Przeglądanie według Temat "Ukrainians"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Błędy gramatyczne w pracach pisemnych studentów ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-12-12) Izdebska-Długosz, DominikaCelem pracy było zbadanie błędów gramatycznych w polszczyźnie pisanej studentów ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego. Na podstawie 862 prac pisemnych osób z Ukrainy wyłoniono 5958 błędów gramatycznych i poddano je szczegółowej analizie w dwóch grupach: błędów fleksyjnych ( 4042 jednostki) i błędów składniowych (1916 jednostek). Błędy poddano zarówno analizie jakościowej, jak i ilościowej. Pierwsza pozwoliła na ustalenie: na czym polega dany błąd, który model systemowy lub/i normę językową narusza (opis lingwistyczny błędu), w jakim stopniu zagraża powodzeniu komunikacji, jakie są jego przyczyny (aspekt glottodydaktyczny błędu). Druga perspektywa – ilościowa – dała szczegółowe dane o liczebności poszczególnych podgrup błędów, a także o liczbie błędów interferencyjnych w korpusie. Teoretyczna część pracy dotyczy z jednej strony analizy błędu językowego jako zjawiska lingwistycznego, glottodydaktycznego, a także psycholingwistycznego, z drugiej natomiast – szerokiej problematyki nauczania gramatyki języka obcego, w tym szczególnie zagadnienia doboru odpowiednich metod, technik i materiałów w celu jak najbardziej efektywnego nauczania polskiego systemu językowego w grupach ukraińskojęzycznych uczących się polszczyzny i zarazem przyswajających ją.Pozycja Mniejszościowy etnobiznes w Rumunii. Przypadek słowiańskojęzycznej ludności w Marmaroszu(Instytut Europy środkowej, 2020) Kosiek, TomaszThe author addresses the issue of ethno-business, which has been largely unresearched to date. In the approach proposed by the author, ethnobusiness is understood as a wide range of practices and behaviours related to the deliberate use of existing regulations going beyond the intentions of legislators that guarantee cultural and political privileges for national and ethnic minorities. Various activists and leaders gathered around ethnic organizations and co-creators of the discussed phenomenon most often pursue their private material or political interests. However, ethno-business is closely linked to the established Romanian legislation on national minorities. Thus, the author investigates the roots of this phenomenon, introducing readers to the regulations on minorities in Romania, and points to the social consequences of ethno-business. The analysis of the discussed problem is supplemented and illustrated by examples of specific behaviours observed by the author during his long-term and extensive ethnographic field research carried out on the Romanian-Ukrainian borderland between 2009 and 2010. Although this research project focused on aspects of ethnic and national identity among the Slavic-speaking community of the Maramures region, it also gave an opportunity to spot a number of behaviours that can be interpreted in the context of ethno-business. The ethnographic examples given in the article show how the policies related to the protection of national minorities in Romania can be exploited in various circumstances by different individuals who have relevant knowledge of the rights of national minorities.Pozycja Polacy i Żydzi Bieszczadów i Pogórza Przemyskiego w narracjach biograficznych osób wysiedlonych w Akcji „Wisła”. Raport z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016-06-30) Kosiek, TomaszTh e article focuses on showing the representations of Poles and Jews in bibliographic narratives of people of Ukrainian origin displaced from areas of the Bieszczady and Pogórze Przemyskie within the Operation Vistula. Using the method of oral history, the author conducted several interviews. In each of them there appeared the “others” from the immediate neighbourhood, which are remembered as the participants of shared fun, family members, or the neighbours, with whom the most important holidays were celebrated. Th e author does not assess whether the remembered images correspond to contemporary reality, which ultimately, due to the war and ethnic cleansing, ceased to exist. He believes, however, that the strong presence of Poles