Przeglądanie według Temat "ciało"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Imagining the Anthropocene Future: Body and Environment in Speculative Fiction of Selected North American Indigenous Female Writers(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-02-08) Wieczorek, PaulaGłównym celem rozprawy było zwrócenie uwagi na sposób, w jaki współczesne północnoamerykańskie pisarki pochodzenia indiańskiego przedstawiają w swojej prozie spekulatywnej przyszłość i zagrożenia, jakie niesie ze sobą ludzka działalność w epoce Antropocenu. W rozprawie przeanalizowano powieści z gatunków, dla których charakterystyczne jest przedstawienie wizji przyszłości, mieszczących się w gatunku określanym jako proza spekulatywna. Materiał do analizy stanowią: Moons of Palmares (1997) i Resistance (2013) autorstwa Zainab Amadahy, Trail of Lightning (2018) autorstwa Rebecci Roanhorse, Oracles (2004) Melissy Tantaquidgeon Zobel, The Marrow Thieves (2017) Cherie Dimaline i Future Home of the Living God (2017) autorstwa Louise Erdrich. W rozprawie zbadano sposób, w jaki wybrane pisarki kwestionują w swoich powieściach dualistyczne myślenie i związaną z nim opozycję natura-kultura. W centrum zainteresowania postawiono sposoby przedstawiania świata poza-ludzkiego oraz kobiecego ciała, a także sposób, w jaki wybrane pisarki przedstawiają relację między kobietami, a światem poza-ludzkim. W dysertacji opisano, w jaki sposób wybrane autorki zestawiają zachodnie nauki z naukami rdzennych Amerykanów i omówiono sposób, w jaki autorki reprezentują ich znaczenie dla zrównoważonego rozwoju.Pozycja Piersi w świętości…(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Regiewicz, AdamThe analysis of medieval hagiographic stories bring an interesting reflection on the role and significance of female breasts in faith transmission. Their presence in cultural transmission, despite common conviction about absence of erotic motives in the culture of the Middle Ages is quite widespread. It is strongly connected with biblical tradition in which the breasts become a symbol of motherhood and at the same time of youth and joy expressed by wine. Simultaneously in early Christian tradition female breasts become the mark of martyrdom. Mythical narration emerging in this way combines milk and blood as life-giving juices which may be sucked by a “child of God”.Pozycja Pożytki z teatru. Na przykładzie realizacji teatralnych Artura Żmijewskiego i Zorki Wollny(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sawicka, JadwigaThe article discusses using theatre in the practice of visual artists based on the cases of two artists. It presents different goals with which that medium has been used: in the staging of a Catholic Mass in theatre by Artur Żmijewski, and in playing the role of Ophelia by eleven actresses of different ages in a performance directed by Zorka Wollny. Considering the previous work of the two artists, one may say that theatre-related projects have been part of the interests and practice of both of them. They are both interested in working with people, yet the aim of Żmijewski’s experiment was affecting the audience and Wollny’s one – emancipation of the actresses and the text.Pozycja Twórczość dramaturgiczna Anny Świrszczyńskiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-06-19) Puzio, AnnaPraca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszej części – „Odkrywanie rzeczywistości – budowanie świata (nie)możliwego” – skupiam się na biografii Anny Świrszczyńskiej. Z owych tekstów wyłania się obraz Anny Świrszczyńskiej jako artystki, która poprzez pisanie chce wpływać na rzeczywistość. Interesuje mnie dojrzewanie kobiety i artystki oraz miejsce, jakie w owym procesie zajmują zapomniane lub bardzo rzadko komentowane teksty dramatyczne. Kolejne rozdziały zawierają analizy wybranych utworów. Wstępne rozpoznania twórczości dramatycznej Anny Świrszczyńskiej pozwalają na wyodrębnienie trzech zasadniczych zagadnień dominujących w jej dramatach: związanych z mitem, cielesnością oraz walką o własną tożsamość. W drugim rozdziale zatytułowanym „Kreacyjne poszukiwania – w kręgu antycznych tematów i religii (Orfeusz, Człowiek i gwiazdy, Misterium piętnastowieczne, Święty i diabeł)” badam recepcję mitu, w tym problem posłużenia się kostiumem mitycznym jako odpowiedź na doświadczenia wojenne. W trzecim rozdziale „Cielesne projekcje świata (kobiecego) (Rozmowa z własną nogą)” rozważam wątek nierozłącznego z ludzką egzystencją uwikłania w cielesność. W ostatnim rozdziale: „Śmiech