Przeglądanie według Temat "administracja publiczna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administracji publicznej współpraca z prasą – przykra konieczność czy szansa?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Jaskuła, Lidia K.Przedmiotem artykułu jest analiza zagadnienia współpracy administracji publicznej z prasą – jej podstaw prawnych oraz aktualnej kondycji w realiach życia społecznego. Prasa jest podmiotem funkcjonującym w otoczeniu administracji, z którym współpraca może wspierać realizację zadań administracji publicznej. Argumentem za taką perspektywą analizowania tego zagadnienia jest fakt, że cel działania obu podmiotów – administracji publicznej i prasy – w swej istocie jest tożsamy: to interes publiczny i dobro obywateli. Współpraca administracji publicznej z prasą może zatem stanowić instrument poprawy organizacji i działania aparatu administracyjnego, wzmacniania transparentność i zaufanie obywateli do działań administracji publicznej. Ocena tej współpracy jest powiązana bezpośrednio z praktyką działania administracji publicznej i poziomem wolności prasy w Polsce.Pozycja Kontrola obywatelska jako czynnik wspierający prawidłowe funkcjonowanie administracji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Romaniuk, PawełKontrola obywatelska jest inicjatywą, która opiera się na możliwości zapewnienia obywatelom badania, sprawdzania oraz oceniania funkcjonowania administracji publicznej. Powoduje najczęściej bezpośrednie oddziaływanie na działalność poszczególnych organów administracji publicznej. Jest traktowana w nauce prawa administracyjnego jako kontrola zewnętrzna, obejmuje podmioty i instytucje, które znajdują się poza obrębem systemu organizacyjnego i funkcjonalnego administracji publicznej, oraz nie jest z nim strukturalnie w żaden sposób powiązana. Artykuł przybliża perspektywy związane z prawną konstrukcją kontroli obywatelskiej, wskazując możliwości spersonalizowania takiej kontroli z płaszczyzny prawa administracyjnego, które pojawiają się w codziennym funkcjonowaniu administracji publicznej.Pozycja Kultura prawna a prawo do dobrej administracji – etyczna analiza problemu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Stachurski, MichałDefinicja administracji publicznej zmieniała się wskutek zmian politycznych i geopolitycznych. We współczesnej literaturze przedmiotu kładzie się nacisk na wymiar przedmiotowo-podmiotowy administracji. Perspektywa przedmiotowości nakierowuje na kwestie formalnoprawne, takie jak: podstawa prawna wydawanych decyzji czy proces wydawania decyzji administracyjnych. Kwestia podmiotowości natomiast dotyczy relacji między obywatelem a urzędem, a także między obywatelem a urzędnikiem. Takie podejście pozwoliło również na wprowadzenie w sposób trwały pojęcia dobra publicznego i interesu publicznego. Oba pojęcia aksjologicznie naprowadzają na wskazanie, iż celem administracji publicznej powinna być głównie troska o sprawną i zgodną z obowiązującym prawem obsługę obywatela. Obszar dotyczący administracji nie dotyczy tylko interpretacji suchych aktów prawa, lecz także dotyka kwestii stosunków między obywatelem a urzędnikiem, a także między samymi urzędnikami oraz między urzędnikiem a przełożonym w ramach stosunku pracy. Na dobrą administrację składa się całość tych relacji. Celem artykułu jest refleksja na temat możliwości rozwoju dobrej administracji na gruncie etyki oraz próba odpowiedzi na pytanie o warunki, jakie powinny zaistnieć, aby dobra administracja była nie tylko teoretycznym terminem, ale była także praktycznie realizowana w życiu codziennym.Pozycja Ocena jakości platform e-usług publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Mazur, Zygmunt; Mazur, Hanna; Mendyk-Krajewska, TeresaRozwój społeczeństwa informacyjnego wiąże się z koniecznością budowania platform elektronicznych umożliwiających realizację e-usług publicznych. Obecnie duży nacisk kładzie się na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej i rozwijanie kompetencji cyfrowych obywateli oraz zapewnienie bezpiecznego dostępu do usług i danych publicznych. W pracy przedstawiono wdrożone rozwiązania, ich przygotowanie do realizacji usług administracji rządowej i samorządowej drogą elektroniczną w aspekcie ich różnorodności, sposobów udostępniania oraz jakości i stopnia wykorzystywania. Zamieszczono także wyniki przeprowadzonego autorskiego badania ankietowego dotyczącego użytkowania i oceny platformy ePUAP, które potwierdzają tezy zawarte w pracy.Pozycja Płatności bezgotówkowe w jednostkach administracji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Magdoń, AntoniObrót bezgotówkowy jest ważnym wskaźnikiem poziomu rozwoju gospodarczego kraju. Płatności bezgotówkowe w