przede wszystkim wykształcenie wyższe. Natomiast w Niemczech zdecydowana większość fizjoterapeutów posiada wykształcenie zawodowe. W związku z tym znaczące różnice występowały również w ukończonych etapach kształcenia fizjoterapeuty. W przypadku fizjoterapeutów z Niemiec, było to wykształcenie zawodowe, a większość fizjoterapeutów z Polski posiadało wykształcenie wyższe na poziomie studiów licencjackich. Odpowiedzi fizjoterapeutów z Niemiec i Polski dotyczące oceny warunków studiowania (wyposażenia sal w pomoce i narzędzia dydaktyczne) różniły się. Większość fizjoterapeutów z Niemiec oceniła ten aspekt bardzo dobrze. Z kolei w przypadku polskich fizjoterapeutów odpowiedzi były nieco bardziej zróżnicowane. W zakresie oceny kompetencji społecznych, fizjoterapeuci z Niemiec także ocenili je bardzo dobrze, a w polskiej grupie - dobrze. Niemieccy fizjoterapeuci oceniali swoje przygotowanie praktyczne do wykonywania zawodu przede wszystkim dobrze. Z kolei polscy fizjoterapeuci ocenili ten aspekt bardzo dobrze. Fizjoterapeuci z Niemiec w trakcie swojej kariery zawodowej odbywali przeciętnie 4,99 szkoleń (mediana 3). Fizjoterapeuci z Polski odbywali przeciętnie mniejszą liczbę szkoleń - 2,26 (mediana wyniosła 2). Perspektywy przyszłości zawodu fizjoterapeuty - fizjoterapeuci z Polski wskazywali skrajne odpowiedzi, większość oceniła perspektywę jako marną. Natomiast fizjoterapeuci z Niemiec wskazali w zdecydowanej większości, że jest to zawód z przyszłością.Pozycja Przemiany polskiego systemu edukacji podstawowej od lat 80. XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szczepanek, MagdalenaArtykuł zawiera opis reform i zmian w systemie edukacji od lat 80. XX w. do 2017 r. Opisuję w nim reformy w systemie związane z przemianami społecznymi po 1980 r., które trwały niespełna 20 lat. Również podejmuję się przedstawienia planu zmian w szkolnictwie, które weszły w życie we wrześniu 2017 r., a głównie dotyczyły struktury szkolnictwa podstawowego.Pozycja The role of the state during the Covid-19 pandemic in Poland and the Czech Republic. A comparative analysis(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Rogowska, BeataThe activity of the state during the crisis, as a rule, shows vulnerable areas, ones that are weaker or for a long time unreformed, representing the ‘weaknesses’ of a given economy. The aim of this paper is to compare areas requiring particular state aid in Poland and the Czech Republic in the context of the impact of the Covid-19 pandemic, taking into account their historical development. The choice of the countries is the deliberate methodological procedure due to the fact that both represent one of the key regions in Europe. The indicated countries are EU members, which determines the approach of the Czech Republic and Poland in the field of economic policy, including trade, social policy, food security, energy, and health protection (taking into account the competences of the member states in relation to the EU in this area). It was pointed out that both countries did not join the euro area. Tax concepts in the public finance of both countries were taken into account. Moreover, these countries are faced with similar ecological challenges such as the Green Deal which influences the necessary economic changes. Comparative analysis was used as a research method, taking into account not only the differences and similarities between the countries analysed. Both countries face civilization and development challenges, for example, digital changes, which determine the effectiveness of other public policies.Pozycja „Wenecja” Aleksandra Błoka w tłumaczeniu Kazimierza Wierzyńskiego. Refleksje na temat przekładu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Frajlich, AnnaThe article provides a comparative interpretation of the poem „Венеция” by Aleksander Błok and its Polish translation by Kazimierz Wierzyński. According to the author of the article, both poetical devices of the original and its main topics and motifs – although modified to some extent in the translation process – have been replaced in the translation by semantic and stylistic equivalents that not only successfully represent artistic values of the source text in the view of the Polish readers but also additionally emphasize a variety of the textual elements vital for its poetical significance and literary value.Pozycja Диалог Джона Кутзее с русской литературной традицией(2016-04-26) MAZUR, JOANNACelem dysertacji jest zbadanie i wykazanie wpływu rosyjskiej tradycji literackiej na twórczość Johna Maxwella Coetzee’ego. W rozprawie porównuje się pięć utworów pisarza pochodzącego z Republiki Południowej Afryki z autobiograficzną trylogią Lwa Nikołajewicza Tołstoja oraz z powieściami Fiodora Michajłowicza Dostojewskiego. W dorobku Coetzee’ego można również znaleźć ślady współczesnego rosyjskiego pisarza Aleksandra Isajewicza Sołżenicyna. Porównanie literatur oddalonych od siebie czasowo i przestrzennie jest uzasadnione. Dzięki temu można bowiem odkryć i zrozumieć, że pomimo chronologicznych, kulturowych, społecznych i cywilizacyjnych różnic, stanowią one jedną integralną całość. Przeprowadzone badania potwierdziły, że idee i poglądy wielkich Mistrzów literatury rosyjskiej XIX w. na ważne aspekty życia ludzkiego (wiara, sumienie, wolność, godność, cierpienie, miłość) są ponad czasem i odległościami geograficznymi. Tradycja Dostojewskiego i Tołstoja jest kontynuowana we współczesnej literaturze rosyjskiej oraz w literaturze światowej (Weltliteratur).