Przeglądanie według Temat "bilingualism"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Language and culture in bilinguals’ mind: Insights from case studies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Pawliszko, JudytaThe present article deals with a number of themes that pertain to culture and language relation in bilingual reality, most notably how bilingualism is defined and classified in the literature, and how bicultural bilinguals’ languages and cultures are interconnected. In the subsequent research part, the reported data formed the basis for conclusions supported by two-year observation and interviews of 4 Spanish-English bilinguals. The case studies allowed to gather information regarding their linguistic and cultural behaviour and how they identify themselves both linguistically and culturally. Each case study is discussed and conclusions on parallel points along with dissimilarities between accounts of the linguistic and cultural reality experienced in both languages are outlined.Pozycja Ocena przydatności narzędzia badawczego na podstawie studium przypadku dziecka bilingwalnego w ujęciu logopedycznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Myśliwiec, IwonaThe aim of this paper is to introduce, analyze, and discuss the Language Development Test (LDT) as a tool for examining bilingual children. The research was based on a case study of a boy who was at the stage of acquiring Polish as an L2. The obtained test result differs significantly from the opinion of the Polish language teacher and speech therapist who cooperated with the boy from the moment of his arrival in Poland to the time of the final examination. Alex’s score on the Language Development Test (TRJ) corresponds to the third level. In reality, however, the boy mastered the language well enough to begin his education in a Polish school, keeping up with his Polish peers in acquiring knowledge and expanding his linguistic competence. This demonstrates the lack of valid tools for examining bilingual and multilingual children. Standards for these groups should be developed separately.Pozycja Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mężyk, Agata; Lipiec, DorotaCelem niniejszego artykułu jest ukazanie stopnia znajomości przez rodziców dzieci bilingwalnych strategii i zasad wychowania dwujęzycznego. Z obserwacji i praktyki logopedycznej autorek wynikało, iż wielu rodziców decydujących się na emigrację, a także rodziców z małżeństw mieszanych, nie przygotowuje się świadomie i w sposób celowy do dwujęzycznego wychowania swoich dzieci. Zdarza się, iż rodzice intuicyjnie stosują którąś ze strategii, nie znając jej nazwy (przede wszystkim OPOL). Często jednak języki są mieszane, brak jasno określonych i konsekwentnie stosowanych zasad w wychowaniu bilingwalnym. Autorki zweryfikowały swoje obserwacje i przemyślenia, przeprowadzając badania ankietowe wśród 31 rodzin dwujęzycznych, zarówno mieszanych (rodzice różnych narodowości) mieszkających w Polsce lub za granicą, jak i rodzin polskich na emigracji. Badania prowadzono od lipca do września 2016 roku.