ostatnich kilkunastu latach zyskały znaczącą akceptację społeczną, a jednocześnie intensywnie się rozwijają. Wśród korzyści jakie przynosi obrót bezgotówkowy dla gospodarki, administracji publicznej i obywateli możemy wyróżnić: większą wygodę obywateli, bardziej przyjazną obsługę obywateli, mniejsze koszty i oszczędność czasu, bezpieczeństwo transakcji i obywatela, spadek przestępczości, wyższe wpływy do budżetu państwa i budżetów lokalnych, pozytywny wpływ ma rozwój lokalnych inwestycji, usprawnienie prac urzędu, pozytywny wpływ na postrzeganie urzędu przez obywateli. Wśród rodzajów płatności bezgotówkowych wyróżniamy płatności bezpośrednie (np. w kasie urzędu) oraz płatności zdalne (np. przelew elektroniczny, płatność kartą płatniczą, płatność z użyciem aplikacji mobilnej). Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A. od 2017 roku realizuje prace w ramach Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. Program dotyczy urzędów wojewódzkich, urzędów marszałkowskich, urzędów miast i gmin, starostw powiatowych oraz Policji. W ramach Programu został przygotowany model akceptacji płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem terminali POS i użyciem WebPOS Paybynet w jednostkach administracji publicznej, który jest bezpłatny zarówno dla urzędu, jak i dla płatników. Do końca I kwartału 2018 roku do „Programu” przystąpiło ponad 1,4 tys. urzędów, czyli ponad 50% wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS lub WebPOS Paybynet zawarto z 1165 urzędami.Pozycja Podmioty niepubliczne a decentralizacja i dekoncentracja władztwa administracji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Wilczyński, PrzemysławRealizacja przez podmioty niepubliczne zadań administracji publicznej w ramach różnorodnych form współdziałania tych podmiotów z organami administracji publicznej skłaniać musi do refleksji nad kwestią możliwości dokonywania w takich przypadkach dekoncentracji władzy publicznej. Zasadne stają się pytania nie tylko o sam mechanizm dekoncentracji czy też o zakres i formy władztwa publicznego, jakie delegowane może być na podmiot niepubliczny. Kluczowa okazuje się bowiem kwestia prawnej dopuszczalności oraz celowości dekoncentracji władzy publicznej na rzecz podmiotów niepublicznych.Pozycja Public administration as the service for the common good(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chochowska, AnnaIn a modern state, public administration plays a very important role. It is difficult to imagine a state without the existence of its executive apparatus. What is more, the quality of the tasks it carries out, as well as the proper functioning of the state and its organs depend largely on the way public administration is organised. The purpose of the article is to show that public administration in a democratic country based on the rule of law should be equated with a public service aiming to achieve the common good and pursuing the interests of all citizens.Pozycja Public E-administration Condition and Perspectives in Podkarpackie Voivodship(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Stec, MałgorzataThe paper presents the situation and perspectives for development of e-government in Podkarpackie voivodship. In empirical studies, some aspects of e-government functioning of local self-government entities are rated. Providing of documents for geodetic and cartographic services are investigated as well as adapting of local self-government entities websites to international standards. The results show that the level of implementation of geodetic and cartographic e-services in Podkarpackie voivodship is varied. Most of the Internet portals do not satisfy the WCAG 2.0 standard and their its quality is disappointing.Pozycja Regional and local branch agencies of the central government(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Jaworski, BogdanContemporary public administration is divided according to the adopted criteria. The most clear and legible division indicates the functioning in its structures of the government administration, which undertakes the activities of the state assigned to it. The bodies of this administration function on different levels of organization and have different powers and competences. The study presents the organization of local government administration divided into two basic forms: combined and non-combined. The deliberations were based on the theory of administrative law and practical organizational solutions. An attempt was also made to assess the form of governmental administration organization functioning in the field. Research attention has also focused on its functioning during a pandemic.Pozycja Społeczne aspekty funkcjonowania lokalnej