szaleńca, ekstaza człowieka. Próby ocalenia (Czarny kwadrat)” dokonuję analizy miniatury dramatycznej Czarny kwadrat, w której jednostka postawiona zostaje wobec naporu żelaznych praw świata. Istotnym elementem tworzenia, ujawniającym się w dramatach Świrszczyńskiej jest rola wyobraźni, intuicji, te zaś nierzadko prowadzą do eksperymentowania formą oraz problematyzowania poruszanych wątków.Pozycja W pogoni za fantazmatem miłości. Na marginesie wybranych opowiadań Zygmunta Haupta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Nęcka, AgnieszkaThe author of the article uses the theories by, among others, Barthes and Bataille in order to analyze complicated male-female relations in the selected writings by Zygmunt Haupt – one of the most interesting and, at the same time, the most underestimated writers of the XXth century. The article discusses eroticism in the prose by the author of "Pierścień z papieru" as a result of autobiographical character of Haupt’s texts and as one of the main topics of his writings. However, the article does not only dwell on the “traditional” understanding of problems with establishing contacts with another sex or the inability to maintain the so-called appropriate relationships between men and women. The narrator of the short novels by Haupt refers also – in more or less explicit manner – to incestuous relations with Electra/Nietota. Due to this fact the problematization of unfulfilled love – feeling that cannot flourish because of various obstacles (cultural, social and moral rules, as well as simply death of the beloved one) – can be discussed. Such problematization is also the reason for replacement of coherent narration with a set of digressions that are perceived, in the terminology proposed by Barthes, as “fragments of love discourse”. Such replacement results in, among others, idealization of body parts, peculiar play with time or common indulgence in fantasies.Pozycja Życie powtórzone. O pisarstwie Zofii Romanowiczowej(Biblioteka Frazy, 2008) Jamrozek-Sowa, AnnaKsiążka Życie powtórzone. Twórczość prozatorska Zofii Romanowiczowej jest pierwszym studium interpretacyjnym wszystkich utworów prozatorskich pisarki od 1946 aż do śmierci w 2010 roku żyjącej i pracującej we Francji, wybitnej postaci polskiej emigracji powojennej, animatorki życia artystycznego w Paryżu. Zofia Górska (po mężu Romanowiczowa) jako dziewiętnastolatka, za działalność antynazistowską, została aresztowana w Radomiu w 1941 roku. Torturowana, po rocznym pobycie w areszcie i więzieniach, skazana przez sąd wojenny na karę śmierci, zdołała ocaleć – przetrwała trzy i pół letni pobyt w obozach koncentracyjnych. Po zakończeniu II wojny nie powróciła do kraju. Tezę wyjściową książki stanowi przekonanie, że w swojej twórczości Romanowiczowa odzwierciedla typowe problemy pokolenia emigrantów doświadczonych traumą przeżyć wojennych. Była ona pisarką na tyle oryginalną, bogato uposażoną duchowo, kulturowo i intelektualnie, uważnie śledzącą przemiany literatury światowej, by zająć własne, ważne miejsce na mapie twórców XX i XXI wieku. Kontekstowość pisanej przez nią prozy, tzn. równoczesne odnoszenie się do rodzimej kultury polskiej oraz Francji – kraju osiedlenia, wzbogaca i nadaje charakterystyczny rys jej pisarstwu. Podstawową kwestią stanowiącą przedmiot rozważań jest samotność i wyobcowanie bohaterów, powodowane przez wojenną traumę i emigracyjne wykorzenienie oraz zespół stresu pourazowego. Prozą Romanowiczowej rządzi zasada powtarzalności tematów, motywów. Powracają frazy, sformułowania, typy postaci, modele relacji międzyludzkich. Kolejno powstające powieści stanowią ciąg wariacji drugowojennego tematu. Ów zabieg perseweracji jest sygnałem zaistnienia sytuacji autobiograficznej. W książce poetyka opowiadań i powieści została sfunkcjonalizowana, analizy narracji i konstrukcji podporządkowano interpretacji wskazanych problemów. Książkę zamyka obszerny szkic biograficzny sporządzony na podstawie dokumentów archiwalnych.Pozycja Человек в творчестве Михаила Бахтина(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Повторева, Светлана М.Autorka wskazuje, że M. Bachtin w swoich pracach odnosi się do człowieka; jego bycia w świecie i relacji z innymi. Analizuje kategorie antropologii M. Bachtina, które wskazują na relację „ja – inny” jako dialogu i uniwersalną cechę świadomości człowieka. Podkreśla, że dialogiczna doktryna M. Bachtina reprezentuje oryginalny kierunek antropologii filozoficznej, adekwatny do wyzwań współczesnego świata i przyszłości ludzkości.