Przeglądanie według Temat "biologia"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Humanistyczne „zwroty” w perspektywie metodologicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Strzelecki, RyszardArtykuł dotyczy „zwrotów” kształtujących oblicze dzisiejszej humanistyki i ujmuje ich specyfikę w perspektywie i ocenie metodologicznej. „Zwroty” zostały odniesione do ich najbliższego kontekstu badawczego, czyli nowej filozofii nauki: Poppera, Lakatosa, Laudena, Feyerabenda i Kuhna. Wykazano wszelkie zbieżności i uchybienia orientacji „zwrotów” wobec przyjętych tam założeń. Okazało się, że realizują te założenia w niewielkim stopniu. Zostały również przybliżone ujęcia „zwrotów” dokonane przez innych badaczy. Ponadto wykazano ich stosunek do tradycji humanistyki i uchybienia wobec tej tradycji. Jednak kluczową cechą „zwrotów” jest ich odejście od współczesnej logiki nauki, racjonalności i rozumności poznania naukowego oraz od zasad ogólnej metodologii nauk. Zostały też omówione najważniejsze przykłady redukcjonizmu ontologicznego i naruszania statusu bytowego człowieka. Nadużycia te przedstawiono na przykładzie czterech wybranych „zwrotów”: performatywnego, „ku rzeczom”, biologicznego i cyfrowego w wersji transhumanistycznej.Pozycja Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce. Biologia w klasach dwujęzycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Kusz Ewa; Pawliszko JudytaCelem zgłaszanej książki jest przedstawienie funkcjonowania coraz bardziej popularnej metody nauczania zwanej zintegrowaną edukacją przedmiotowo-językową, CLIL (z ang. Content and Language Integrated Learning), wykorzystywanej w polskich placówkach oświatowych, w których realizowany jest program dla klas dwujęzycznych. Książka skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli biologii dla dwujęzycznych klas VII, a także dla wszystkich zainteresowanych metodą CLIL i jej praktyczną realizacją w formie gotowych scenariuszy lekcyjnych, które uwzględniają realia w polskim systemie oświaty. Pierwszy rozdział omawia podstawy podejścia holistycznego i jego zastosowanie w procesie integracji wiedzy. Omówione tu zostały główne założenia CLIL, jakimi są wykorzystanie języka obcego do nauczania treści niejęzykowych, a co za tym idzie możliwość rozwijania zarówno wiedzy z danego przedmiotu (lub przedmiotów) jak i rozwój poziomu języka obcego, w którym przekazywane są treści. Rozdział drugi w sposób szczegółowy prezentuje metodę CLIL w przeprowadzonych do tej pory badaniach naukowych. W ciągu ostatnich 20 lat ich wysoka liczba potwierdziła dużą wagę zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) w dziedzinie współczesnej edukacji języków obcych. Taki stan rzeczy wywołał również debatę na temat jego związku z poprzednią metodą nauki języków obcych polegającą na posługiwaniu się językiem obcym w trybie ciągłym i we wszystkich sytuacjach życiowych, a więc tak zwanej immersji językowej, czyli całkowitemu zanurzeniu w języku, czy też submersji oznaczającej częściowe zanurzenie. Rozdział trzeci zawiera praktyczną realizację omawianej metody w postaci scenariuszy z biologii dla dwujęzycznych klas VII. Przykłady realizacji zajęć zaprezentowane w tej części pracy obejmują zakres tematyczny zgodny z realizowanym w klasie siódmej programem nauczania. Zdecydowanie można uznać tę część książki za nowość na polskim rynku wydawniczym. Do tej pory nie pojawiły się publikacje tak szczegółowo wyjaśniające cały zakres materiału zrealizowanego w duchu metody CLIL. Dodatkowo, ta część pracy obfituje w ilustracje i grafiki stworzone przez studentów lingwistyki stosowanej, członków Koła Naukowego Lingwistów