Przeglądanie według Temat "autobiography"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Die DDR in einer Autobiographie. Zu Werner Heiduczeks Die Schatten meiner Toten(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Jaśkiewicz, GrzegorzThe paper Die DDR in einer Autobiographie. Zu Werner Heiduczeks ‘Die Schatten meiner Toten’ [GDR in an autobiography. The text of the Werner Heiduczek’s ‘Shadows of my dead’] is the result of research conducted by the author over the image of the GDR in the literature of personal documents (autobiography) writers from East Germany after reunification in 1990. The present text is an analysis of the autobiography of a German writer Werner Heiduczek ‘Die Schatten meiner Toten’, published in Leipzig in 2005. The analysis is preceded by a brief portrait of the writer and the contribution of autobiography as a literary genre and its role in relation to the text of Heiduczek. The analysis focuses on the complex relationship of the writer to the GDR, his assessment of the most important events in the GDR: uprising of 17th June 1953 and turn of 1989, keeping the events around W. Biermann in 1976 and its own place in society and politics as well as personal life.Pozycja „Nie chciałabym być inna”. O autobiografii Kiry Banasińskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Paliwoda, AgataArtykuł stanowi analizę tematyczno-formalną wydanej w 2018 roku autobiografii Kiry Banasińskiej (1899-2002) – artystki, ale też, m.in., działaczki PCK oraz Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej Rządu Rzeczypospolitej Polskiej na Uchodźstwie na rzecz polskich uchodźców w Indiach. Wyłania obraz biografii z wielką historią i polityką w tle, udatnie łączącej życie prywatne i publiczne. Rysuje sposoby syntezy minionych doświadczeń, akcentuje – konstytutywną dla charakteru tej wspomnieniowej narracji – afirmatywną wobec życia postawę autorki.Pozycja Próba demitologizacji. O Jak zostałem pisarzem Andrzeja Stasiuka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Hanik, KatarzynaThe aim of this article is to show that the strategy of demythologizing one’s own experiences applied by Stasiuk in his autobiography entitled Jak zostałem pisarzem constitutes a ‘play on taboos’. To this end, the author analyses the narrative strategies manifested within the writer’s autobiographical statements, especially those that trivialize and demythologize events that were constituting a kind of ‘generational experience’ for Stasiuk’s generation. Such a strategy of portraying oneself proves to be a kind of ‘play on taboos’, which in this case can be defined as a certain imperative of portraying ‘the experience of basic military service’ and ‘the experience of underground activity’ in People's Republic of Poland.Pozycja Strony życia – o „Dworcu Gdańskim. Historii niedokończonej” Henryka Daski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Szałasta-Rogowska, BożenaThe article discusses the autobiographical volume by Henryk Dasko – a writer, journalist and well-known activist among the Polish émigrés in Canada. The book, although it was produced in tragic circumstances of Dasko’s strugglle with terminal illness, describes his childhood in communist Poland, forced emigration in 1968 and the years spent later on in Canada.Pozycja W kręgu problematyki pamiętników z podróży po Europie Franciszka Salezego Gawrońskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Maciąg, KazimierzFranciszek Salezy Gawroński (1787–1871) – żołnierz armii napoleońskiej i uczestnik powstania listopadowego – jest autorem obszernego pamiętnika obejmującego czasy od jego dzieciństwa do roku 1869. Część tych wspomnień została wydana w roku 1916, większość pozostaje w rękopisach. W pierwszej połowie XIX wieku Gawroński był także ważną postacią polskiego życia politycznego i kulturalnego w Krakowie. Był członkiem wielu towarzystw, wybrano go także do Senatu Rzeczpospolitej Krakowskiej. Do grona jego przyjaciół i znajomych należeli przedstawiciele wielkich rodów arystokratycznych. Był świadkiem ważnych wydarzeń historycznych, m.in. Wiosny Ludów. Artykuł przedstawia jego nieopublikowany dziennik z podróży po Europie w latach 1839–1841. Pamiętnikarz odwiedził wtedy Włochy, Szwajcarię, kraje niemieckie, Belgię, Francję i Anglię oraz Austrię. Franciszek Gawroński podczas swojej podróży spotykał się z wieloma swoimi kolegami – żołnierzami, politykami, pisarzami. Odwiedził m.in. miejsce bitwy pod Waterloo, a w Paryżu był uczestnikiem drugiego pogrzebu cesarza Napoleona. Wśród jego rozmówców znajdują się m.in. książę Adam Jerzy Czartoryski, Adam Mickiewicz, Jan Skrzynecki. Badacze bardzo wysoko oceniają wartość tego pamiętnika jako źródła historycznego. Dzieło to przechowuje wiele interesujących szczegółów na temat życia polskiej emigracji we Francji i Anglii, a dotychczas prawie nie było wykorzystywane w badaniach naukowych. Artykuł zawiera informacje na temat biografii Franciszka Salezego Gawrońskiego, ogólną charakterystykę jego twórczości autobiograficznej oraz przedstawia kilka fragmentów dziennika wraz z komentarzem.Pozycja Wielowymiarowość rozmowy w twórczości artystek sztuk wizualnych w Polsce(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sulikowska-Dejena, AgataThe article discusses various aspects of conversation present in the work of many contemporary Polish female visual artists. A conversation may perform various roles and take place on different planes; it can be the essence of a project, its element or a major tool necessary to bring it about. Words make up a coherent tale or, taken out of context, condense the tale in but a few letters. The common element of the artworks presented in this article is their very personal dimension. Female artists talk about things extremely subjective and private, as they believe that their experience is universal, shared by thousands of women, and it only takes creating an appropriate plane in order to start talking. The space which helps here is often an art gallery: it is there that the tales of the artists are heard. This article presents the works of female artists in which dialogue has played a leading role.