Przeglądanie według Temat "cechy osobowościowe"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Cechy osobowościowe dyrektora warunkujące kulturę organizacyjną przedszkola – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pietrzycka, MałgorzataW artykule skupiono się na opracowaniu propozycji do badań na temat „Cechy osobowościowe dyrektora warunkujące kulturę organizacyjną przedszkola”. Określono główny cel prowadzonych badań oraz cel poznawczy, metodologiczny i praktyczny.Pozycja Uwarunkowania autorytetu współczesnego nauczyciela w perspektywie narracyjnej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-09-28) Kuzin, MariaCelem głównym niniejszej dysertacji było znalezienie czynników warunkujących autorytet współczesnego nauczyciela i określenie stopnia ich wpływu na podstawie badania sondażowego oraz nauczycielskich wspomnień. W oparciu o badania sondażowe wstępne – wywiad z nauczycielami oraz badania sondażowe rozszerzone w postaci ankiety internetowej określono czynniki osobowościowe, społeczno-kulturowe i koncepcje pedagogiczne preferowane przez nauczycieli - te, które obniżają lub wzmacniają autorytet współczesnego nauczyciela. Wyniki badań zostały skonfrontowane ze stanowiskiem nauczycieli na podstawie ich wypowiedzi narracyjnych w celu porównania ich opinii na temat czynników wzmacniających lub osłabiających autorytet współczesnego nauczyciela. Za materiał badawczy posłużyły narracje wspomnieniowe zawarte w pozycjach M. Kuzin i W. Walata (2017, 2020). Badania zostały przeprowadzone wśród nauczycieli młodych, będących w średnim i i starszym wieku i zostały ograniczone do konkretnego wycinka czasowego – od 1991 r. po drugą dekadę XXI w., ściśle do 2017 r. Niniejsza rozprawa składa się z trzech części. Część pierwsza ma charakter teoretyczny, wyjaśniono tam węzłowe zagadnienia związane z tematyką autorytetu nauczycielskiego. Część druga zawiera metodologiczne podstawy badań własnych. Sformułowano w niej przedmiot i cele badań, problemy badawcze oraz zmienne badań i ich wskaźniki oraz dokonano wyboru metod, technik i narzędzi badawczych. Część trzecia ma charakter empiryczny. Zaprezentowano tam wyniki badań oraz ich analizę i interpretację wskazując podobieństwa i różnice w wypowiedziach na temat czynników warunkujących autorytet nauczycielski trzech grup wiekowych nauczycieli oraz dokonano podsumowania badań.