Przeglądanie według Temat "aspiracje zawodowe"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chudnicki, AndrzejOstatni rok nauki w szkole średniej to czas, w którym będący na progu dorosłości młodzi ludzie w dużej mierze już samodzielnie dokonują wyborów. Także takich, które mogą zaważyć na całym ich przyszłym życiu. Istotny wpływ na decyzję o kontynowaniu edukacji lub podjęciu pracy zawodowej mają: ocena dotychczasowego przebiegu kariery szkolnej oraz świadomość swoich celów życiowych i możliwości ich realizacji. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, brak doświadczenia życiowego i profesjonalnego wsparcia nierzadko utrudniają dokonanie trafnych wyborów i podjęcie właściwych decyzji. Artykuł prezentuje wyniki badań aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży z klas maturalnych uczącej się w szkołach średnich zlokalizowanych w miastach powiatowych.Pozycja Career aspirations of economics students on the example of UMCS Faculty of Economics(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Panasiuk, MagdalenaW artykule podjęto rozważania na temat aspiracji zawodowych studentów studiów ekonomicznych należących do pokolenia Z. Celem artykułu jest określenie aspiracji zawodowych młodych osób dopiero wkraczających na rynek pracy. Czynniki wpływające na przyszłą satysfakcję z pracy, a tym samym chęć jej wykonywania, są zróżnicowane. Dla jednych czynnikiem motywującym będzie wysokie wynagrodzenie, natomiast dla innych będzie to dobra atmosfera w firmie bądź jej pozycja na rynku. W artykule scharakteryzowano również sytuację na polskim rynku pracy. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu, informacje o działaniach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a także zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 2017 r. wśród 170 studentów Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.Pozycja Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010) Broszkiewicz, WojciechAutor dotyka fundamentalnego problemu: czy współczesne trendy społeczne, takie jak globalizacja, informatyzacja są czynnikami wyrównywania szans, czy też wzmacniają istniejące już nierówności oraz/lub tworzą nowe ich postaci? Cała praca zbudowana jest w oparciu o tradycyjny trójelementowy schemat: teoria – metodologia – empiria, co stanowi przypomnienie kanonów tradycyjnie podejmowanej działalności naukowej. Autor reprezentuje porządną metodologiczną szkołę, umiejętnie wykorzystując mniej i bardziej zaawansowane procedury analiz statystycznych. Każdy krok w jego rozumowaniu, każdy etap jego analizy, każdy szczegółowy wniosek znajduje swoje uzasadnienie w prezentacji określonego rozkładu zmiennej czy zmiennych. Praca ma walory poznawcze, praktyczne i dydaktyczne. Może być użyteczna jako ważny element diagnozy, stanowiącej punkt wyjścia np. do konstrukcji strategii rozwojowych Podkarpacia, jeśli chodzi o rozwój kapitału ludzkiego. Może stanowić wzór solidnej, naukowej roboty, może być dowodem na użyteczność posługiwania się metodami ilościowymi oraz może być przykładem znakomitego opanowania warsztatu statystycznego. W dzisiejszej socjologii pełnej tzw. postmodernistycznego bełkotu i pseudosocjologicznej eseistyki ten walor pracy zyskuje szczególnie na znaczeniu. Z recenzji prof. dra hab. Krzysztofa Gorlacha