Przeglądanie według Temat "art therapy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Arteterapia ekspresyjna w terapii traumy(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Iryna SerhiienkoThis paper overviews psychological grounds and conditions for expressive arts therapy in trauma-informed counseling and personal development activation. The author outlines the peculiarities of professional dialogical interaction within the framework of two major theoretical-methodological paradigms of art therapy – the psychodynamic branch and the expressive arts branch, as well as describes the differences between the two practices. The paper highlights the dialogue as part of the transformational dialogical approach in expressive arts therapy of trauma while exhibiting the structure of dialogical interaction in a group setting during therapy involving expressive arts.Pozycja Arteterapia jako forma terapii i wsparcia rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Od uwag teoretycznych do projektów działań arteterapeutycznych, z pytaniem o tożsamość arteterapii w tle(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Nieduziak, Edyta M.The article discusses using art therapy in education, in particular while working with pupils with special educational needs. Starting this discussion is a point of departure to answer the question about the specific nature of art therapy in this area of practice and research. It is important inasmuch as it can serve to create programs of art therapy studies which should include themes from special needs education understood as education of people threatened with social exclusion. The author indicates three basic challenges of art therapy in education: knowledge and understanding of children’s/pupils’ diagnoses, using diverse artistic means, using evaluation tools. She illustrates this with three examples of art therapy projects prepared by art therapy students.Pozycja Dlaczego dzieci nazywają mnie „innym”, a nauczyciele patrzą na mnie „inaczej”? – temat niepełnosprawności w szkole XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wisłowska, KingaArtykuł przybliża tematykę związaną z edukacją szkolną dotyczącą niepełnosprawności w szkole XXI w. Przedstawia on podstawowe kwestie wiążące się z dysfunkcjami fizycznymi oraz psychicznymi, jak również omawia ich specyfikę. Skupia się na zagadnieniu wykluczenia ucznia z niepełnosprawnością z grupy klasowej i pokazuje działania nauczyciela zapobiegające temu wykluczeniu. Zawiera też kilka propozycji lekcyjnych wykorzystujących jedną z metod arteterapeutycznych – teatr Kamishibai, które pomogą uczniom w odpowiedzi na pytania: Czym jest niepełnosprawność? Czy niepełnosprawność uniemożliwia nawiązanie koleżeńskich relacji?Pozycja Ile jest sztuki w terapii przez sztukę? Wielogłos specjalistów o teoretyczno- -praktycznych aspektach arteterapii(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Steliga, AnnaCreation has been inextricably connected with human activity. Therefore we can, and even should, call every human a creator. These considerations have been narrowed down to a group of artists with mental disorders. Schizophrenics create as a result of their own creative needs, but also as part of art therapy. This article includes a series of opinions on art therapy: reflections on mutual relations of art and therapy voiced by experts, i. e. psychiatrists, visual artists, pedagogues, art teachers, special needs educators and art psychologists. The text also discusses the fields of art which are most frequently used in art therapy. i. e. drawing and painting. The artwork of people with mental disorders shows their mental state, presents their inner world, and art therapy can help them to improve the communication with the outer world and with themselves.Pozycja Terapeutyczna moc literatury i innych dziedzin sztuki odkrywających sens życia i śmierci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Karkut, DorotaIn the article I am taking reflection about the therapeutic value of art. I propose to juxtapose Hans Christian Andersen’s fairy tale The Girl with matches and Eric Emmanuel Schmitt’s book Oskar and Mrs. Rose with artistic expression and therapy through drama. I am paying attention to the subject raised by writers of the death being comforting and freeing. Understanding of this message, thanks to the participation in therapeutic classes, helps to discover the meaning of the life and at the same time allows you to overcome the fear of death and become familiar with its inevitability.Pozycja Terapia przez sztukę w Pracowni Plastycznej w Domu Pomocy Społecznej dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Nalepa, BartoszThe author – art therapist, describes art therapy which he runs at the Nursing Home for Persons with Chronic Mental Illnesses. The article includes Nalepa’s sincere and moving reflections on his art work with people with mental illnesses.