Przeglądanie według Temat "Wit Szostak"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Poszukiwanie własnej tożsamości – wyzwanie i zadanie. „Fuga” Wita Szostaka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Matwiejczuk, Agnieszka„Fugę” Wita Szostaka buduje osiem historii o losach Bartłomieja Chochoła. Każda z odsłon losów postaci ukazana jest w odrębnym rozdziale, czasami dwóch. Rozdziały numerowane są cyframi rzymskimi, niekiedy także literami (a, b). W utworze tym podjęta zostaje problematyka tożsamościowa – poznajemy różne oblicza Bartłomieja Chochoła: ostatniego króla Polski („Fuga I”), towarzysza zabaw („Fuga II”), obserwatora i kronikarza („Fuga IIIa” i „Fuga IIIb”), melancholika („Fuga IV”), rencisty („Fuga Va” i „Fuga Vb”), człowieka sukcesu („Fuga VI”), samotnika i starca („Fuga VII” i „Fuga VIII – niedokończona”). Na podstawie rodzajów tożsamości wyszczególnionych przez Katarzynę Waszyńską (tożsamość jednostkowa, narodowa, społeczna, grupowa, kulturowa) zostaje omówiona postać bohatera-narratora.Pozycja Światy realne – światy magiczne. Twórczość Wita Szostaka(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-17) Matwiejczuk, AgnieszkaDorobek Wita Szostaka przedstawia się imponująco, składają się na niego zarówno powieści (12), opowiadania (24) oraz utwór, który trudno jednoznacznie przyporządkować gatunkowo – Przypisy końcowe. Przedmiotem analitycznej uwagi w rozprawie doktorskiej stały się następujące teksty: Trylogia krakowska (Chochoły, Dumanowski, Fuga) i Oberki do końca świata. Ze względu na powtarzające się motywy w prozie Szostaka, podejmowanie podobnych wątków czy strategii narracyjnych, zasadnym okazały się odwołania także do innych powieści (oraz opowiadania List). Praca doktorska składa się z czterech rozdziałów. Rozdział 1. zatytułowany O tytułach powieści Wita Szostaka ukazuje bogactwo nawiązań do tekstów pisarza oraz innych, ważnych utworów polskich i z literatury światowej. Rozdział 2. zatytułowany Bohaterowie w poszukiwaniu tożsamości omawia ten problem w oparciu o Trylogię krakowską (z pominięciem Oberków do końca świata). Mit i mitologia w „Trylogii krakowskiej”, trzeci rozdział pracy, ukazuje to zagadnienie w oparciu o tryptyk, jedynie w niektórych partiach pracy niezbędne okazały się odwołania do innych utworów pisarza: Zagrody zębów, Poniewczasie, Wróżenia z wnętrzności. Rozdział 4. Czas i przestrzeń w utworach autora dotyczy Trylogii krakowskiej oraz Oberków do końca świata. Ukazano różne oblicza czasoprzestrzeni w wymiarze miejskim i wiejskim.