and Jews in the emories of his interlocutors proves that these “others” were an important fragment of the lost world.Pozycja Społeczność Jarosławia w latach 1918-1939(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-04-09) Hołub, Jacek MarianJarosław okresu dwudziestolecia międzywojennego to, jak wiele miejscowości ówczesnej Polski, miasto wielokulturowe, przedstawicieli różnych nacji i wyznawców religii, żyjących ze sobą i obok siebie. Najliczniejszą grupą narodowościową byli Polacy, obok nich funkcjonowały mniejszości: żydowska, ukraińska, niemiecka, które wyznawały różne religie. Dominującą grupą wyznaniową byli wierni Kościoła katolickiego, następnie wyznawcy religii mojżeszowej i ewangelicy. Jarosławianie reprezentujący różną narodowość okazywali patriotyzm i oddanie dla Państwa Polskiego. Uczestniczyli w organizowanych na terenie miasta uroczystościach państwowych, wojskowych i religijnych. Żyjąc zgodnie, wspólnie zarządzali miastem działając w lokalnym samorządzie oraz należeli do licznych organizacji świeckich, religijnych i wojskowych. Koegzystencja mieszkańców była głęboko zakorzeniona w ich świadomości i należy ją uznać za kontynuację dobrosąsiedzkich stosunków utrwalanych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej a współżycie było poprawne, serdeczne i przyjazne. Co prawda urazy i uprzedzenia były po każdej ze stron, ale przeważała zgodna współpraca, co pozwoliło temu okresowi zapisać się doniośle na kartach historii miasta.Pozycja Ukraińcy w powiecie przemyskim w latach 1918-1947(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-02-01) Łuczyk, WojciechW okresie międzywojennym Ukraińcy byli najliczniejszą mniejszością narodową zamieszkującą w Polsce, w powiecie przemyskim stanowili oni 60% ogółu ludności. Ukraińcy zamieszkujący na omawianym obszarze to w 90% chłopi. Ważnym elementem w życiu narodowym mniejszości ukraińskiej była oświata. W powiecie i mieście funkcjonowało wiele szkół ukraińskich, działały liczne organizacje kulturalno-oświatowe, kościelne, sportowe i gospodarcze. Największym ugrupowaniem politycznym było UNDO, na terenie powiatu duże wpływy miały również organizacje nacjonalistyczne. Wybuch II wojny światowej, a szczególnie okres okupacji niemieckiej spowodował wzrost aktywności ludności ukraińskiej. Możliwość legalnego działania otrzymał Ukraiński Centralny Komitet, rozwijano sieć ukraińskiego szkolnictwa oraz różnorakich form spółdzielczości. Ukraińcy uważając Rzeszę za gwaranta niepodległej Ukrainy zdecydowali się na jawną kolaborację organizując jednostki wojskowe. Po wyzwoleniu powiatu władze komunistyczne dały Ukraińcom pewien polityczny margines swobód, umożliwiono reaktywowanie przedwojennych placówek szkolnictwa średniego i utrzymano ukraińskie szkoły powszechne działające w trakcie II wojny światowej. W trakcie akcji wysiedleńczej do USRR eskalacji uległa działalność UPA, która w odwecie napadała na wysiedlone wsie i mordowała pozostałą tam bezbronną ludność polska. Kolejną była akcja „Wisła”, w wyniku, której wysiedlono ludność ukraińską na tzw. ziemie odzyskane.Pozycja Wybrane doświadczenia Ziem Zachodnich w świetle narracji biograficznych osób wysiedlonych w akcji „Wisła” w 1947 r.(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kosiek, TomaszAutor w tekście przygotowanym w oparciu o materiały uzyskane metodą tak zwanej historii mówionej przedstawia wybrane wątki doświadczeń biograficznych osób wysiedlonych w akcji „Wisła" w 1947 r. Jego rozmówcy, urodzeni na obszarach Bieszczadów i Pogórza Przemyskiego, czyli dzisiejszej Polski południowo-wschodniej, wskutek decyzji politycznych zostali wysiedleni na tereny dzisiejszego Pomorza. Przymusowo wyrwani z lokalnych społeczności, trafili do Białego Boru i okolicznych miejscowości. Autor, sięgając do bezpośrednich cytatów z wypowiedzi jego rozmówców, prezentuje ułamki wspomnień wysiedlonych. Wśród relacji pojawiają się motywy związane z podróżą w nieznane na Ziemie Zachodnie, jak również pamięć nowych domów, do których osiedlano ludność ukraińską i łemkowską. W tekście autor obszernie przybliża czytelnikowi także utrwalony w pamięci obraz nowych sąsiadów, którzy wraz z wysiedlonymi zaczęli tworzyć nowe wspólnoty lokalne na Ziemiach Zachodnich.