administracji publicznej (na przykładzie powiatów leżajskiego i łańcuckiego)(2015-01-21) Niemiec, MagdalenaRozprawa podejmuje próbę sporządzenia wielowymiarowej diagnozy społecznych aspektów administracji samorządowej wraz z analizą przyczyn tego stanu. Społeczne aspekty to zespół zagadnień odnoszących się przede wszystkim do takich kwestii, jak: komunikacja społeczna, analiza wpływających skarg na władze i urzędników, realizacja prawa dostępu do informacji publicznej w badanych instytucjach, relacje interpersonalne wśród zatrudnionych, ich zachowania i poglądy na temat własnej pracy zawodowej i jakości realizowanych usług. W pracy dokonano również analizy stanu zatrudnienia w badanych instytucjach od 2004 roku, zaprezentowano opinie klientów na temat funkcjonowania badanych instytucji oraz zdiagnozowano czynniki wpływające na jakość działania administracji, zarówno z punktu widzenia urzędników, jak i klientów urzędów. Podjęte badania obejmują zasięgiem przestrzennym dziesięć losowo wybranych urzędów administracji samorządowej dwóch sąsiadujących powiatów: łańcuckiego i leżajskiego. Badaniami kwestionariuszowymi zostało objętych 187 pracowników samorządowych oraz 202 klientów urzędów. Podjęta przez Autorkę tematyka jest przez wiele środowisk, głównie środowisko polityczne, uznawana za drażliwą i niechętnie się ją publicznie porusza, zwłaszcza w kontekście złożonych deklaracji usprawnienia jej działania i redukcji zatrudnienia. Autorka przekonana o wadze podjętych badań i potrzebie otwartego, społecznego dyskursu na ten temat, formułuje szereg dyrektyw praktycznych oraz wysuwa propozycje dalszych badań socjologicznych.Pozycja SYSTEM KONTROLI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W POLSCE(2015-04-23) Kubas, Ewa;Kontrola jest bardzo szerokim pojęciem, które związane jest z funkcjonowaniem jednostek, przedsiębiorstw, a także administracji publicznej, a społeczny, polityczny i gospodarczy rozwój państwa stworzył potrzebę zmiany zakresu kontroli, jej narzędzi i metod. Niewątpliwie istnienie kontroli w demokratycznym państwie jest konieczne ze względu na jej kluczową rolę w poprawie funkcjonowania administracji publicznej. Istnieje wiele definicji kontroli, jednak jej istota jest zawsze taka sama – kontrola to porównywanie aktualnego stanu faktycznego ze stanem pożądanym. Wszelkie różnice w tym zakresie powinny być wykryte przez organ kontrolujący, a sposoby i wskazówki dotyczące rozwiązania problemu, który w związku z tym się pojawił, muszą być wskazane w zaleceniach i opiniach. Istnienie państwa, które nie jest w stanie kontrolować funkcjonowania administracji publicznej, jest niemożliwe, ponieważ administracja w celu prawidłowego działania musi wciąż nadążać za zmieniającymi się standardami, a kontrola może jej w tym pomóc.Pozycja Wybrane aspekty funkcjonowania organizacji pożytku publicznego w społeczeństwie obywatelskim na przykładzie województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Jamroży, KrzysztofCelem artykułu jest charakterystyka funkcjonowania podkarpackich organizacji pożytku publicznego (opp) w zakresie współpracy międzysektorowej oraz finansowania ich działalności. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem techniki CATI (N=368), uwzględniając wąskie rozumienie pojęcia społeczeństwa obywatelskiego, które jest tłem działań analizowanych Non Governmental Organizations (NGO’s). Głównym problemem organizacji pożytku publicznego w województwie podkarpackim wydaje się bierność tych podmiotów, która przejawia się w koncentracji na pozyskiwaniu finansów ze źródeł publicznych oraz od prywatnych darczyńców, a nie na aktywnym poszukiwaniu źródeł dochodu, np. poprzez prowadzenie własnej działalności gospodarczej czy pobieranie dopłat do świadczonych usług. Również formy współpracy podejmowane przez opp z I i II sektorem sugerują zogniskowanie uwagi ich liderów na otrzymywaniu pieniędzy, a nie na wspólnych działaniach na rzecz społeczności, wykorzystywaniu wolontariatu pracowniczego czy braniu czynnego udziału w konsultacjach prowadzonych przez władze rządowe i samorządowe. Podjęta została próba rozwiązania problemu, która opiera się na założeniu, że organizacje pożytku publicznego zlokalizowane w województwie podkarpackim powinny poprzez swoje działania wpisywać się w liberalną koncepcję społeczeństwa obywatelskiego. Pozwoliłoby to nie tylko na zaktywizowanie sektora, co przyczynić by się mogło także do uaktywnienia mieszkańców województwa podkarpackiego. Mogłoby to stanowić podstawę do tworzenia się silnego społeczeństwa obywatelskiego, które nie byłoby tylko biernym obserwatorem zdarzeń politycznych i społecznych, lecz aktywnym aktorem życia publicznego.Pozycja Wybrane aspekty sprawności samorządu