POLIGLOCI, którzy w ramach projektu o nazwie IMAG(in)E BIOLOGY podjęli się wykonania większości prezentowanych w książce ilustracji. Pomysłodawcami projektu są autorki niniejszego manuskryptu. Do scenariuszy zostały też dołączone nagrania ułatwiające prowadzenie zajęć oraz glosariusz, w którym zostały wyjaśnione najważniejsze i najtrudniejsze pojęcia.Pozycja WYSTAWA ZBIOROWA ART & LIFE(2021) Bednarska, Kamila; Nikiel, Antoni; Cywicki, Łukasz; Olszyński, Marek; Pawłowski, Mirosław; Pisarek, Krzysztof; Pokrywka, Marek; Suslinnikow, Aneta; Sankowska, Dorota; Uchman, Magdalena; Woroniec, PiotrFrancuska prezentacja międzynarodowego projektu ART & LlFE, została zainspirowana cyklicznym sympozjum ART AND SCIENCE, którego czwarta edycja poświęcona była tematyce powstania życia. Było to możliwe dzięki współpracy Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, Instytutu Biotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego i francuskiej Galerii Wela, wraz ze Stowarzyszeniem Create For Better Life. Inspiracją była tematyka czwartej edycji sympozjum Art and Science. Swoje prace zaprezentowali artyści z Polski, Europy, Azji, USA. Na wystawach pokazano i wykorzystano wyniki odkryć biologów z UR, dające możliwości użycia w działaniu twórczym pigmentów pochodzenia organicznego (złożony wniosek patentowy).Pozycja WYSTAWA ZBIOROWA ART & SCIENCE 2: „SZTUKA BIORÓŻNORODNOŚCI”(2018) Bednarska, Kamila; Nikiel, Antoni; Olszyński, Marek; Pawłowski, Mirosław; Uchman, Magdalena; Kuśnierz, Łukasz; Pisarek, Krzysztof; Suslinnikow, AnetaWystawa odbyła się w 2 ośrodkach i prezentowała dorobek 2 edycji projektu Art &Science. Projekt 2nd Art & Science Sztuka Bioróżnorodności – Art of Biodiversity powstał z inicjatywy Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Fundacji Nenckiego Wspierania Nauk Biologicznych w Warszawie, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Wydziału Sztuki i Instytutu Filozofii Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja WYSTAWA ZBIOROWA ART & SCIENCE 3: „SIŁA STRUKTUR BIOLOGICZNYCH”(2019) Bednarska, Kamila; Nikiel, Antoni; Olszyński, Marek; Pawłowski, Mirosław; Uchman, Magdalena; Pisarek, KrzysztofWystawa odbyła się w 4 ośrodkach i prezentowała dorobek 3 edycji projektu Art &Science. Organizatorami trzeciej edycji projektu byli: Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN, Fundacja Marcelego Nenckiego Wspierania Nauk Biologicznych, Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Instytut Filozofii Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja WYSTAWA ZBIOROWA ART & SCIENCE 4: SZTUKA POWSTANIA ŻYCIA(2021) Bednarska, Kamila; Nikiel, Antoni; Olszyński, Marek; Pawłowski, Mirosław; Uchman, Magdalena; Pokrywka, Marek; Pisarek, Krzysztof; Skrzypiec, Kamil; Woroniec, Piotr; Woźniak, Katarzyna; Kierski, Jerzy; Kamycka, AnnaProjekt „Art and Science” jest konsekwencją rozwijania zainteresowań badawczych środowisk naukowych i artystycznych. Jest platformą wymiany myśli, a także wzajemnych inspiracji środowisk kreatywnych. Tym razem, ponad 60 obrazów, grafik, plakatów i rzeźb stworzonych zostało przez artystów z Europy, Azji i obu Ameryk. Zagadnieniem z którym zmierzyli się twórcy tej edycji to: Sztuka powstania życia (Biologiczne podstawy powstania życia).Pozycja WYSTAWA ZBIOROWA ART & SCIENCE: „OBRAZOWANIE BIOLOGICZNE: INSPIRACJE NIEWIDZIALNYM ŚWIATEM ?”(2018) Bednarska, Kamila; Nikiel, Antoni; Olszyński, Marek; Pawłowski, Mirosław; Uchman, Magdalena; Woroniec, PiotrWystawa odbyła się w 3 ośrodkach i prezentowała dorobek warsztatów artystycznych, które zrealizowane zostały w Stacji Hydrobiologicznej Instytutu Nenckiego w Mikołajkach jesienią 2017 roku.