Przeglądanie według Temat "cognitive functions"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Funkcjonowanie poznawcze młodzieży szkolnej grającej w gry wideo jako komponent postawy uczenia się.(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-02-15) Załęski, GrzegorzGranie w gry wideo to druga najpopularniejsza aktywność deklarowana przez współczesnych nastolatków. Czynność ta może wpływać na poprawę sprawności poznawczej u młodzieży szkolnej. Celem pracy było wzbogacenie wiedzy w zakresie określenia różnic jakie występują w funkcjonowaniu komponentu poznawczego postawy uczenia się młodzieży szkolnej grającej i niegrającej w gry wideo. W badaniach uczestniczyło 121. osób w wieku od 14 do 16 lat. Byli to uczniowie sześciu szkół ponadpodstawowych z województwa małopolskiego oraz podkarpackiego. Ostatecznie wyróżniono 3 grupy ze względu na deklarację i częstotliwość grania w gry wideo: grających regularnie, grających sporadycznie oraz grupę osób niegrających. Ma podstawie badań własnych uzyskano wyniki różniące się w sposób istotny statystycznie. Młodzież szkolna grająca w gry wideo regularnie bądź sporadycznie charakteryzowała się lepszymi czasami reakcji, większą liczbą punktów i mniejszą liczbą popełnianych błędów w porównaniu z młodzieżą szkolną niegrającą w gry. Niektóre wnioski z badań własnych: Wyższa sprawność elementarnych funkcji poznawczych ucznia przyczynia się do efektywniejszego procesu uczenia się; Granie w gry wideo (sporadyczne bądź regularne) ma istotny wpływ na poprawę sprawności funkcjonowania poznawczego uczniów w zakresie elementarnych funkcji poznawczych; Gatunek użytkowanej gry wideo ma znaczenie w kontekście sprawności funkcji poznawczych ucznia.Pozycja The impact of physical activity on the cognitive fitness of the elderly – a review(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2022-12) Marszałek, Anna; Kasperczyk, Tadeusz; Walaszek, Robert; Burdacka, KatarzynaIntroduction and aim. The issues of humans’ ageing are more and more frequently addressed in the relevant literature. Most commonly, people follow three ageing trajectories: a normal one, disease-affected one, and a healthy one. The purpose of this article is to present a relationship between physical activity and occurrence of cognitive function impairment in the elderly. Material and methods. This paper is a narrative review. Based on a literature search, various forms of physical activity are presented, as well as the effects of physical activity on mitigation of cognitive disorders in the elderly. The following databases were used: Web of Science, PubMed, Google Scholar. Analysis of the literature. One of the most important factors that promote healthy ageing is regular physical activity. Many studies and publications have addressed this issue. The relationships between physical activity and cognitive fitness have been less studied. Conclusion. The results of the studies presented in this article may form the basis for more in-depth analyses and, in a longterm perspective, for the development of optimal preventive and therapeutic strategies using broadly understood physical activity to maintain cognitive fitness of the elderly.