terytorialnego w świadczeniu usług publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Romaniuk, PawełNieustanne przeobrażenia administracji samorządowej, silnie związane z rozwojem cywilizacyjnym, prawnym czy organizacyjnym, stały się uzasadnionym pretekstem do analizy wybranej formy działania jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest jej sprawność. Samorząd terytorialny, wykonując zadania publiczne, w zakresie kształtowania skuteczności procesu wykonywania tych zadań, współpracuje z podmiotami publicznymi i niepublicznymi, wykorzystując przyjęte różnorodne rozwiązania prawne. W ramach tzw. prywatyzacji zadań publicznych korzysta chociażby z rozwiązań partnerstwa publiczno-prywatnego, wdrażając w sposób skuteczny w praktyce zasadę organizacyjnej elastyczności aparatu administracyjnego. To z kolei ma zapewniać podnoszenie sprawności własnych działań, stosując coraz to bardziej nowatorskie narzędzia i metody zarządzania jakością.Pozycja Wyzwania i przeszkody w realizacji współpracy w transgranicznej administracji służby zdrowia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Zieliński, GrzegorzKatalog podmiotów współpracujących ze sobą w realizacji zadań z dziedziny ochrony zdrowia jest różnorodny. Obejmuje on zarówno podmioty wchodzące w skład organów władzy publicznej oraz podmioty prywatne. Warunki i zakres udzielania świadczeń medycznych są rezultatem współdziałania organów administracji i służby zdrowia. 24 kwietnia 2011 r. weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/24/UE z 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej. Perspektywa skutecznej administracji współpracującej stała się zatem nie tylko krajowa, ale także wspólnotowoeuropejska, a nawet ogólnoświatowa. Celem niniejszego artykułu jest omówienie przeszkód, aktualnych stanów prawnych i sformułowanie wniosków dotyczące rozwiązań ustawodawczych de lege ferenda w efektywnej realizacji zadań stających przed administracją współpracującą w obszarze służby zdrowia.Pozycja Zarys systemu kontroli administracji publicznej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Łaskawski, GrzegorzThe process of control is inextricably linked with all manifestations of organised human activity, and therefore it mainly concerns the functioning of the state. The most important purpose of existence of the control system in the state is to ensure the proper performance of tasks by the public administration by verifying the methods of their implementation. Due to the fact that control is a concept with a very broad meaning, many definitions can be found in the literature. In the common sense, it primarily means comparing the existing state with a specific desired state of affairs. On the basis of administrative law, the institution of control is recognised in a functional and systemic sense. The first concerns the entirety of activities undertaken in the control process, including the methods of its conduct and the criteria used in it. On the other hand, the systemic approach boils down to presenting the characteristics of separate organs performing inspection activities.Pozycja Zasady wyznaczające relacje pomiędzy państwem a przedsiębiorcami na gruncie Prawa przedsiębiorców – wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Kowalski, DariuszZ uwagi na znaczącą dynamikę procesów gospodarczych bezpośrednio wpływających na zasady wykonywania działalności gospodarczej, prawodawca aktywnie dostosowuje otoczenie prawne przedsiębiorców do zmieniających się okoliczności. Zmiany przepisów, polegające w szczególności na rozszerzaniu obowiązków przedsiębiorcy, stanowią przyczynek, do co raz częstszych interakcji pomiędzy państwem (w szczególności organami administracji publicznej) a przedsiębiorcą. Przedmiotem opracowania jest ocena szeroko rozumianych relacji pomiędzy organami administracji publicznej, a przedsiębiorcami, które wynikają z przyjętych obecnie ram prawnych. Ramy prawne tych relacji wyznaczone są w różnych aktach prawnych. W ostatnich latach szczególne znaczenie w określeniu zasad współpracy pomiędzy organami administracji publicznej a przedsiębiorcami nadano ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jednym z nadrzędnych jej celów było zwiększenie pewności prawnej przedsiębiorców m.in. poprzez uporządkowanie zasad działalności organów administracji publicznej w odniesieniu do przedsiębiorców. Dlatego na potrzeby opracowania przeanalizowane zostały przyczyny i skutki rozszerzenia zakresu relacji pomiędzy państwem a przedsiębiorcą, a także przenalizowany został wpływ regulacji dotyczących standardów działania administracji publicznej – w szczególności Prawa przedsiębiorców – na praktykę działalności organów publicznych.