Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "communicative competence"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Bo jak żyć i nie mówić. Fenomen izolacji społecznej i komunikacyjnej w powieści „Kamień na kamieniu” Wiesława Myśliwskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kominek, Andrzej
    One of the protagonists of the novel “Stone Upon Stone” by Wiesław Myśliwski is Michał Pietruszka. After the dramatic end of his career, Michał returns to the village where he once lived. He becomes nobody due to a mental illness and the loss of social position. He stops talking and communicating with the outside world. The article aims to show that language helps to merge the human self. Besides language, man is nobody and does not exist.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    The Potential of Asynchronous Podcasting in Developing EFL Learners’ Communicative Competence
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2023-05-17) Dziura, Anna
    Nauka mówienia w ogóle, a szczególnie nauczanie mówienia w języku obcym to proces, który ma kluczowe znaczenie nie tylko jako wykształcenie umiejętności mówienia, ale jako proces, który ma na celu zaistnienie zjawiska komunikacji. Dlatego ucząc się języka, istotną kwestię stanowi kompetencja komunikacyjna, której rozwój i doskonalenie to cel nauczania i uczenia się. Ucząc się języka, można z łatwością korzystać z różnych narzędzi i zasobów cyfrowych. Niniejsza rozprawa jest próbą zbadania zależności pomiędzy rozwijaniem ustnej kompetencji komunikacyjnej, a wykorzystaniem asynchronicznych narzędzi do nagrywania głosu w celu tworzenia własnych podcastów przez uczących się języka angielskiego jako obcego. Opierając się na wynikach badań przeprowadzonych w ramach niniejszej rozprawy, odnosząc się do ustnej kompetencji komunikacyjnej uczniów, należy stwierdzić, iż umiejętne włączenie podcastów w proces nauczania mówienia przyczynia się do rozwijania kompetencji komunikacyjnej uczniów, znacząco rozwijając ich sprawność komunikacyjną, poprawność językową, wymowę, jak i zakres stosowanych środków językowych, jednocześnie budując przyjazne środowisko nauczania i uczenia się, promuje ich autonomię. Ponadto, pozytywnie wpływa na przygotowywanie się uczniów do egzaminu zewnętrznego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Umiejętności tekstotwórcze uczniów szkoły podstawowej w zakresie opowiadania z dialogiem
    (2016-05-23) Mazur, Karolina
    Edukacja polonistyczna musi być ukierunkowana na zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z tworzeniem tekstów zróżnicowanych gatunkowo. W związku z tym w pracy omówiono metodologię określaną jako tekstologia, korzystano również z genologii. Założenia naukowe tych orientacji badawczych pozwoliły na dokonanie analizy umiejętności tekstotwórczych uczniów w zakresie opowiadania z dialogiem. Podstawą materiałową zostały opowiadania napisane przez uczniów klas szóstych szkoły miejskiej i dwóch szkół wiejskich. Łącznie zanalizowano 130 opowiadań. Wprowadzając termin komunikacja tekstotwórcza, zaakcentowano przede wszystkim proces tworzenia tekstu, czyli czynny aspekt kompetencji tekstowej jako zdolność do produkowania i odbierania wielorakich typów zdarzeń komunikacyjnych. Badając kompetencje tekstotwórcze szóstoklasistów, poddano analizie sposób realizacji wzorca gatunkowego opowiadania, uwzględniając przy tym: strukturę, czyli schemat tekstów, a więc: sygnały delimitacji, składniki ramy – początek i koniec, w tym tytuł opowiadania, wskaźniki orientacji w dyskursie – rozczłonkowanie tekstu na akapity i metatekst; aspekt poznawczy, a w jego ramach, realizację formy opisu przeżyć wewnętrznych w opowiadaniu oraz językowe środki wyrażania wartościowań. Podano także przykłady błędów językowych najczęściej popełnianych przez szóstoklasistów.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość