Przeglądanie według Temat "company"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Modele strukturalne nazwań przedsiębiorstw galicyjskich – na podstawie ogłoszeń prasowych z przełomu XIX i XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myszka, AgnieszkaThe purpose of the present article is, firstly, the documentation of the names of enterprises operating in Galicia in the era of autonomy, and secondly, determination of the productivity of the structural models of names functioning at that time. The analyzed material covers over 400 notations, listed from three Galician periodicals: Kraków-based “Czas”, “Gazeta Lwowska” and “Głos Rzeszowski”. The analysis showed that for the entrepreneurs of the Galician era, the information content of ergonyms was of great importance. It resulted, firstly, from the needs (pragmatics of the message), and secondly from the fact that this category of onyms was coming into existence and it stemmed from defined descriptions. A company was associated primarily with its owner - almost 86% of the collected names perpetuate the anthroponym signing the owner. In almost half of all of the names in this group, the owner’s name appears in the genitive (genetivus possesivus), emphasizing the importance of ownership. Over 44.5% of notations mention the name of the owner in the nominative, which would suggest the extension of the personal name to the name of the company (“my company is me”). Only slightly more than 6% of records introduce - next to an anthroponym - the name of the company in today’s meaning. Only slightly over 14% of the names of companies (more or less every seventh) do not contain information about the owner. Most of these notations are of half-apellative, half-proprial character (63% of names in this group), but every third name was created as a result of an onymic creation, and its formation was certainly accompanied by the act of nomination.Pozycja Nové řídící struktury podniku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Merenda, MiroslavOrganizované struktuře biochemických pochodů, pro něņ jsou typické uzavřené, ale navzájem v celek propojené cykly, je podobná fraktálová výroba. Aby mohla komunikovat s vnějńím světem, musí ji řídit logistici, coņ se děje obzvláńť v interních distribucích a informaĉních kanálech. Cílem příspěvku je na základě systematizace poznatků vycházejících z teoretických principů manaņerování a poznatků získaných realizovaným průzkumem, navrhnout způsob a principy nových řídících struktur podniku.Pozycja Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nesterowicz, RenataThe main objective of this paper is to attempt to evaluate the selected financial ratios as a tool to assess the financial condition. The source material for the analyzes are empirical data contained in the financial statements of the company Inżyniweria Rzeszow S.A for 2011–2015. Financial reporting is useful because the company not only to the proper interpretation of numbers but above all to make better use of resources, improve performance, meet market needs and expectations of the owners. Thus it aims to facilitate the decision, which will ensure the effective development of the company in the future. It is important to emphasize the fact that the modern world is constantly changing, which are dynamic caused by the influence of the processes. These processes are; social, economic, political and cultural characteristics of each of which is subjected to the process of globalization treated primarily as a phenomenon or state of the global economy. The development of the market economy and globalization increases the demand of enterprises for economic information. In the modern economy, information is regarded as one of the important resources of the organization and is the subject of management. This information flow from the analyzes assess the financial condition and significantly determine investment decisions and financial.Pozycja Sprawozdawczość finansowa i jej rola w ocenie wyników działalności przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Nesterowicz, RenataSkutki wszystkich decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie, bez względu na obszar jakiego dotyczą, koncentrują się na płaszczyźnie finansowej. Dlatego muszą one, oprócz aspektów prawnych, personalnych czy organizacyjnych, uwzględniać kryterium finansowe. Umiejętność przeprowadzenia właściwej merytorycznie i metodycznie oceny kondycji finansowej firmy jest jedną z najistotniejszych przesłanek zarządzania. Wykrycie zagrożenia kontynuowania działalności przez jednostkę gospodarczą na podstawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu finansowym jest bardzo trudne. Symptomy złej sytuacji finansowej mogą być mniej lub bardziej widoczne w poszczególnych elementach sprawozdania finansowego, które należy analizować bardzo wnikliwie. Otrzymane wyniki należy porównać z wynikami innych przedsiębiorstw z tej samej branży, w niniejszym opracowaniu spółka Zelmer S.A. mająca swoją siedzibę w regionie została porównana ze spółką Amica S.A.Pozycja Umowa przedsięwzięcia wykonanego przez spółkę celową w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zarys charakterystyki prawnej wraz z elementami statystycznej efektywności w latach 2016–2020(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Bielecki, LeszekW opracowaniu przedstawiono charakterystykę umowy przedsięwzięcia wykonanego przez spółkę celową w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym wraz z elementami statystycznej efektywności w tym zakresie. Podniesiono, że charakter umowy partnerskiej posiada cechy umowy nienazwanej o charakterze cywilnoprawnym, zaś cel działania spółki celowej jest ukierunkowany na jednorazową realizacje umówionego celu działania stron z możliwością dalszego funkcjonowania w przyszłości. Wskazano ponadto, że biorąc pod uwagę dane statystyczne za lata 2016–2020, kwestią nadal ocenną pozostaje okoliczność efektywności umowy przedsięwzięcia wykonanego przez spółkę celową w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym.Pozycja Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw – analiza zróżnicowania wybranych determinant(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Fura, BarbaraArtykuł prezentuje wybrane wyniki badania przeprowadzonego metodą sondażu w 2018 r. wśród przedsiębiorstw produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce. Prezentowane wyniki pozyskano w pierwszym etapie badania, podczas którego zgromadzono 132 kwestionariusze. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników dotyczących samooceny przedsiębiorstw w zakresie wybranych determinant konkurencyjności. W opracowaniu, zarówno w jego części teoretycznej, jak i empirycznej skupiono się na trzech wymiarach konkurencyjności, tj. potencjale, strategii i pozycji konkurencyjnej. Dla realizacji postawionego celu w opracowaniu posłużono się wynikami samooceny przedsiębiorstw odnośnie do zajmowanej przez nie pozycji konkurencyjnej, zarówno w porównaniu do przedsiębiorstw konkurencyjnych z kraju, jak i z zagranicy. Pomocniczo zaprezentowano również wyniki oceny znaczenia wybranych elementów potencjału konkurencyjnego, wybranych celów konkurencyjnych, jak i stosowanych przez przedsiębiorstwa mierników konkurencyjności. W dalszej części artykułu stosując nieparametryczne testy Manna-Whitneya oraz Kruskala-Wallisa zbadano zróżnicowanie ocen pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw w odniesieniu do konkurencji w kraju, jak i za granicą względem wybranych cech przedsiębiorstw. Jako potencjalne zmienne mogące różnicować udzielone odpowiedzi uwzględniono: wielkość przedsiębiorstw, zakres przestrzenny działalności gospodarczej oraz poziom eksportu w sprzedaży. Jako dodatkowe zmienne rozpatrzono również fakt posiadania wdrożonych systemów zarządzania: jakością i środowiskowego. Większość z wymienionych zmiennych okazała w istotnie statystyczny sposób różnicować ocenę pozycji konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia dla oceny pozycji konkurencyjnej okazały się skala działalności podmiotu, jego otwartość na rynki zagraniczne, ale i rozwiązania systemowe, jak znormalizowane systemy zarządzania (ISO 9001, ISO 14001).