Przeglądanie według Temat "art education"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Edukacja artystyczna w Polsce. Perspektywy rozwoju edukacji przez sztuki wizualne(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Bugajska-Bigos, IwonaThe article is an attempt to take a stand on art education in the Polish educational system. The author analyzes art education in primary school and its further stages in secondary and higher education, with particular attention to dynamic changes in this regard. The article also presents new phenomena and tendencies in art. education as well as various solutions in extracurricular education. The text also considers the latest situation: e-learning brought about by the pandemic. Selected examples of systemic solutions, support granted to art. education and understanding its role in other countries, show differences in this respect, which may initiate a wide debate about the need to change the perception, availability and opportunity of development of art. education.Pozycja Edukacja muzyczna – jacy są i jacy mogą być przyszli artyści(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Molińska, Weronika; Chomicz, ZuzannaThe following text presents research reports and theories describing the effects of music on the development of children, adults and professional musicians. The presented research shows that although playing an instrument brings many developmental benefits, artistic education and a professional music career are also associated with lowering the level of mental resilience, as well as with mental disorders, maladaptive perfectionism, and constant pressure and stress. Relating the results of the research to date to the theory of Albert Bandura, who introduced the concept of self-efficacy, which is the best predictor of musical achievement, the need to support self-efficacy among students of art schools and professional musicians was noticed. Authors of the text emphasize the constant need to conduct research in this particular group, the results of which could contribute to the introduction of aid programs aimed at supporting artists' self-efficacy and supporting verbal adaptive persuasion in the teacher / master-student relationship. This support could make professional musicians aware of their effectiveness and at the same time be deprived of the difficulties they now face.Pozycja Elementy edukacji artystycznej dziecka w zakresie sztuki muzycznej w tyflomuzykoterapii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Cylulko, PawełEdukacja artystyczna w zakresie muzyki podobnie jak muzykoterapia posiada bardzo istotny wpływ na życie i codzienne funkcjonowanie dzieci, w tym szczególnie z niepełnosprawnością wzroku. Zarówno jedna, jak i druga dyscyplina przemawiają bardzo sugestywnie do uczniów poprzez sztukę muzyczną, jako podstawowy środek oddziaływania edukacyjno-rehabilitacyjnego. W niektórych funkcjach, celach, zadaniach, warunkach i okolicznościach realizowania edukacji oraz terapii muzycznej można doszukać się wielu podobieństw, zbieżności i zapożyczeń, świadczących z jednej strony o interdyscyplinarności, transgresji, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności każdej z tych dyscyplin. Stwierdzenie to leży między innymi u podstaw stosowania elementów edukacji muzycznej w tyflomuzykoterapii, a także - elementów tyflomuzykoterapii w edukacji muzycznej dzieci z trwałymi problemami widzenia.Pozycja Polskie propozycje wychowania estetycznego u progu XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Boguszewska, AnnaCelem prezentacji jest rekonstrukcja założeń wychowania estetycznego na przełomie wieku XIX i XX w. na polskich terenach. Przedmiotem badań jest ustalenie i analiza zainteresowań wychowaniem estetycznym adresowanym do dzieci i młodzieży polskich badaczy, takich jak Maria Grzegorzewska, Janina Mortkowiczowa, Władysław Skoczylas i innych. W tym obszarze mieszczą się założenia i wskazania do realizacji wychowania plastycznego; takie zawężenie i dookreślenie pola badawczego jest konieczne z racji rozległości możliwości obszaru oddziaływania sztuki. Przedmiotem badań nie objęto sposobów i formy realizacji badanych założeń. Istotne wydają się być wynikające z analiz implikacje dla współczesnej kondycji wychowania estetycznego.