Przeglądanie według Temat "christianity"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Filozof na tronie – postawa Marka Aureliusza wobec chrześcijan(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-10-28) Brenkacz, JarosławStruktura pracy obejmuje trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale przedstawiłem Marka Aureliusza jako człowieka i filozofa, ukazując jego młodość, edukację oraz pracę nad charakterem. Po określeniu filozofii antycznej w sensie ogólnym, przedstawiłem filozofię cesarza. Następnie nakreśliłem jego profil moralny, postawę obywatelską, rolę ćwiczeń duchowych w kształtowaniu charakteru i ostatecznie podkreśliłem wiele wspólnych poglądów naszego bohatera z nauką chrześcijańską. W drugim rozdziale ukazałem Marka Aureliusza jako władcę Imperium. Po przedstawieniu rysu historycznego państwa rzymskiego, kształtowania się prawa na przestrzeni wieków, ukazałem cesarza jako egzekutora tego prawa, kontynuatora i w mniejszym stopniu reformatora. Marek Aureliusz niestety nie był reformatorem na miarę potrzeb Imperium, i to wykazałem w tym rozdziale, dokonując analizy rodziny, niewolnictwa, walk gladiatorów i Pax Romana. Trzeci rozdział to chrześcijaństwo w epoce rządów Marka Aureliusza. Opisałem pozycję chrześcijaństwa w kontekście judaizmu oraz pierwszych prześladowań z czasów poprzedzających rządy Marka Aureliusza. Wyjaśniłem postawy chrześcijan, apologie i stosunek Rzymian do tej religii, podając przykłady sprzeczności procesów. Ukazałem też linię obrony apologetów chrześcijańskich wobec tych oskarżeń. Kończąc oceniłem rolę Marka Aureliusza w prześladowaniach.Pozycja Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-08) Kumka, KarolinaW rozprawie „Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych”. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka omówiono powieści pisarza z uwzględnieniem przyjętych metodologii: badań kulturowych, komparatystyki i psychoanalizy. Przeprowadzone rozważania pozwoliły zaklasyfikować twórczość Jana Grzegorczyka do nurtu „literatury o kapłanie”, zapoczątkowanego przez literaturę religijną i katolicką. W dysertacji zwrócono uwagę na wątki i motywy pojawiające się we wcześniejszych dziełach, które zostały podjęte przez współczesnego pisarza w jego prozie. Pomocne było zwrócenie uwagi na polonistyczne wykształcenie wybranego twórcy i fakt, że wiele z przywoływanych kontekstów literackich autor pentalogii znał – mógł zatem swobodnie z nich czerpać. Dysertacja skupia się na obrazie nie tylko Kościoła w powieściach pisarza, ale także na przedstawionych przez niego rozmaitych wyzwaniach stojących przed kapłanem, który dla Grzegorczyka pozostaje „zranionym uzdrowicielem” – na to określenie w pracy także zwrócono szczególną uwagę, przedstawiając jego źródło i sposoby prezentacji nie tylko w dziełach omawianego twórcy, ale również w przywoływanych kontekstach: m. in. w powieściach Georgesa Bernanosa, François Mauriaca, Grahama Greene’a, ale i współczesnego polskiego twórcy Macieja Grabskiego.